הממשלה ה-34 יוצאת לדרך; הרצוג: "זה קרקס נתניהו"

(עדכון) ברוב של 61 מול 59 מתנגדים אישרה הכנסת את הרכב הממשלה החדשה ■ בעקבות מחלוקות על התיקים בליכוד נדחתה ההשבעה בשעתיים ■ ח"כ ארדן מחוץ לממשלה ■ הנגבי: "לא הסכמתי לתפקידים שניתנו לי"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

פתיחה צורמת: אחרי עיכוב בעקבות אי-הסכמות בתוך הליכוד, במליאת הכנסת נפתחה הערב (חמישי) השבעת הממשלה ה-34, ממשלתו הרביעית של בנימין נתניהו. הישיבה המיוחדת של הכנסת, שהייתה גם אמורה להיות חגיגית, הפכה לזירת עימות בין האופוזיציה לבין הקואליציה. עם פתיחת נאומו של נתניהו קראו חברי כנסת ערביים קריאות ביניים בגנותו של ראש הממשלה, והזכירו את דבריו ביום הבחירות נגד המגזר הערבי.

לאחר הנאומים הסוערים, הממשלה ה-34 אושרה בכנסת ברוב של 61 מול 59 מתנגדים.

אולם הצרות של נתניהו לא הסתיימו בספסלי האופוזיציה. גם בתוך מפלגתו שלו היו לו קשיים רבים בחלוקת התיקים - מה שהביא לכך שגלעד ארדן נשאר מבחירה מחוץ לממשלה. נתניהו קרא לו לשקול את החלטתו. ברגע האחרון הוכרע שסילבן שלום יהיה סגן ראש הממשלה ושר הפנים, ושבני בגין יהיה שר ללא תיק. בישיבה משתתף נשיא המדינה ראובן ריבלין ובני משפחות השרים המיועדים.

ח"כ צחי הנגבי, שנתניהו הכריז עליו בישיבה כיו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת חוץ וביטחון הודיע במפתיע כי הוא לא הסכים לתפקידים שראש הממשלה וציין וכי ההודעה לא נמסרה על דעתו. "זה לא משקף את השיח בינינו, והשיח הזה יימשך", הוסיף הנגבי, שנעדר מהמליאה, כמו גם ח"כים ארדן ושלום. הסיבה להיעדרות האחרון לא ברורה.

"הערב בעזרת השם נקים ממשלה בישראל, נשמור על הביטחון, נחתור לשלום, נפתח את הכלכלה ונצמצם את הפערים בחברה. נעשה את כל זה לטובת כל אזרחי ישראל", אמר נתניהו וזכה לקריאות חריפות מקרב חברי האופוזיציה. עם זאת, נתניהו הבהיר בדבריו כי "התוצאות של הבחירות היו חדות מאוד. הליכוד קיבל 30 מנדטים, המחנה הלאומי קיבל 67 מנדטים וזה היה מובהק ברור וחד משמעי".

על הסחבת בתהליך כינון הממשלה והשרים אמר נתניהו כי עם סיום הבחירות התחיל "תהליך של עיוות רצון הבוחר, שהתאפשר בגלל שיטת הממשל שלנו". לדבריו, המצב עודד דרישות מופרזות כלפיו. "כל אחד מבין שבמצב הזה כל שנתיים בממוצע ישראל מחליפה ממשלה. השיטה הזו חייבת להיות מוחלפת".

הוא הבהיר כי עדיין על הפרק ממשלת אחדות בשיתוף המחנה הציוני. "אני משאיר את הדלת פתוחה להרחבת הממשלה משני טעמים. הראשון כי אני חושב שהמדינה זקוקה לזה, והשני הוא משום שהדרך הזו היא הדרך היחידה לעשות את התיקון ולשנות את השיטה שמחזרת את המפלגות הגדולות ואת ראש הממשלה".

"בשעה טובה ומוצלחת הממשלה ה-34 עומדת לצאת לדרך", אמר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. אני מברך את הממשלה הנבחרת ואת העומד בראשה. הצלחתה של הממשלה היא הצלחת העם, ואני מקווה שכל היושבים שותפים לתקווה שהממשלה תעשה את המיטב. אני משוכנע שתהיה זו ממשלה שקיפה למען כל האזרחים, ללא הבדל: ממשלה של אלו שתמכו במפלגות הקואליציה וגם של אלה שלא. זו ממשלת ישראל כולה, וכולנו מאחלים לה דרך צלחה".

בהמשך דבריו מתח אדלשטיין ביקורת על המצב שהביא לכך שהממשלה הורכבה בקושי רב. "כל אזרח חש היטב שהדרך עד הלום הייתה מפרכת, בלי להיכנס לסיבות. תחושת האזרח היא שמשהו כאן לא עובד, ששיטת הרכבת הממשלה אינה ראויה. בנסיבות שנוצרו, גם באולם הזה וגם בחלק הקואליציוני - אני מתקשה לראות שמחה. יש הקלה אבל אם יורשה לי לומר שיש גם תחושה חמוצה. צריך להפוך את מלאכת הרכבה למייגעת פחות".

