שלמה בן אליהו מכר דירה ברווח של 80% בבניין לפינוי-בינוי

גם בתו של מנכ"ל משרד הבינוי היוצא מכרה לאחרונה דירה באותו בניין בחיפה, ובנו עדיין בעל דירה בבניין ■ משרד המשפטים בודק את הסדרי ניגוד העניינים שלו

מנכ"ל משרד הבינוי היוצא, שלמה בן אליהו, מכר לאחרונה דירה במרכז הכרמל בחיפה ברווח של כ-80% מול מחיר הקנייה של אותה דירה. גם בתו של בן אליהו מכרה לאחרונה דירה באותו בניין. דירה שלישית בבניין מצויה בבעלותו של בן אחר. מדובר בבניין בן 4 קומות ברחוב שער הלבנון 3, במיקום אטרקטיבי על רכס הכרמל, עם נוף פתוח. כמעט כל הדירות בבניין מושכרות.

שלמה וטובה בן אליהו רכשו בבניין זה במחצית 2007 דירה בת 91 מ"ר בקומת הקרקע, בסכום של 965 אלף שקל. בנם רועי רכש באותו הזמן באותו בניין דירה בת 74 מ"ר בקומת הקרקע במחיר של 814 אלף שקל. הבת יעל רכשה באותו בניין בסוף 2008 דירה בת 76 מ"ר בקומה ראשונה בסכום של 915 אלף שקל (על דירה זו נרשמה הערת אזהרה לטובת ההורים). כל הדירות נרכשו כאשר בן אליהו לא היה עובד ציבור אלא עו"ד פרטי בתחום הנדל"ן.

הבעלות של בני משפחת בן אליהו בבניין זה עומדת במרכזה של בדיקה הנערכת במשרד המשפטים. הבדיקה נוגעת להבדלים בין שני הסדרי מניעת ניגוד העניינים של בן אליהו שנערכו בתחילת 2013, זה שנעשה במסגרת מינויו למנכ"ל משרד הבינוי וזה שנעשה במסגרת מינויו כחבר במועצת מקרקעי ישראל.

בתחקיר "גלובס" נחשף שבהסדר מניעת ניגוד העניינים של בן אליהו לקראת מינויו למנכ"ל משרד השיכון, הוא לא גילה את בעלותו ובעלות בני משפחתו בדירות הללו. לעומת זאת, בהסדר במסגרת מינויו לחבר במועצת מקרקעי ישראל, בן אליהו מסר כי "לי ולחלק מקרוביי יש זכויות ביחידות דיור שהיא קרקע בבעלות פרטית. ביחס לחלקה זו מקודם הליך תכנוני של פינוי-בינוי".

הבדיקה במשרד המשפטים נערכת בין השאר לאור העובדה שמשרד הבינוי הוא הגורם העוסק בלעדית בפרויקטים של התחדשות עירונית, כולל פינוי-בינוי, אולם בן אליהו לא חשף את הבעלות על הדירות הללו בהסדר למינויו כמנכ"ל המשרד. לעומת זאת, מועצת מקרקעי ישראל, שם כן גילה בן אליהו את האינטרס הזה, אינה עוסקת בפינוי-בינוי.

בן אליהו היה פעיל בהקמת הרשות להתחדשות עירונית במשרד הבינוי לקידום ועידוד פרויקטים של פינוי-בינוי, שהאחריות להפעלתה נמסרה לידיו. הוא הרבה להתבטא בעד התחדשות עירונית ונגד רעיונות אנשי משרד האוצר להקשחת המיסוי בתחום הנדל"ן.

פרויקט הפינוי-בינוי הנוגע לבניין של משפחת בן אליהו החל כשנתיים אחרי רכישת הדירות. את הפרויקט יזמה חברת "אורנית-גל ניהול וייעוץ כלכלי". בעלי המניות בה הם אילן אורן וחברה בשם "טרגט ייעוץ לרשויות מקומיות", שבעלי מניותיה הם איש הנדל"ן עמוס לוזון וחברת "ל. ג. גולן נאמנויות", בנאמנות של עו"ד מבני-ברק.

ממשרד מהנדס העיר חיפה נמסר כי היזמים ביקשו להקים במקום בניינים בני 9 קומות במקום ה-4 קומות כיום, והגישה ההתחלתית ליוזמה היתה חיובית. מאוחר יותר, בעקבות תוכנית מתאר מקומית ובחינה מחדש של היבט הבנייה לגובה בפרויקטים של התחדשות עירונית, וכן בעקבות אישור תיקון מספר 3 לתמ"א 38 במחצית 2012, תיקון שבו מדובר על תוספת של 2.5 קומות בלבד, הוגשו לעירייה מספר יוזמות לביצוע תמ"א 38/3, ויוזמות פינוי-בינוי נעצרו.

שלמה בן אליהו ואשתו טובה מכרו את דירתם בפברואר השנה בסכום של 1.755 מיליון שקל, רווח של כ-80% מול מחיר הקנייה ב-2007 שהיה כאמור 965 אלף שקל.

הבת יעל בן אליהו מכרה בתחילת חודש מאי 2015 את דירתה, ומחיר העסקה עדיין לא פורסם באתר רשות המסים (המוכר רשאי לדווח על המכירה תוך 50 ימים מביצוע העסקה). הדירה נרכשה כאמור בסוף 2008 ב-915 אלף שקל. דירה זהה באותו בניין נמכרה בתחילת 2014 ב-1.47 מיליון שקל.

לעניין ההסדרים השונים אמר בן אליהו כי הם נערכו לפי הנחיית היועצים המשפטיים, וכי "העיסוק בנושא הוא קשקוש אחד גדול מאחר שאין כל טענה כי פעלתי בניגוד עניינים כלשהו, דבר שלא אירע מעולם".