אומת הסטארט-אפ - לא מועדון סגור לגברים בלבד

היזמית מרב אורן משיקה את WMN - מתחם עבודה שמקבל לשורותיו רק סטארט-אפים שבהן יש לאישה אחת לפחות תפקיד מפתח: "זה נולד מהצורך הפרטי שלי אבל גם מתוך ההבנה שלנשים יותר קשה לצאת מהבית. כשיש ילדים, זה נראה הרבה יותר נוח לעבוד מהבית"

מרב אורן / צילום: אמיר מאירי
מרב אורן / צילום: אמיר מאירי

את הסיפור על "הסטארט-אפ ניישן" הישראלי שמעתם כבר עשרות פעמים. חדשות לבקרים קמים יזמים ומחליטים להקים את הסטארט-אפ הבא שרוצה לשנות את העולם. השמים הם הגבול, לכאורה, בתחום ההיי-טק, אבל יש פלח גדול של האוכלוסייה שכמעט לא משתתף בחגיגה הזו. נשים.

הסטארט-אפ ניישן הוא מועדון גברים כמעט סגור לגמרי ויש מעט מאוד, מעט מדי, נשים שפונות לתחום ומחליטות להקים בעצמן סטארט-אפ. כאלה ששמות בצד את הקריירה הקודמת, את הכסף שחסכו במשך שנים ובמובן מסוים גם את המשפחה, לטובת החלום היזמי. למיעוט בנשים יזמיות יש סיבות רבות, אבל הרצון לנסות ולתקן את המעוות הוא אחד הדברים שבערו אצל מרב אורן, 46, כבר כמה שנים טובות.

"מדובר בחלום של 10 שנים שהתגשם עכשיו", היא מספרת. עולם היזמות אינו זר לה. בתחילת שנות ה-2000 רשמה אורן אקזיט קטן כשמכרה את חברת קידום המכירות BTL, שהקימה ביחד עם אייל נאור, לחברת הפרסום מקאן-אריקסון.

מפה לשם התגלגלה למיזמים שונים ועבדה מהבית. "זה גמר אותי, אני עוסקת בעולמות של יצירה ותוכן ולא היה לי עם מי לחלוק את הנושאים האלה. לא היה עם מי לעבוד", היא נזכרת.

אז, לפני עשר שנים, נולד הרעיון. "אני זוכרת מבנה של טיפת חלב בשכונה שלי שבדיוק התפנה. פניתי לעיריית תל-אביב וביקשתי להקים חממה לנשים יזמיות - לאו דווקא בתחום ההיי-טק. המודל העסקי היה שהייה חינם למשך שנה תמורת אחוזים מהמיזמים. פניתי לעיריית תל-אביב, אבל בסוף המבנה יועד למשהו אחר, והרעיון לא יצא לפועל".

זה לקח זמן, אבל הרעיון קרם עור וגידים לפני שלוש שנים. "היה לי סרטן בשד. החלטתי לקחת שנה של פסק זמן מהחיים וחשבתי מה בא לי לעשות מעבר למה שמפרנס אותי", מספרת אורן.

באותם ימים עמדה, ועדיין עומדת, בראש מיזם בשם Agora - שעוסק בפרויקטים במרחב הציבורי שמשלבים תוכן ותשתיות. "כישבתי בבית נזכרתי פתאום ברעיון של מרחב עבודה ליזמיות ומשם התחלתי לעבוד ולהתגלגל עם הנושא", היא נזכרת.

85% גברים

השבוע השיקה אורן, בשיתוף עם פירמת ראיית החשבון דלויט ועיריית תל-אביב, את WMN, מתחם ליזמות נשית ביריד המזרח בנמל תל-אביב. בנוף מתחמי הסטארט-אפים שפרחו כאן בשנים האחרונות, מנסה WMN להתבלט. זה לא רק הפוקוס על היזמות הנשית שנותן לו מקום של כבוד אלא גם המיקום האטרקטיבי בנמל תל-אביב, עם הים הכחול והגלים המתנפצים.

מעודד לראות גם את אסופת בכירי התעשייה שהתאגדה ל-Advisory Board כדי לתמוך בפרויקט היזמי. הרשימה כוללת את אדן שוחט מקרן אלף, אסתר ברק לנדס שבעצמה מנהלת את חממת הסטארט-אפים של נילסן, חנה פרי-זן מבנק הפועלים ועוד.

על אף ההתמקדות בנשים יזמיות, הכניסה לגברים מותרת. למעשה, יש כמה יזמים בודדים שלוקחים חלק פעיל במתחם דרך הסטארט-אפים שהם קשורים אליהם. אולם תנאי הכניסה למתחם תלויים בצד הנשי - אחד מהמייסדים חייב להיות אישה או שלסטארט-אפ יש אישה בתפקיד מפתח.

המיזם עצמו מוגדר כחברתי ואמור להחזיק את עצמו מדמי השכירות שמשלמים הסטארט-אפים עבור השהות (280 שקל לחודש).

