בג"ץ ליועמ"ש: לגבש קריטריונים להליך "הבדיקה המקדימה"

זאת במסגרת החלטת ביניים בעתירה שהגיש ח"כ מיקי רוזנטל בעקבות החלטת היועמ"ש שלא להורות על חקירה בפרשת "ביביטורס", לאחר 3.5 שנים של "בדיקה מקדימה"

בג"ץ הורה היום (ב') ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לגבש בתוך חודשיים קריטריונים ברורים להליך "הבדיקה המקדימה" לחקירה פלילית. זאת, במסגרת החלטת ביניים בדיון בעתירה שהגיש ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) בעקבות החלטת היועמ"ש שלא להורות על פתיחת חקירה פלילית בפרשת הנסיעות של ראש המשלה בנימין נתניהו לחו"ל, שזכתה לכינוי פרשת "ביביטורס", לאחר 3.5 שנים של "בדיקה מקדימה".

"בדיקה מקדימה" היא מעין תחליף לחקירה פלילית, שהיועמ"ש עשה בו שימוש בשנים האחרונות ב"תיקים רגישים", כלומר תיקים של אנשי ציבור. הביקורת על ההליך נוגעת לכך שההליך, למיוחסים בלבד, מאפשר בירור חשדות פליליים נגד אדם, מבלי שיידבק בו הכתם הציבורי של חקירה פלילית - זאת בניגוד לטיפול שלו זוכים אזרחים "רגילים" שאינם אנשי ציבור.

ח"כ רוזנטל הגיש את העתירה, באמצעות עורכי הדין יובל יועז ואלעד מן, בעקבות החלטת היועץ שלא להורות על פתיחת חקירה פלילית בפרשת "ביביטורס".

פרשת "ביביטורס" נחשפה בעקבות תחקיר שפרסם רביב דרוקר בערוץ 10, שלפיו נהג נתניהו, בעת שכיהן כחבר כנסת וכיו"ר האופוזיציה ובהמשך בעת שכיהן כשר אוצר, לנסוע לחו"ל ולשהות במלונות יוקרה שונים יחד עם בני משפחתו, במימון אנשי עסקים זרים. עלות הלינה במלונות אלה הגיעה במקרים מסוימים לעשרות אלפי דולרים ללילה.

לפי הפרסום, נתניהו נמנע מדיווח על הנסיעות לוועדת הכנסת כנדרש על-פי החוק, ותוך שקיבל מתנה, שלפי טיוטה (לא סופית) של דוח של מבקר המדינה בפרשה, נאסר על נתניהו לקבלה.

ח"כ רוזנטל ביקש מבג"ץ להורות על ביטול החלטת היועמ"ש שלא לפתוח בחקירה בפרשה, בנימוק שהליך "הבדיקה המקדמית" הופעל ללא קריטריונים ברורים. לטענתו, ההליך הופעל באופן שרירותי ובצורה הפוגעת בעיקרון היסוד של שוויון בפני החוק.

"בית המשפט קבע היום כי נבחרי ציבור לא שווים יותר", אמר היום רוזנטל. "החלטת הביניים של השופטים היום חשובה ביותר למאבק על טוהר המידות. עד היום יכול היה היועמ"ש למשוך את 'הבדיקה' לתקופה של 3.5 שנים, ולאחריה להכריז כי לא תיפתח חקירה בעקבות הזמן שעבר - תירוץ כזה לא יוכל יותר להתקיים בהינתן קריטריונים ברורים".