האם הגיע הזמן לחזור לאג"ח הקונצרניות בבורסה?

לפני כשנה וחצי המלצנו להסיט חלק מהחשיפה באפיק הקונצרני מישראל לחו"ל ■ מה עשו מאז שוקי האג"ח הללו בארץ, מול מקביליהם בארה"ב ובאירופה, והאם המגמה צפויה להימשך?

אג"ח / צילום: שאטרסטוק
אג"ח / צילום: שאטרסטוק

התשואות לפדיון במרבית שוקי האג"ח הממשלתיות והקונצרניות במדינות המפותחות נמצאות כיום בשפל חסר תקדים. זאת על רקע הריביות הנמוכות של הבנקים המרכזים במרבית מדינות אלה.

הדבר מאלץ את המשקיע לחפש תשואות עודפות על-ידי הגדלת רמת הסיכון של התיק, באמצעות הארכת מח"מ, השקעה באיגרות חוב בדירוגים נמוכים דוגמת High-Yield, ו/או הגדלת החשיפה המניתיית של תיק ההשקעות שברשותו. מנגד, התשואות הנמוכות מהוות עבור מרבית החברות המגייסות כיום אשראי, כרית נוחה - בבחינת "גן עדן עלי חברות", שבו הן יכולות לגלגל את חובותיהן בריביות נמוכות מאוד.

לקראת סוף שנת 2013 כתבנו כאן על כדאיות הסטת חלק מהחשיפה באפיק הקונצרני מישראל לחו"ל, לאור ביצועי היתר המשמעותיים עד אז של האפיק הקונצרני בישראל. הגיעה העת לבחון, אם כך, את הביצועים של מדדי האפיק הקונצרני בישראל בהשוואה למדדים בארה"ב ובאירופה מאז; ולנסות להעריך היכן נכון יותר להשקיע כעת - באג"ח חברות ישראליות או באג"ח חברות של מדינות אחרות.

ההרחבה הכמותית, אשר עליה הכריז הבנק המרכזי האירופי, ה-ECB, במהלך חודש ינואר, שהחלה להיות מיושמת בפועל במהלך חודש מארס, השפיעה בצורה מהותית על שוקי האג"ח הממשלתיות והקונצרניות באירופה, והתשואות לפדיון הגיעו לרמות שפל חסרות תקדים.

נזכיר, כי הבנק האירופי רוכש איגרות חוב ממשלתיות, אג"ח מגובות נכסים ואג"ח של מוסדות אירופיים, בהיקף של כ-60 מיליארד אירו לחודש. הרכישות נעשות רק באג"ח שבתשואות הגבוהות מהריבית על הפיקדונות בגוש האירו, שעומדת כיום על 0.2%-, והדבר מעלה את מחיריהן ומוריד בחדות את תשואותיהן, כך שכיום מרבית איגרות החוב הממשלתיות באירופה בטווחים הקצרים-בינוניים נסחרות כבר בתשואה שלילית. גם האפיק הקונצרני באירופה זכה לעדנה, ורשם עליות נאות לנוכח הביקושים וחיפוש תשואה עודפת של המשקיעים על פני האפיק הממשלתי.

הירידה החדה בתשואות לפדיון של איגרות החוב האירופיות הביאה לכך שהפער בין איגרת החוב ל-10 שנים בארה"ב למקבילתה בגרמניה נמצא סביב רמות שיא של 1.75%. פער זה מקשה על עלייה בתשואות של איגרות החוב בארה"ב, שמהוות עבור המשקיעים אלטרנטיבת השקעה על פני האג"ח האירופיות; בהתאם לכך הוא משפיע גם על התשואות של אפיק אג"ח החברות, שרשם עליות שערים בתקופה זו.

גידור מטבע כבר עשית?

אל מול עליות השערים שנרשמו בשוק החברות בארה"ב ובאירופה, שוק איגרות החוב הקונצרני בישראל עלה בצורה מתונה יותר באותו פרק זמן, תוך ביצועי חסר - הן על אג"ח קונצרניות בארה"ב ובאירופה, והן על פני שוק איגרות החוב הממשלתיות המקומי; כלומר, נרשמה עלייה במרווחים.

