"היום כל בעל מכולת הפך להיות יזם של תמ"א 38"

בעלי ומנכ"ל חברת NSA: "יש חברות מקצועיות בתחום ההתחדשות העירונית, אבל יש גם לא מעט גופים לא מקצועיים שעושים נזק"

ניסים אסייג / צילום: איל יצהר
ניסים אסייג / צילום: איל יצהר

"יש חברות מקצועיות בתחום ההתחדשות העירונית, אבל יש גם לא מעט גופים לא מקצועיים שעושים נזק. הם מציעים הצעות לא הגיוניות או הצעות בלתי ישימות. כל בניין שקיבל הצעה כזו, קשה מאוד לשכנע אותו שאי אפשר לקיים את מה שהבטיחו לו", כך אומר ניסים אסייג, בעלים ומנכ"ל של חברת NSA שפועלת לקידום וייזום תמ"א 38 ופינוי בינוי.

"לפעמים רואים שכונה שלמה שיש בה שלט עם שם החברה כבר שנים, ואחרי שבודקים מבינים שהחברה זו איזו פנסיונרית שהחתימה חלק גדול מבעלי הדירות בעבר ומנסה למכור את החתימות ליזם. פרויקט כזה הרבה פעמים אבוד, ויש לא מעט מקרים כאלו. להערכתי, 90% ממי שמציג לבניין כל מיני הצעות אלו מאעכרים. אם פעם כל בעל מכולת הפך למארגן קבוצת רכישה, היום כל בעל מכולת הפך ליזם תמ"א 38".

- מה אפשר לעשות נגד התופעה הזו?

"המלצתי כבר לכמה ראשי רשויות שרוצים לקדם תוכניות פינוי בינוי ותמ"א 38 להציב בפני מי שרוצה לקדם תוכנית שני תנאים. התנאי הראשון הוא לדרוש סף כניסה של חברה עם יכולת מוכחת בתחום, הן מבחינה מקצועית והן מבחינת מימון. התנאי השני הוא מידת האחיזה בפרויקט. כלומר, לחייב מי שמתחיל לקדם תהליך בעירייה להחזיק בהסכמה מוכחת של לפחות 70% מבעלי הדירות באזור. היום הבעיה הכי קשה היא שאין שום חסם בעירייה, וחייבים שיהיה איזשהו רף מסוים שיעשה סדר".

חברת NSA של אסייג מקדמת כיום כמה פרויקטים ובקרוב היא אמורה להוציא לפועל פרויקט פינוי בינוי ענק באור עקיבא. הפרויקט, שאושר לאחרונה בוועדה המחוזית, כולל פינוי 352 דירות ישנות בשכונת שז"ר בעיר לטובת בניית 1,750 דירות חדשות בבנייני מגורים בני 8 עד 25 קומות. מבחינת אסייג, שגדל באור עקיבא, מדובר בסגירת מעגל.

לדבריו, אחד הדברים החשובים ביותר בפינוי בינוי ותמ"א 38 הוא הקשר בין בעלי הדירות ליזם: "לב העניין הוא קשר ישיר, ועל זה יקום וייפול פרויקט. בעניין הזה יש הבדל מהותי בין מיזמים של פינוי בינוי לבין מיזמי תמ"א 38, ההבדל קשור בין היתר גם למעמד הסוציואקונומי של בעלי הדירות. בפינוי בינוי אפשר להסתפק במציאת הגורמים המובילים ולעבוד מולם על כל השכונה, אבל בתמ"א 38 העבודה מול בניין היא כמו מול שכונה שלמה. אנחנו משקיעים הרבה יותר זמן בכל בניין תמ"א 38, במיוחד אם הוא באזורים חזקים".

כמו לרבים מהעוסקים בתחום ההתחדשות העירונית, גם לאסייג ביקורת קשה המופנית כלפי המדינה בכל הקשור לקידום התחום: "זה העתיד של המדינה, מבחינת התחדשות, מבחינת חיזוק, ומבחינת מיגון. הבעיה היא שמדברים הרבה, אבל למעלה הממשלה לא רואה את זה. משרד הבינוי ומשרד הפנים לא מצליחים לקדם שום דבר. לדעתי התשובה צריכה להיות הקמת ועדה תכנונית שתעסוק רק בפינוי בינוי, ומינוי בעלי מקצוע מהתחום לוועדה הזו ולא פוליטיקאים. גם ברשות המקומית לא פשוט לפעול. אם יש ראש עיר שדוחף ומתערב אז המצב טוב אבל איפה שראש העיר נגד או לא מתערב, אין כלום ולא יהיה כלום".