"זה קרקס נתניהו"

לאחר מכן עלה לנאום יו"ר האופוזיציה ומפלגת המחנה הציוני בוז'י הרצוג, שתקף בחריפות את הממשלה החדשה ואת נתניהו. "הקרקס של נתניהו הוא ממשלת חטוף כפי יכולתך, ממשלה שהוקמה ברגע האחרון ממש, כמעט בחצות הליל, ועל חודו של קול, ממשלה שהוקמה בכל מחיר ולמטרה אחת ויחידה: כדי שאתה - תמשיך ותשרוד בכיסא ראש הממשלה. הקמת אדוני, ממשלה ללא דרך וללא מצפן. ממשלה בלי חזון". כך לדברי הרצוג.

בנוגע לשמועות על הבטחתו של נתניהו להרצוג את תפקיד שר החוץ אמר הרצוג כי "אינך יכול להפקיר את הזירה המדינית ולאור זאת, אני מציע לך, אדוני ראש הממשלה, לא להמשיך ולהחזיק בידך את תיק החוץ, כ'פיקדון'. תן את תיק החוץ כבר הערב לשר ממפלגתך".

"הרצוג המשיך ותקף: "שום מנהיג הגון לא יצטרף לקרקס נתניהו שהקמת ברגע האחרון ועל חודו של קול, רק כדי להנציח את המשך שלטונך. הדבר הטוב והנכון לעתיד ישראל שתקדם האופוזיציה בראשה אני עומד, הוא לנסות להקים ממשלה חדשה בישראל שאתה אינך עומד בראשה, או ללכת בדלית ברירה לבחירות חדשות". הדבר הטוב והנכון למדינת ישראל, הוא לא לאפשר לך להישאר על כיסא ראש הממשלה בכל מחיר ולעזאזל המדינה".

הרצוג התייחס בדבריו גם להצטרפותה של מפלגת כולנו בראשות משה כחלון לממשלה ואמר: "יותר משנתיים טרחת על תוכניות מפורטות לטובת הציבור הישראלי. למלחמה שאין חיונית ממנה ביוקר המחייה ויוקר הדיור. שנינו יודעים שלא תוכל להוציא את התוכניות שהגית, אפילו מהמגירה. במקרה הטוב, תקים וועדה, תהיה כותרת בעיתון.

אתה יודע, ידידי כחלון, שזו ממשלה שתלוייה על בלימה, על חבל הלוליין בקרקס, ממשלה שלא תעסוק ברפורמות או בשינוי או בתיקון, ממשלה שלא תביא מזור לזעקתם של תושבי דימונה השובתים ולא תיקון למצוקתם של משפחות צעירות, הנאבקות יום יום כדי לשרוד בג'ונגל הכלכלי שנוצר פה. הממשלה הזו תדאג מבוקר עד ליל רק ל'חיים עצמם'. לחייה שלה. להישרדותה. לקיומה. לעבור עוד הצבעה בכנסת בשלום, על חודו של קול, עד ההצבעה הבאה".

הרצוג הוסיף כי "בשם המחנה הזה, אני מזהיר אותך היום אדוני ראש הממשלה: אם תרים יד על בג"ץ של משה לנדוי וחיים כהן, שמעון אגרנט ומאיר שמגר, מנחם אלון ואהרון ברק, אדמונד לוי ומרים נאור - תמצא אותי, אדוני ראש הממשלה, עומד מולך ומחנה עצום מאחורי".

נתניהו יהיה גם שר החוץ

בממשלה ה-34 יחזיק ראש הממשלה גם בתפקיד שר החוץ וסגניתו תהיה ציפי חוטובלי. משה יעלון ימשיך לכהן כשר הביטחון, כמו ישראל כץ, שיישאר במשרד התחבורה. שר האוצר יהיה משה כחלון, על משרד החינוך יהיה ממונה נפתלי בנט וחברת מפלגתו איילת שקד תהיה שרת המשפטים. כמו כן, יו"ר ש"ס אריה דרעי יהיה שר הכלכלה וכן שר הנגב והגליל. משרד הפנים וביטחון הפנים טרם אוישו.

בתפקיד סגן שר הבריאות, שלמעשה יהיה השר בפועל, יכהן יעקב ליצמן. שר הבינוי יהיה יואב גלנט ועמיתו למפלגה אבי גבאי יהיה השר להגנת הסביבה. במשרד החקלאות יישב אורי אריאל. יובל שטייניץ יעמוד בראש משרד האנרגיה והתשתיות ושותפתו למפלגה מירי רגב תקבל את תיק התרבות והספורט. חיים כץ, אף הוא מהליכוד, יהיה שר הרווחה.

דני דנון, גם הוא חבר מפלגת השלטון, יהיה שר המדע, הטכנולוגיה והחלל. עמיתו יריב לוין יהיה השר לביטחון הפנים וכן שר התיירות. עוד תפקידים שיאוישו הם השרה לשוויון מגדרי, שוויון המיעוטים וקידום הצעירים והאזרחים הוותיקים בישראל, שתהיה גילה גמליאל, וכן שר הדתות, שבו יחזיק דוד אזולאי מש"ס. אופיר אקוניס יהיה שר ללא תיק. יצחק כהן מש"ס יהיה סגן שר האוצר, סגן שר הנגב והגליל וסגן שר במשרד הכלכלה ואיוב קרא יהיה סגן שר לפיתוח אזורי.