כתבי אישום נגד רונאל פישר ורפ"ק ערן מלכה - עד יום חמישי

מלכה: "לא אהיה עד מדינה, לקחתי אחריות" ■ עו"ד בלום-דוד חשודה כי הציעה לממונה על חקירת ב. יאיר לעזוב את הפרקליטות במטרה לשבש את חקירת לקוחותיה ■ הקבלנים אביב ויוסף נחמיאס חשודים במעורבות בפרשה

רונאל פישר / צילום: ליאור מזרחי
רונאל פישר / צילום: ליאור מזרחי

כתבי אישום נגד עו"ד רונאל פישר ורב-פקד לשעבר, ערן מלכה, יוגשו כבר השבוע, עד יום חמישי - כך הודיע הבוקר (ב') נציג המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) במהלך דיון להארכת מעצרם של פישר ומלכה בבית משפט השלום בירושלים.

השופטת ג'ויה סקפה-שפירא האריכה את מעצרו של פישר עד יום שישי, ואת מעצרו של מלכה, בעקבות הסכמה בין סנגוריו לבין מח"ש, עד יום חמישי. לאחר הגשת כתבי האישום ייערך דיון בדבר הארכת מעצרי השניים עד לתום ההליכים נגדם.

השופטת אמרה כי "הראיות מלמדות כי פישר נקט אמצעים שונים ומגוונים כדי לשבש את פעולות החקירה", אך ציינה כי המסוכנות של פישר נמוכה מזו של מלכה, מכיוון שנגישותו של פישר למידע מוגבלת.

מנגד, עו"ד רות בלום-דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב ושותפתו של פישר, שוחררה היום אחר-הצהריים ממעצר בהתאם לתנאים שקבע בית המשפט. החקירה בעניינה תימשך גם בימים הקרובים.

פישר ומלכה הם כוכבי הפרשה שמסעירה את המדינה בשבועיים האחרונים. פישר חשוד כי רקם יחסי חברות קרובים עם מלכה, ובזכותם פישר קיבל ממלכה מידע רב על תיקי חקירה בענייני לקוחותיו, בתמורה לקבלת כספים וטובות הנאה שקיבלו השניים.

במהלך הדיון להארכת המעצר טענה נציגת מח"ש כי מלכה הוא קצין משטרה מושחת שהיה אמון על חקירות רגישות ומסווגות ביותר של המשטרה. על פישר אמרה: "הוא פעל באופן מניפולטיבי כדי ליצור קשרים בחקירות, וסחט את המעורבים בשל בצע-כסף".

קודם לדיון בהארכת המעצר התבטא מלכה לראשונה בפומבי ואמר כי הוא לא מתכוון לחתום על הסכם עד מדינה. לדבריו, "אני לא אצא מזה... אני לוקח אחריות על המעשים שלי, ואני אשלם מחיר, אבל בסוף יהיה בסדר. אשלם את המחיר באומץ. אין ברירה".

עם זאת, מלכה ממשיך לנהל מגעים לחתימה על הסדר טיעון עם הרשויות, שבמסגרתו הוא מבטיח למסור מידע על מעורבים נוספים בפרשת השחיתות. בתמורה מקווה מלכה כי ייגזר עליו עונש חמור פחות מזה שייגזר עליו אם הוא יתגונן במסגרת משפט פלילי ויורשע לבסוף. בכל מקרה, מלכה ופישר, אם יורשעו, צפויים לשנות מאסר ארוכות בכלא.

ערן מלכה בעת הארכת מעצרו /צילום:פלאש 90
 ערן מלכה בעת הארכת מעצרו /צילום:פלאש 90

עו"ד בלום-דוד הולכת ומסתבכת

בתוך כך, מתברר כי מצבה המשפטי של עו"ד רות בלום-דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב ושותפתו של פישר, החשודה בשיבוש מהלכי משפט ובתיווך לשוחד, אינו קל כפי שניסו בלום-דוד וסנגוריה להציג כשנעצרה.

אתמול (א') נודע כי עו"ד בלום-דוד חשודה כי בעת היותה סנגורית פרטית ושותפה במשרד פישר, היא פנתה אל הפרקליט עו"ד ניסים מירום, שאותו הכירה מתפקידה הקודם בפרקליטות. על-פי החשד, בלום-דוד הציעה למירום לעזוב את הפרקליטות לטובת תפקיד אחר.

במהלך החקירה נבדק חשד שההצעה נועדה לנטרל את מירום מהמשך הטיפול האפקטיבי בתיק של חברת ב. יאיר הציבורית, שבבעלות יאיר ביטון, מקורבם ולקוחם של פישר ובלום-דוד. משהבשיל החשד, על סמך ראיות שנאספו בתיק, זומן הפרקליט מירום למסירת עדות, כתשתית להמשך החקירה נגד דוד.

