נסראללה: אם אסד ייפול - חיזבאללה יקרוס

מנהיג הארגון הלבנוני הביע ביטחון ביציבות המשטר הסורי, והדגיש כי לאנשיו "אין ברירה אלא להמשיך בלחימה" במדינה השכנה ■ דוח חדש של אמנסטי: הצבא הסורי הרג יותר מ-3,000 בני אדם בהשלכת חביות נפץ באזורים אזרחיים

חסן נסראללה / צילום: רויטרס
חסן נסראללה / צילום: רויטרס

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מביע ביטחון ביציבות משטרו של בשאר אסד, משום שלדבריו, קריסת המשטר בדמשק תוביל לנפילת ארגונו בלבנון ולהתמוטטות "ציר ההתנגדות".

העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המקורב לחיזבאללה, דיווח הבוקר כי נסראללה אמר את הדברים בפגישה עם המנהיג הנוצרי מישל עוון בשבוע שעבר. מנהיג חיזבאללה הודה בפגישה כי "לא ניתן יהיה להשיב את שליטת המשטר הסורי בכל שטח המדינה", והתריע כי הסכנה היא שהמדינה תתפרק לאזורים שונים "כפי שאירע בעיראק". נסראללה הוסיף כי העימותים בין המשטר הסורי למורדים הם "כמו מחוגים של שעון, נעים בין רווח להפסד".

כמו כן, אמר נסראללה בפגישה, על פי הדיווח, כי חיזבאללה לא יסיג את חייליו מסוריה, משום שאין להם תחליף, ומשום ש"אין לו ברירה אלא להמשיך בלחימה שם". הוא הדגיש כי לארגון עדיין יש מוטיבציה להילחם במדינה השכנה.

מלחמת האזרחים בסוריה נמצאת בשנתה הרביעית, ונכון לחודש פברואר, מניין המתים במלחמה הוא יותר מ-220 אלף. הבוקר דיווח ארגון אמנסטי אינטרנשיונל כי רבים מתושבי העיר חאלב עברו להתגורר במבנים תת-קרקעיים, ואף בבונקרים, כדי להסתתר מהפצצות האוויריות שמבצעים כוחות הממשלה הסורית. בדוח חדש שפרסם הארגון, מועלות טענות לפשעי מלחמה מצד צבא אסד אך גם מצד כוחות האופוזיציה בסוריה. הדוח מאשים את כוחות אסד גם בפשעים נגד האנושות.

הדו"ח החדש מתמקד בתיאור ההרס והקטל הנגרמים מהשימוש שעושה המשטר הסורי בחביות נפץ, או "פצצות חבית": חביות העמוסות בחומרי נפץ וברסיסי מתכת, המושלכות מהאוויר לעבר בתי ספר, בתי חולים, מסגדים ושווקים צפופים. לדברי אמנסטי, השימוש בחביות נפץ גרם למותם של יותר מ-3,000 אזרחים בעיר חאלב ובסביבתה במהלך 2014, ויותר מ-11 אלף בסוריה מאז 2012. בראיונות שהעניק בחודשים האחרונים, הנשיא בשאר אסד הכחיש כי כוחות הביטחון שלו עושים שימוש בחביות נפץ, כפי שהכחיש גם שימוש שעשה בגז כלור נגד ריכוזי אוכלוסייה.

לפחות עשרה בני אדם נהרגו ביום ראשון במרכז חאלב, כאשר מטוסים של הצבא הסורי השליכו חביות נפץ על שכונת סייף א-דוולה. בהרוגים היו ארבעה ילדים. זיינה ארחיים, עיתונאית מקומית, סיפרה לרשת בי-בי-סי כי הייתה עדה לזעקות הילדים, וחזתה במחלצים נאבקים לחלץ נפגעים, שנקברו בהריסות, בזמן שפצצות נוספות הוטלו על המחלצים.

"זה קרה שני בניינים מאיתנו", סיפרה. "בהתחלה חזרנו לישון, אבל אחר כך פגעה פצצה נוספת. הזגוגיות בבית התנפצו וכל הדלתות נפתחו. אחר כך התחילו הצרחות ורצנו לרחוב".