איך הופכים 3,440 שקל ל-22 אלף שקל תוך 9 שעות?

השוק השחור של גמר הצ'מפיונס ליג: קונים כרטיס ב-3,440 שקל ומוכרים תוך שעות ביד2 ב-22 אלף שקל ■ ב', שמכר את הכרטיס ביד2: "רק משוגעים ועשירים יכולים להרשות לעצמם. כנראה רוב העשירים משוגעים"

ביירן מינכן נגד ברצלונה/ צילוםי:רויטרס
ביירן מינכן נגד ברצלונה/ צילוםי:רויטרס

כמה עולה כרטיס למשחק גמר ליגת האלופות שייערך בחודש הבא בברלין? המחיר הרשמי שפרסמה אופ"א עומד על 70-390 אירו בלבד לכרטיס, תלוי בקטגוריה. אבל תחקיר "גלובס" מגלה כי בישראל מתקיימת ספסרות בכרטיסים בניגוד לחוק, באופן חופשי וללא כל אכיפה, והמחירים נוסקים עד פי 33 מהמחיר שקבעה אופ"א - מה שמותיר בידי הספסרים רווחים של מאות אחוזים. לפחות בחלק מהמקרים, התשלום עובר במזומן וללא כל דיווח לרשויות המס.

היום (ג') יתקיים משחק חצי גמר בין באיירן לברצלונה, וביום רביעי השבוע יתקיים המשחק בין ריאל מדריד ליובנטוס. שני משחקים אלה יכריעו מי הן שתי הקבוצות שיעלו לגמר שיתקיים ביוני בברלין. למרות שזהות הקבוצות שיגיעו לגמר אינה ידועה עדיין, המחירים כבר נסקו לשמיים.

האיצטדיון שבו יתקיים גמר גביע האלופות מכיל 70 אלף ו-500 מקומות. לכל אחת מהקבוצות שעולות לגמר מוקצים 20 אלף כרטיסים, ו-6,000 כרטיסים נמכרים בהגרלה על-ידי אופ"א. יתר הכרטיסים מוקצים לספונסרים ולשותפים המסחריים.

למעשה, כל אחד רשאי להירשם ולהשתתף בהגרלה של אופ"א באמצעות האינטרנט, והוא נדרש לציון פרטים אישיים ופרטי כרטיס אשראי. הזוכים מקבלים הודעה על הזכייה, כרטיס האשראי שמסרו מחויב בתשלום, והכרטיסים נשלחים אליהם בדואר. לפי התקנון של אופ"א, חל איסור להעביר את הכרטיס לצד שלישי, וחל איסור למכור את הכרטיס ברווח.

המספרים של אופא
 המספרים של אופא

גם החוק בישראל אוסר על ספסרות בכרטיסים - בין שמדובר בכרטיסים למשחק כדורגל, ובין שמדובר בכרטיסים להופעות. באתר יד2, שבו מפרסמים הספסרים מודעות מכירה, מצוין כי "חל איסור מוחלט לקנות או למכור כרטיסים להופעות/משחקים במחיר גבוה ממחירם הנקוב בכרטיס או בקופות". ציון זה אולי מסיר אחריות מיד2, אבל הוא לא מפריע לספסרות להתנהל באופן חופשי.

כך, חברה שמציגה את עצמה בשם Mr Ticket הציעה ל"גלובס" כרטיס למשחק בגמר בקטגוריה 4 (הכרטיסים במחירים הנמוכים ביותר) במחיר של 1,850 אירו (8,000 שקל) - פי 26 מהמחיר שקבעה אופ"א והעומד על 70 אירו לכרטיס בלבד בתוספת דמי טיפול של 20 אירו.

אותה חברה הציעה לנו כרטיס בקטגוריה 3 במחיר של 2,100 אירו (9,070 שקל) - פי 11.7 מהמחיר שקבעה אופ"א ואשר עומד על 160 אירו בלבד, לא כולל דמי טיפול.

גם בקטגוריה 1 ו-2 מוכרת אותה חברה את הכרטיסים במחיר מופקע וביותר מפי 9 ממחירם הנקוב. כרטיס בקטגוריה 1 נמכר ב-3,750 אירו (16,195 שקל), ואילו כרטיס בקטגוריה 2 נמכר במחיר של 2,750 אירו (11,876 שקל).

נציג החברה אף ציין בפנינו כי מדובר במחירים "נכון לעכשיו". לפי הערכות, אם לגמר יגיעו הקבוצות ריאל מדריד וברצלונה, המחירים בספסרות עוד ילכו ויאמירו.

