"האינפלציה הגיעה לתחתית כבר בפברואר-מארס"

כלכלנים מגיבים למדד אפריל: "אינו תומך בהפחתת ריבית נוספת במשק"

מדד המחירים לצרכן משפט דין  משקל  / צלם: thinkstock
מדד המחירים לצרכן משפט דין משקל / צלם: thinkstock

מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי, אילן ארצי, הגיב היום (ו') לפרסום מדד חודש אפריל, שעלה ב-0.6%. לדבריו, "המדד עלה מעבר לציפיות, דבר שיאפשר הפוגה לבנק ישראל לבחון בנחת את הצעדים הבאים הנדרשים בתחום הריבית. יחד עם זאת, להערכתנו, הדחייה בהורדת הריבית מבנק ישראל יכולה ליצור המשך התחזקות השקל, וצפויה להגביר את רכישות המט"ח על-ידי בנק ישראל. גם מדד מאי צפוי להיות חיובי, בהשפעת עליית מחירי הנפט, מה שככל הנראה יוביל לשיפור ועלייה בסביבת האינפלציה לרמה חיובית של כ-1%".

איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות "יצירות", אמרה כי "מדד חודש אפריל שעלה ב-0.6% תומך בהערכות שלפיהן האינפלציה במשק הישראלי הגיעה לתחתית כבר בפברואר-מארס, ומכאן היא צפויה לטפס כלפי מעלה ולהיכנס אל תוך טווח יעד יציבות המחירים, בפברואר 2016.

"מדד חודש אפריל, אפוא, אינו תומך בהפחתת ריבית נוספת במשק. עם זאת, חולשה ניכרת בנתוני סחר החוץ בחודשים האחרונים, בשילוב עם לחץ על שער השקל והצפי להתמתנות בהיקף הסחר העולמי, עשויים להוביל את בנק ישראל להפחית את הריבית במשק, מתוך דאגה פן התמתנות קצב הצמיחה והתחזקות השקל יפגעו באותה התאוששות במדד המחירים לצרכן מרמתו השלילית.

ניר מוסיפה, כי להתפתחות שער החליפין ב-10 הימים הקרובים, אם כך, תהיה חשיבות מכרעת בקביעת הריבית בסוף החודש.

לדברי יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מדד חודש אפריל "הפתיע מעט כלפי מעלה (חזינו 0.5%), אך בעיקר בגלל סעיפים עונתיים כגון פירות וירקות (7.8%), הלבשה (5.2%) נסיעות לחו״ל (3.8%) והבראה ונופש (13.2%). דווקא סעיף הדיור, סעיף חשוב ביותר אשר תרם את מרבית האינפלציה בשנה שעברה, הפתיע למטה עם ירידה של 0.1%. בכל מקרה, המדד גבוה במעט מההערכות המוקדמות ותומך ביציבות בריבית".

רו"ח בועז צליח, מנכ"ל בית ההשקעות "טופ אלפא", אומר כי "נוצר רצף של חודשיים שבהם שיעור עליית המדד היה חיובי, רצף אשר לא היה מאז יולי 2014. לעליית המדד תרמו עליית מחירי הפירות והירקות והתאזנות מחירי הנפט בחודש שעבר. כמו כן, הגידול באשראי הצרכני, שהביא לגידול בצריכה הפרטית, בוודאי תרם את חלקו לעליית המחירים בחודש אפריל.

"נראה כי הורדת הריבית ע"י בנק ישראל לרמת השפל שבה היא נמצאת כרגע תרמה את חלקה לגידול בפעילות הכלכלית במשק והקטנת הלחצים הדפלציונים. להערכתנו נמשיך לראות גידול בפעילות הכלכלית במשק בחודשים הקרובים ובהתאם להתפתחות תוואי הריבית בארה"ב, שצפויה להתחיל לעלות בסביבות ספטמבר, נראה גם בישראל את מיצוי המהלך המוניטרי המרחיב, ובטווח הארוך אף התחלת תהליך של צמצום מוניטרי".