שקד: "שופטי העליון מצוינים, אך אין בימ"ש חוקתי בישראל"

שרת המשפטים המיועדת בפגישה עם שר המשפטים הרומני: "ניטש ויכוח בין האסכולה הקונסרבטיבית לזו האקטיביסטית בכל הקשור להתערבות העליון בהחלטות הכנסת. אני אעדיף את הגישה הקונסרבטיבית"

איילת שקד / צילום: תמר מצפי
איילת שקד / צילום: תמר מצפי

התבטאות ראשונה של ח"כ איילת שקד בנושא מעמד בית המשפט העליון מאז נודע כי תמונה לתפקיד שרת המשפטים. לדברי שקד, למרות גאוותה בבית המשפט העליון, ששופטיו "מצוינים" כהגדרתה, "בישראל אין בית משפט חוקתי".

השרה לעתיד אמרה את הדברים במהלך פגישה עם שר המשפטים של רומניה, רוברט קזנצ'וק, במהלכה התעניינה שקד באופן בחירת השופטים ברומניה וביחסים בין הפרלמנט הרומני לבית המשפט העליון במדינה.

מדוברות הכנסת נמסר כי "לשאלת ח"כ שקד האם רשאי בית המשפט העליון ברומניה לבטל חוקי פרלמנט, צחק השר קזנצ'וק ואמר: 'לא, בית המשפט העליון רשאי רק להמליץ, אולם בחלק מהמקרים מחויב הפרלמנט לקבל את המלצתו'".

שקד לא הסתפקה בקורס המזורז במשפט משווה לדין הרומני, אלא גם החליטה לתרום מידע משל עצמה לשר האורח. "אצלנו, בניגוד אליכם ולמדינות אחרות, אין בית משפט חוקתי, אלא בית משפט עליון בלבד", אמרה שקד. "אנחנו גאים בבית המשפט העליון שלנו, הוא מהמובילים בעולם, ושופטיו מצוינים. כרגע ניטש ויכוח בין המצדדים באסכולה הקונסרבטיבית לזו האקטיביסטית, בכל הקשור להתערבות בית המשפט העליון בהחלטות הכנסת. כשרת משפטים וראשת הוועדה למינויי שופטים, אעדיף את הגישה הקונסרבטיבית".

בתום הפגישה העניק השר הרומני לשקד אלבום מיוחד ובו בולים מקוריים מההיסטוריה הרומנית (לרבות מתקופת ניקולאה צ'אושסקו). מדוברות הכנסת נמסר כי "שקד, שסיפרה במהלך הפגישה על משפחתה שעלתה מרומניה, התרגשה מהמחווה והודתה לשר".