הספסרות בישראל מתנהלת גם בין אנשים פרטיים. פנינו למשל לב', שפרסם מודעה ביד 2 למכירת זוג כרטיסים לגמר בקטגוריה 1. איחרנו את המועד. לדבריו, הוא זכה בהגרלה ורכש את זוג הכרטיסים ב-800 אירו, ובתוך שעות ספורות מכר אותם ב-22 אלף שקל - פי 6.4 ממחיר העלות. המכירה הזאת איפשרה לב' לשלשל לכיסו רווח של 18,545 שקל.

לדבריו, "פרסמתי ב-23:00 בלילה, וב-8 בבוקר כבר מכרתי את הכרטיסים ב-22 אלף שקל". "זה כמו לזכות בלוטו", אנחנו אומרים לב', והוא משיב: "יש לי חבר שזכה בלוטו. ההפרש מאוד משמעותי. אני קניתי בשביל לנסוע ולא בשביל למכור, אבל אשתי הקדימה אותי והזמינה טיול לחו"ל".

ואם לא די בכך, הרי שב' טוען כי הוא מכר את הכרטיסים לחברת נסיעות מובילה, אולם בדיקת "גלובס" מגלה כי הוא מכר את הכרטיסים לחברת Mr Ticket ששוכרת שטח במשרדים של חברת נסיעות מובילה.

"אני אגיד לך למי מכרתי, ואת לא תאמיני. אמרו לי במפורש שהם קונים את זה ומוכרים את זה הלאה. הבאתי להם את הכרטיסים, והם אמרו לי שאני לא לבד. שהם קנו במשך השבועות האחרונים 40, 20 זוגות. הם בכלל לא התווכחו איתי במחיר".

"זה בכל האתרים ובכל העולם"

כפיר, מבעלי חברת Mr Ticket, מסר בתגובה: "אנחנו לא מפרסמים כרטיסים בארץ, אלא מפרסמים כרטיסים בחו"ל. אנחנו מוכרים כרטיסים של אירועים בחו"ל, משלמים מס כחוק ומצהירים כחוק. תשאלי את ב' למה הוא מספסר ולמה רשות המסים תגיע אליו לפני שהיא תגיע אליי".

ב' אומר כי הוא בעצמו רכש בעבר כרטיסים בספסרות. לדבריו, "אנחנו היינו לפני 5 שנים בגמר ליגת האלופות במדריד ושילמנו 1,270 אירו לכרטיס. באנו למלון במדריד, והמחיר הנקוב על הכרטיס היה 74 אירו. יש לנו עד היום את הכרטיסים בבית. וזה היה במקום גרוע יחסית".

- באינטרנט זה שקוף. זה לא בעייתי? כי אסור לספסר בכרטיסים.

"תגידי להם. את צודקת. מה לעשות? אלה אתרי אינטרנט חוקיים לחלוטין. אני עוד שילמתי את הכסף ופחדתי פחד מוות שאני אבוא לשם ואמצא את עצמי בלי כרטיסים. אם את קונה באינטרנט בחברה ישראלית, את לפחות מקבלת את הכרטיסים לפני הטיסה".

- גם הכרטיסים שמכרתם, מי שיקנה אותם לאחר מכן יראה שהמחיר הנקוב על הכרטיס הוא 400 אירו.

"כן. אבל זה בכל האתרים ובכל העולם. תסתכלי באינטרנט ותראי את המספרים בהרבה מאוד אתרים, ולצערי הרב, רק משוגעים ועשירים יכולים להרשות לעצמם. כנראה רוב העשירים משוגעים".

אלא שהסיפור לא מסתיים בחברות הכרטיסים הפרטיות, והמצב חמור לא פחות בחברות הנסיעות. מבדיקת "גלובס" עולה כי גם אתר וואלה טורס מוכר כרטיסים במחירים מופקעים. כרטיס לגמר ליגת האלופות מוצע באתר וואלה טורס במחיר של 2,336 אירו (10,088 שקל) לקטגוריה 4, לא כולל דמי טיפול - מדובר במחיר הגבוה פי 33.4 מהמחיר שקבעה אופ"א ואשר עומד על 70 אירו (302 שקל).

כרטיס לגמר בקטגוריה 1 נמכר באתר וואלה טורס במחיר 3,688 אירו (15,927 שקל) - פי 9.4 מהמחיר שקבעה אופ"א.

חברת וואלה טורס מסרה בתגובה כי היא "משווקת כרטיסים במחירים שאותם מציע אתר sport365. מדובר באתר בינלאומי שניתן לרכוש דרכו ישירות כרטיסים למשחקי כדורגל ואירועי ספורט נוספים. האתר נמצא בבעלות חברה ישראלית, וניתן לשוחח עימם לקבל מידע על קביעת המחיר".