יזמי גז טבעי: "אין כדאיות כלכלית בהקמת מפעל אמוניה בדרום"

"המכרז להקמת מפעל האמוניה החדש במישור רותם יפורסם עד סוף החודש", הבטיח בנובמבר 2013 השר להגנת הסביבה אז, ח"כ עמיר פרץ. היום, כמעט שנה וחצי אחרי, אין עדיין מכרז. על רקע הפרסומים על שיעורי התחלואה בסרטן בחיפה ושיעור התמותה העודף בחדרה ובאשקלון אומרים גורמים במשרד להגנת הסביבה שהמכרז למפעל האמוניה מוכן וצפוי להתפרסם בטווח הזמן המיידי. לדבריהם, בימים הקרובים אמורה להתכנס ועדת מכרזים בין-משרדית בראשות משרד האוצר כדי לאשר את נוסח המכרז הבינלאומי להעברת מכל האמוניה לדרום.

זה יותר מ-25 שנה שמכל האמוניה, המכיל 12,000 טון של אמוניה, עומד במפרץ חיפה, וזה שנים שארגונים סביבתיים קוראים לסלקו משם מחשש להשפעות ההרסניות של דליפת חומרים מסוכנים ממנו או מפיצוץ.

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, התריע בעצמו בדוח המבקר לשנת 2012 על המצב וכתב כי על הרשויות לנקוט "פעולה דחופה ונמרצת" להעברת מפעל האמוניה לדרום.

לפני כשנה וחצי הוחלט להעתיק את המפעל למישור רותם בנגב, משום ששם נמצאים צרכני הגז העיקריים (כיום, יותר מ-40% מהאמוניה בישראל מיועדים לתעשייה בדרום הארץ), ומשום שצנרת הגז הטבעי כבר מגיעה לשם. עד סוף 2014 הייתה אמורה הממשלה להכריז על זוכה במכרז, והפינוי היה אמור להיעשות ב-2017. בינתיים, פרסום המכרז התעכב, ומאחר שזמן הקמת המתקן צפוי לקחת 3.5 שנים לפחות, תאריך הפינוי לא יהיה ככל הנראה לפני 2018.

"מחיר הגז הטבעי בישראל הופך את ייצור האמוניה ללא כלכלי והמדינה תצטרך לסבסד חלקית את מחירו", אמר ל"גלובס" אחד היזמים שעבר את שלב ההליך המוקדם במכרז. על פי דוח שהוגש למשרד להגנת הסביבה ב-2011, אין היתכנות לייצור אמוניה מקומי בהיקף שיספק את צורכי השוק המקומי בלבד, אלא אם כן מחירי הגז הטבעי יירדו לחצי מערכם הנוכחי. רק מפעל שייצר פי 2 מצורכי השוק המקומי יוכל להיות כלכלי, וגם זה רק אם הממשלה תסבסד את מחיר הגז ב-25%. "לכן ייתכן שלא תהיה ברירה אלא לייצר אמוניה שתספק גם חלק מצריכת האמוניה של ירדן, הגבוהה פי 2 מזו של ישראל", אמר היזם.

יזמים מעלים בעיה נוספת והיא קיבולת צינור הגז מתמר. מפעל האמוניה שייבנה יצרוך כ-1 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז בשנה. לכן יש לבחון אם יש די קיבולת בצינור הגז כך שיענה על צורכי המפעל. "לפני שבועיים הודיעה חברת החשמל כי תממש רק רבע מהאופציה לרכישת גז מתמר משנת 2020, ולכן ייתכן שלא תהיה בעיה של קיבולת בצינור, אך זו עדיין סוגיה שיש לברר אותה" טענו כמה מהם.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "בימים אלה ועדת המכרזים והיועצים מטעמה עמלים על גיבוש תנאי השלב השני של מכרז הקרקע בלוח זמנים קצר ביותר ובאופן שיאפשר קבלת הצעות הולמות, בתנאי השוק המקומי והעולמי. נוסח המכרז יופץ למתמודדים המתאימים".

ממשרד האוצר נמסר: "פנייתו של מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה התקבלה לפני שני ימי עבודה. בהתאם לבקשתו בכוונת משרד האוצר למנות ועדת מכרזים בין-משרדית. בשל מורכבות המכרז, המוערך ביותר ממיליארד שקל, ולאור העובדה שהוועדה טרם מונתה וטרם התקבלו המסמכים האמורים, לא נוכל להתייחס ללוחות זמנים".