על השאלה למה צריך מתחם חדש לסטארט-אפים בעיר שיש בה היצע גדול של חללי עבודה, עונה הבידול המגדרי שמנסים להוביל ב-WMN. לכן, עולה השאלה למה להתמקד דווקא ביזמות נשית. "זה נולד מהצורך הפרטי שלי אבל גם מתוך ההבנה שלנשים יותר קשה לצאת מהבית. כשיש ילדים, זה נראה הרבה יותר נוח לעבוד מהבית כי אני גמישה וזמינה לקבל את הילדים כשהם חוזרים מהגן או מבית ספר. מעבר לכך, שיצא לי לעבור בלא מעט מרחבי עבודה לסטארט-אפים בשנים האחרונות ו-85% מהאוכלוסייה היא גברים.

"לא מזמן התפרסם דירוג של 50 הסטארט-אפים המבטיחים באחד העיתונים. חוץ מ-Kaltura, שעל מייסדיה נמנית ד"ר מיכל צור, באף אחד מהסטארט-אפים האחרים לא הייתה מייסדת אישה. במחזור האחרון של תוכנית היזמות של 8200 ושל The Junction לא הייתה אפילו אישה אחת", אומרת אורן.

"כשאני באה להתקבל לאקסלרטור או להאב של סטארט-אפים, לא תמיד אמצא את עצמי כשווה בין שווים", מספרת סיוון ברעם, מנכ"לית ומייסדת Matchapp, שמפתחת מוצר שאמור להיות מעין אינסטגרם לתחום האופנה ולחבר בין מותגים ללקוחות, שלוקחת חלק במתחם החדש. "מה שמנסים לעשות פה ב-WMN זה לנסות ולשנות את התמונה. קשה יותר להיות יזמת. וכאן מנסים לדחוף קדימה נשים שכבר יש להן איזשהו חזון, נמצאות בתחום ורק צריכות את הפוש. זו מעין פלטפורמה שאולי מאפשרת להתקדם יותר מהר ולקבל חשיפה יותר טובה".

רגע לפני שחושבים על שריפת חזיות ומחאה חברתית-מגדרית, אורן ממהרת להבהיר שאין כאן אלמנטים של פמיניזם או שהרעיון מונע מרצון להעצמת נשים. "המטרה מאוד פשוטה: אני רוצה שיותר נשים יקימו מיזמים.

"נכון, אנחנו לא יכולים לספק מקום לכולן - כרגע זה קטן עם מקום ל-15 סטארט-אפים, אבל התרומה שלנו היא מעבר למקום הפיזי. יש קבוצות פייסבוק ו-meetup. מדובר במפגשים אחת לכמה זמן שאנחנו רוצות לקיים".

"הכל מתחיל בחינוך"

על השאלה אם היא חושבת שמתחם אחד ישנה את התמונה, אומרת קרן צוקרמן, מנכ"לית ומייסדת-שותפה של Vocalera, סטארט-אפ שיושב במתחם WMN ועוסק בתחום הזיהוי הקולי והבנת השפה כי "אני מאמינה גדולה שהכל מתחיל בחינוך. אם מסתכלים על המקצועות הטכנולוגיים והעסקיים - עדיין יש יותר גברים מנשים באוניברסיטאות".

עוד הוסיפה צוקרמן, שלפני הכניסה לעולם הסטארט-אפים שימשה במשך כמה שנים כיועצת המשפטית וסמנכ"לית רגולציה של חברת נטוויז'ן, כי "אני מניחה שכל זה ישתנה. אני מניחה שיקרה מה שקרה ברוב המקצועות שלא היו בהן הרבה נשים ואז הן נכנסו ופרצו, אולי זה יקרה גם בעולם הסטארט-אפים".

האם אקזיטים של נשים יעשו את העבודה? אורן לא מאמינה שזו הדרך היחידה. "אני לא חושבת שזה מה שיגרום לתחום לפרוח. אקזיט זה נחמד, מקסים וחשוב, אבל זה עוד סיפור אגדות. בסופו של דבר כדי שיהיו יותר יזמיות, צריך תהליך ארוך".

אחת הדרכים לקדם את התהליך היא להתרחב. "התוכניות שלנו הן להקים תוך שנתיים קרן שתשקיע במיזמים של נשים וגם לפתוח עוד מיזמים של WMN מחוץ לישראל", מצהירה אורן ומסבירה שהיא לא מפחדת מתחרות שעשויה להגיע בדמות מתחמים נוספים. "כמה שיותר מתחמים כאלה שמקדמים נשים באג'נדה שלהם, זה יותר טוב. אצלנו יש רק 15 סטארט-אפים. זאת אומרת, שיש בחוץ עוד הרבה סטארט-אפים של נשים שלא קיבלנו ושישמחו לקבל תמיכה וסיוע".

הסטרטאפים
 הסטרטאפים