אם נבחן את ביצועי המדדים המובילים באפיק הקונצרני (מח"מ של כ-4.5-5 שנים) במטבע מקומי, מתחילת שנת 2014 ועד היום, נגלה, כי המדד הכללי של אג"ח קונצרניות בישראל רשם עלייה של כ-4.3%, ומדד תל בונד 60 רשם עלייה של 3.7%; לעומתם, המדד האמריקאי IBOXX $ Invested Grade, המייצג את מדד איגרות החוב של החברות הגדולות בדירוג השקעה בארה"ב בדירוג ממוצע של BBB (מקביל ל-AA מינוס בישראל), עלה באותו פרק זמן בכ-7.3%.

המדד האירופי המקביל, IBCX Euro Large Cap, המחקה את מדד האג"ח הקונצרניות האירופי בדירוג השקעה, בדירוג ממוצע של BBB (המקביל ל-A פלוס בישראל), רשם עלייה חדה אף יותר של כ-9%.

אם נבחן את ביצועי מדדי ה-HY בחו"ל, נגלה, כי לא הייתה שונות רבה מאשר המדדים בדירוג השקעה שציינו קודם לכן. מדד ה-HY בארה"ב רשם באותו פרק זמן עלייה נאה של כ-6.1%, ואילו מקבילו, מדד ה-HY באירופה, רשם עלייה חדה אף יותר של כ-8.7%. מנגד, מדד תל בונד תשואות, שמגלם בישראל את האג"ח בדירוגים נמוכים יותר (דירוגי BBB-A), נותר כמעט ללא שינוי עם ירידה קלה של 0.5%.

משקיע ישראלי שמסתכל על התיק במונחים שקליים ואשר לא ביצע גידור מטבעי, יראה תוצאות שונות לחלוטין מבחינת התשואות שהניבו עבורו החזקה באפיק הקונצרני בחו"ל באותו פרק זמן (ראו טבלה וגרפים). השקעה באג"ח הקונצרניות באירופה, בדירוגי השקעה וב-HY, הסבה למשקיע הישראלי הפסדים של 2% ו-2.2% בהתאמה. זאת בעקבות ההיחלשות החדה של האירו אל מול השקל באותו פרק זמן, בשיעור של כ-10%.

מנגד, השקעה באג"ח הקונצרניות בארה"ב האמורות, בדירוגי השקעה וב-HY, הסבה למשקיע הישראלי רווחים משמעותיים של כ-17.8% ו-16.5% בהתאמה. זאת בעקבות ההתחזקות החדה של הדולר אל מול השקל באותו פרק זמן, בשיעור של כ-11.2%.

עדיפות לארה"ב

במבט קדימה, בשל התשואות הנמוכות באפיק הקונצרני בישראל ובאירופה, אנו מעדיפים עדיין את ההחזקה באג"ח חברות בארה"ב; אם כי רצוי להמשיך לצמצם את החשיפה לכלל האפיק, תוך המשך מתן עדיפות לאפיק המנייתי בתקופה הקרובה. כ

שאנו בוחנים את התשואה הצפויה באפיק המניות בארה"ב (לפי מכפיל הפוך), לעומת מרווח ממוצע של אג"ח חברות בדירוג השקעה בארה"ב, עדיין ישנה תשואה עודפת לאפיק המנייתי; אם כי פער זה הצטמצם בשנה האחרונה, לאור עליות שערים בשוק המניות ועליית מרווחים באג"ח החברות.

כמו כן, מומלצת חשיפה לאג"ח ה-HY בארה"ב במינון נמוך, בזכות התשואה הגבוהה יחסית שמדד זה מספק. עם זאת נציין, שכ-15% ממדד זה קשור למגזר האנרגיה, שהתשואות בו עלו משמעותית בחצי השנה האחרונה, על רקע הירידה החדה במחירי הנפט; בנטרול חברות האנרגיה, התשואה השנתית לפדיון עומדת על כ-5%.

* הכותבים הם יו"ר בית ההשקעות מיטב דש ומנהל השקעות בקופות הגמל והפנסיה של מיטב דש. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

הבדלי ביצועי האגח
 הבדלי ביצועי האגח
ביצועי מדדים
 ביצועי מדדים