השביתה פוגעת בכיל: ירידה בהכנסות, עלייה ברווח ברבעון

בפעילות האשלג מייחסת כיל ירידה של 85 מיליון דולר ברווח התפעולי לשביתה בים המלח ■ מכירת פעילויות הקפיצה את הרווח התפעולי ב-29%

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

יצרנית הדשנים כיל סיכמה היום רבעון כספי נוסף שבמהלכו עיקר העניין סביבה שוב היה סביב השביתה הלא נגמרת של עובדיה בדרום הארץ, הנמשכת כבר כמה חודשים וממשיכה לפגוע בפעילותה.

בסיכום רבעוני מכירותיה של כיל נחלשו ב-13% ל-1.4 מיליארד דולר - ירידה המיוחסת בעיקרה להשבתת מפעלי כיל בים המלח ובנאות חובב (מפעל תרכובות הברום), וכן למימוש חברות בחו"ל שאינן בעסקי הליבה שלה ולחולשה של האירו ביחס לדולר.

בכיל מייחסים את הירידה במכירות, בסך של 203 מיליון דולר, בעיקר לשביתה במפעליה בדרום הארץ, וכן למימוש חברות.

בהמשך לכך, הרווח הגולמי של כיל צנח ב-21% ל-446 מיליון דולר, אולם מימוש חברות שביצעה כיל במהלך הרבעון הניב לה הכנסות של יותר מ-200 מיליון דולר, שתמכו בקפיצה של 29% ברווח התפעולי, ל-315 מיליון דולר, ולזינוק של 65% ברווח הנקי שהגיע ל-217 מיליון דולר.

הרווח התפעולי המתואם של כיל לרבעון הראשון עלה ב-10% ל-275 מיליון דולר, והרווח הנקי הרבעוני המתואם עלה ב-2% ל-193 מיליון דולר.

סטפן בורגס, מנכ"ל כיל, התייחס היום למתרחש בחברה, ואמר כי "שביתת העובדים במהלך הרבעון הראשון הייתה צפויה, והיא מהווה המשך של תהליך מו"מ ארוך, במסגרת יישום תוכנית ההתייעלות החיונית".

"עם זאת", הוא הוסיף, "הרווח ממימוש פעילויות שאינן בעסקי הליבה יותר מאשר פיצה על השפעת השביתה על רווחי החברה, ואנו צופים כי בעתיד נוכל לפצות על רוב כמויות המכירה והייצור שנדחו בשל השביתה".

בורגס ציין, כי "אף שהשביתה ארוכה מהצפוי, אנו מצפים לתרומה נטו משמעותית מצעדי ההתייעלות שייושמו באתרים אלה".

כיל, הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, עוסקת בהפקת אשלג, כימיקלים, פוספטים ודשנים, בעיקר לשוקי המזון, החקלאות והחומרים המורכבים, ונסחרת בבורסה המקומית ובבורסת ניו יורק בשווי של כ-9 מיליארד דולר (כ-34 מיליארד שקל).

במקביל לדוחות הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד של 151 מיליון דולר לבעלי מניותיה.מפילוח הפעילויות של כיל עולה כי מכירות האשלג ברבעון הראשון נחלשו ב-23% ל-377 מיליון דולר, והיוו 27% ממכירות החברה, והרווח התפעולי ממנו צנח ב-37% ל-92 מיליון דולר.

עם זאת, הרווח התפעולי המתואם של מגזר האשלג עלה ב-21% ל-177 מיליון דולר. בסיכום רבעוני מכרה כיל 1.14 מיליון טונות אשלג - ירידה של 22% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ומלאי הסגירה של האשלג צנח ב-35% ל-607 טונות.

בפעילות האשלג מייחסת כיל ירידה של 85 מיליון דולר ברווח התפעולי לשביתה בים המלח.

בכיל מסבירים את המגמות בצמצום הייצור בישראל בעקבות השביתה, שקוזז בחלקו על-ידי עלייה בייצור במפעל החברה באנגליה, ומעריכים כי "לאחר סיום השביתה ניתן יהיה להשיב את מרבית המכירות בתקופות עתידיות".

השלכות השביתה ניכרות גם בתוצאות פעילות המוצרים התעשייתיים שלה (מעכבי בעירה), שיחד עם ירידה בכמויות הנמכרות ושינויי מט"ח גררו לשחיקה של 16% במכירות, שעמדו על 283 מיליון דולר.

בפעילות הדשנים והפוספטים, למרות ירידה של כ-3% במכירות, ל-452 מיליון דולר, שנרשמה בעקבות שחיקת האירו ביחס לדולר, חלה עלייה במחירי המכירה ששיפרו ביותר מ-40% את הרווח התפעולי מפעילות זו, ל-43 מיליון דולר.

תוצאות כיל 13-05-15
 תוצאות כיל 13-05-15