עופר עיני נפגש בציריך עם נשיא פיפ"א ספ בלאטר

(עדכון) על רקע גל המעצרים של בכירי ארגון הכדורגל העולמי ע"י ה-FBI, שאלת ההצבעה בקונגרס בשווייץ בעניין הדחתה של ישראל, בעקבות בקשת הפלסטינים - מטרידה את ראשי ההתאחדות ■ מבוכה לעיני: עסקני אפריקה סירבו לשמוע נאומו בעברית ■ שליח "גלובס" מדווח מציריך

עופר עיני / צילום: תמר מצפי

יממה אחרי גל המעצרים שהיכה כאן בהלם את אנשי פיפ"א, מתקשים לחזור בציריך לשגרה. השווייצרים, שהכל קורה אצלם בחצר האחורית, מתקשים להסתיר את השמחה. כבר כמה שנים ששווייץ מנסה למחוק את תדמית מקלט המס שדבקה בה, יחד עם הלכלוך שטואטא תמיד מתחת לשטיח. השווייצרים תמיד ראו בעצמם אומה של אנשים שקדנים, חרוצים וצנועים, וכל סיפורי ההברחות והשחיתות לא באו להם טוב - וכסף כבר יש להם מספיק. מרגע שארה"ב לחצה, ואירופה הצטרפה, החליטו במדינה לשנות כיוון. לכן דווקא שמחים בציריך על המאסרים.

"איך יתקיים פה קונגרס, עוד לא כולם בכלא?" שאל אותי אחד מהמקומיים. גם להעיף את המושחתים משווייץ, גם לעקוץ את הדקדנטיים שמרשים לעצמם, כחברי מועדון, סוויטות באחד מבתי המלון היוקרתיים בעולם - Baur au Lac - שגובה עבור חדרים כאלו בסביבות 3,700 אירו ללילה, בלי ארוחת בוקר. מצידם שילכו כולם לקטאר ויישארו שם. כדורגל? לא ממש מעניין. אחרי חיפוש של חצי שעה בסביבה נכנעתי והלכתי לשכנע את הברמנית בבר של המלון (שבו נערך הכנס הרפואי של פיפ"א!), להפסיק להראות בטלוויזיה נופים שווייצריים מדיסק, ולעבור במקום זאת לשידור של גמר הליגה האירופית.

בצד השני של האוקיינוס האטלנטי דווקא הכדורגל מעניין מאוד את הרשויות. בארה"ב משתמשים בתקדימים של פסקי דין נגד טרוריסטים, כדי לאפשר לבתי המשפט סמכות שיפוטית לגבי שחיתויות הנוגעות לארה"ב לעיתים רק באופן עקיף בלבד. למסיבת העיתונאים התייצבו אתמול תובעת המחוז המזרחי של מדינת ניו יורק, נציגים נוספים של התביעה במדינת ניו יורק, ראשי ה-FBI ונציגי היחידה לחקירת פשעים של מס ההכנסה האמריקאי IRS.

החוקרים דיברו על השחתה של האירגון ב-24 השנים האחרונות על-ידי "שני דורות של עסקנים מסואבים שניצלו את מעמדם לרעה", הם דיברו על "מירמה, מעילות, הלבנת כספים ושוחד". כרגע מדברים בארה"ב על סכום של יותר מ-150 מיליון דולר שהועבר כשוחד מתחת לשולחן. אבל רגע לפני שהסתיימה מסיבת העיתונאים ביקשה התובעת קלי קארי להבהיר דבר אחד: "שלא ישתמע אחרת, זהו לא סוף התהליך. זוהי רק ההתחלה של מאמצינו".

***

אז יש שבעה עצורים שמחכים להסגרה, בהם ראש הפדרציה של מרכז אמריקה (קונקאקף), ג'פרי ווב, והאדם שאחראי למונדיאל בברזיל, ז'וזה מריה מארין; יש את ג'ק וורנר המושחת שכבר השתחרר בערבות וכנראה יתחיל לספר את מה שהוא יודע; יש ארבעה שכבר הודו, בהם שני בניו של וורנר; ואתמול נערכו פשיטות על משרדי פיפ"א בציריך וקונקאקף בפלורידה. ואם זה לא מספיק, השווייצרים הודיעו שהם מחפשים לחקירה 10 אנשי פיפ"א בשל חשד "להתנהלות פלילית והלבנת כספים", בהם ראש הקונפדרציה האפריקאית איסה הייאטו, שר הספורט הרוסי ויטאלי מוטקו, ועוד חברים מרכזיים. קצה החוט נמצא, ועכשיו מתחילים לפרום את הקשרים.

בינתיים, ולדימיר פוטין הודע כי "זו דוגמה נוספת להתערבות הבוטה של האמריקאים בענייני אחרים והרחבת תחום השיפוט שלה על מדינות אחרות". הוא הוסיף שזה "ניסיון ברור למנוע את בחירת בלאטר, ורוסיה עומדת מאחורי בלאטר".

בצל כל אלה ממשיך עולם הכדורגל להסתובב. במרכז העיתונות שידרה פיפ"א TV את הכנס הרפואי, כאילו למישהו יש עניין לשמוע עד כמה פיפ"א משקיעה בבדיקות סמים (ועדיין לא מוצאת חשודים), או עד כמה הכדורגל טוב לפיתוח מסת שריר עד גיל מאוחר. במקביל נפגשו נציגי הקונפדרציה האפריקנית לפגישת הכנה ב"עניין הישראלי". מששמעו שיו"ר ההתאחדות הישראלית עופר עיני ינאם בפניהם בעברית לגבי הדרישה הפלסטינית להשעות את ישראל - עזבו כ-30 מהם את האולם. על השנאה הזו מתבססת התקווה הפלסטינית.

לכן המטרה המרכזית של נציגי ישראל היא למנוע את הדיון, דבר שיקרה רק אם יחליט ראש ההתאחדות הפסלטינית ג'יבריל רג'וב לוותר. זה יתאים מאוד לבלאטר, שרוצה להימנע מסיפורים מתוסבכים ומתקדים מסוכן. כפי שאומר דובר ההתאחדות שלומי ברזל, שנמצא כאן בציריך: "אחרי זה תבוא אוקראינה ותדרוש לסלק את רוסיה. אין לזה סוף". בטח ובטח כשאופ"א מאיימת בהיעדרות מהקונגרס אם לא יידחו הבחירות. אלו חלק מהמאבקים הפוליטיים שמתנהלים מאחורי הקלעים: עופר עיני סיפר לי כי נציגי הליגה הערבית כבר מאיימים להפיל את בלאטר מהכיסא אם לא יקדם את ההצעה נגד הישראלים - ולא להעניק לו את קולם.

במהלך היום נפגש עופר עיני עם בלאטר, בניסיון לבדוק לאן הדברים הולכים. הפגישה נערכה במשרדי פיפ"א.

בלאטר מהלך פה על חבל דק מאוד, המצב הנוכחי חמור עבורו מכל מה שהכיר עד היום. אם ישרוד אותו כנשיא, הוא כנראה באמת ראוי לתפקיד. רק שפיפ"א לא תהיה אותו אירגון בשבוע הבא.