יודגש כי מירום, ששימש בין היתר כתובע במשפט האונס של הנשיא לשעבר משה קצב, אינו חשוד בדבר, והוא דיווח על הפנייה האסורה לכאורה אליו.

רונאל פישר בעת הארכת מעצרו /צילום: ליאור מזרחי
 רונאל פישר בעת הארכת מעצרו /צילום: ליאור מזרחי

גם האחים נחמיאס חשודים

יצוין כי היום גם הותר לפרסם את שמותיהם של שני חשודים נוספים במעורבות בפרשת רונאל פישר. השניים, שנעצרו בשבוע שעבר, הם האחים הקבלנים אביב ויוסף נחמיאס, תושבי המרכז, החשודים במתן שוחד לפישר. האחים נחמיאס חשודים כי העבירו לפישר כספים בתמורה למידע שמסר לו רב-פקד ערן מלכה בנוגע לחקירה שהתנהלה נגדם.

עורכת דינם, ליה פלוס, הכחישה את החשדות וטענה כי השניים הם קורבנותיו של פישר.

גם יאיר ביטון נמצא עדיין במעצר, והוא ממשיך להיחקר באשר למעורבותו בפרשת פישר. נזכיר כי ביטון עומד בפני כתב אישום נוסף, בגין הלבנת הון. החשד הוא כי ביטון הלבין עשרות מיליוני שקלים עבור ארגון הפשיעה של איציק אברג'יל, באמצעות חברת ב. יאיר שבבעלותו. בפרשה זו יוצג ביטון בידי עורכי הדין פישר ובלום-דוד.

פישר
 פישר

רוכברגר: "מעולם לא יוצגתי על-ידי רונאל פישר"

אתמול פורסמו ב"גלובס" דברי ביקורת שנאמרו מפי עו"ד רות דוד-בלום בכנס מנובמבר האחרון, אודות ההחלטה להעמיד לדין את ראש עיריית רמת-השרון, יצחק רוכברגר, חרף החלטתה הקודמת של דוד-בלום, בעת שהייתה פרקליטת מחוז תל-אביב, שלא להעמידו לדין.

"אני אומרת שזה בעייתי שמספר אנשים שיבדקו את התיק, לפי אותן ראיות, יגיעו להחלטות סותרות", אמרה דוד-בלום אז בכנס.

היום פרסם רוכברגר בפייסבוק התייחסות לדברים, במסגרתה הכחיש את המידע שהגיע לידי "גלובס", לפיו עו"ד רונאל פישר, שנעשה לימים שותפה של דוד-בלום למשרד עורכי דין, טיפל עבור רוכברגר בנושאים שונים.

"בימים האחרונים מנסים לשרבב את שמי לפרשת עורך דין פישר, בשל דבריה של פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר בכנס כלשהו. לדבריה, לא היו צריכים להגיש נגדי כתב אישום. מעולם לא פגשתי את הגברת רות דוד, מעולם היא לא ייצגה אותי; מעולם לא יוצגתי בדרך כלשהי על-ידי משרדו של עורך דין רונאל פישר, לא על-ידו ולא על-ידי מי מטעמו בכל דרך. מעולם הוא לא נתבקש לפעול למעני".

רוכברגר הוסיף כי מאחורי הפרסומים עומד מאמץ של יריבים פוליטיים שלו "להפעיל גורמי תקשורת בשקרים, ספינים והצגת דברי-שווא, באכזריות וברוע".

מנגד, אמש פנה חבר מועצת העיר רמת-השרון, עו"ד עידן למדן, במכתב ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, במסגרתו טען כי יש לפתוח מחדש את החקירה בקשר לתלונות שונות שהוגשו נגד רוכברגר בשנים האחרונות ונסגרו ללא העמדה לדין. התלונות עסקו, לדברי למדן, במינויים פוליטיים לכאורה, עסקאות שונות והעסקה של עובדים לכאורה ללא קיום מכרז כדין.

"בנסיבות אלה, כשקשריו של רוכברגר עם פישר ידועים (ובין השאר, אשתו של מר פישר שימשה כמנהלת בעיר), ולאור הפירסומים האחרונים, יש להורות על בדיקה מחדש של התיקים שנסגרו והנימוקים לסגירתם. יש לבחון האם ההחלטה נעשתה בסבירות, בניקיון-כפיים וללא משוא-פנים... או שמא ידו הארוכה של מר פישר, כשלוחו של מר רוכברגר, הגיעה גם בעניינים אלה לגברת דוד", כתב למדן.