סטארט-אפ בשבוע: הכירו את אוטובוס הקסמים של ישי כהן

ישי כהן, בן 19, הקים את סמארטבאס שמתפקדת בתור Uber של שוק ההסעות המאורגנות

הרקע: ישי כהן ייסד את חברת סמארטבאס (SmartBus) לפני כשנה, כשהיה בן 18 בלבד וזו לא הייתה החברה הראשונה שהקים.

"כשלמדתי בתיכון ראיתי שבית הספר מוציא הרבה כסף על תחבורה", מספר כהן, "התעניינתי בתחבורה, כי זה תחום שמשפיע על כל כך הרבה נושאים: תעסוקה, מחירי נדל"ן, דפוסים חברתיים וכלכליים של מקומות מגורים

"תחבורת האוטובוסים, וספציפית ההסעות המאורגנות, זו תעשייה שעדיין לא עברה מהפכה מהסוג שעשו Uber ו-Airbnb בתעשיית המוניות והמלונאות, לדוגמא".

השלב הראשון במיזם היה עסקי, יותר מאשר טכנולוגי. "בשלב הראשון פניתי לבית הספר היסודי שלמדתי בו וביקשתי שהם יעבירו את כל מכרזי ההסעות המאורגנות דרכי, בלי טכנולוגיה ובלי כלום. באותה התקופה בדיוק עזבתי את הלימודים, בכיתה י"א, כי לא הרגשתי שהלימודים במערכת החינוך מותאמים לפעילות שאני שואף אליה וממילא למדתי באוניברסיטה הפתוחה, כלכלה ומדעי המדינה, והיו לי הרבה עיסוקים מחוץ ללימודים".

- רוב התלמידים לומדים באוניברסיטה בשילוב עם בית הספר, ולא במקום.

"אני עשיתי את זה לבד. זה התחיל אחרי המחאה החברתית. הפריע לי שאני לא מבין מספיק בכלכלה, פתחתי עיתונים כמו 'גלובס' ולא הבנתי, אז לקחתי כמה קורסים, זה היה מעניין והמשכתי עם זה".

כהן שיכנע את בית הספר שלו לשעבר לבצע דרכו את ההזמנות ועם הזמן הצטרפו אליו בתי ספר נוספים שהעניקו לו עמדת מיקוח. "ואז החלו ההכנסות וצירפתי גם מפתח תוכנה וראינו שיש לנו מודל עסקי".

השוק: כיום מחולק שוק ההסעות המאורגנות לחברות גדולות, קטנות ונהגים פרטיים. כאשר חברה גדולה מקבלת משימה או זוכה במכרז לכל ההסעות של גוף מסוים, היא לרוב תשכור נהגים פרטיים, ויש גם נהגים שעובדים איתה בשכר. כהן: "לחברות הגדולות יש יתרון של יכולת אופטימיזציה. הן יכולות לקבוע שאם נהג מסוים נסע מבאר שבע לקריית שמונה, אז בדרך חזרה הוא גם יאסוף עוד הסעה מחיפה לבאר שבע, ולא ייסע ריק. עם זאת יש להן תקורות גבוהות: משרדים ומערך שיווק שמנפחים את העלויות. לחברות הקטנות ולנהגים הפרטיים אין תקורות, אבל הם לא מסוגלים לעשות אופטימיזציה. אנחנו חוסכים את התקורות וגם עושים אופטימיזציה באופן יעיל וחכם".

בישראל לבדה מבוצעות 40,000 נסיעות ביום, בעלות כוללת של כ-10 מיליארד שקל לשנה. 80% הן הסעות יומיות ו-20% הסעות חד פעמיות.

המוצר: סמארטבאס מתקשרת ישירות עם נהגים עצמאיים או עם החברות. כאשר מתקבלת נסיעה במשרדיה, היא עורכת מעין מכרז ומאתרת את ההצעה הזולה ביותר. זאת ועוד, יש לה אלגוריתם אוטומטי שמאפשר לה לבצע אופטימיזציה של כל הנסיעות שלה, כלומר האוטובוסים שעובדים איתה מבלים הרבה פחות זמן כשהם ריקים. לעיתים קרובות תימצא לנהג נסיעה קצרה לבצע בזמן שהוא מחכה לשוב מנסיעה ארוכה יותר, מה שהופך את היום כולו ליותר משתלם לנהג, ולכן כדאי לו להוזיל עוד יותר אל עלות הנסיעה.

כהן: "אנחנו יכולים לחסוך עד 30%-40% מהעלויות לצרכן ההסעות, ודואגים שכל נסיעה תהיה יותר משתלמת לנהגים".

- בית הספר מן הסתם ישאל - ואיך אדאג שהנהג אינו פדופיל?

"אחד הדברים החשובים במודל הוא לייצר מערך של בקרת איכות על ידי דירוג הנהגים, כדי שתוכל להרגיש בטוח כמו עם נהג קבוע או חברת הסעות קבועה משלך. כמו כן, נהגים שמסיעים תלמידים נדרשים להציג אישור אי קיום עבירות מין, ביטוחים, רישיונות וכו'".

היום המערכת כבר עובדת מול 1,350 אוטובוסים ומיניבוסים, מסיעה 37 אלף איש בחודש ועל פי חישובי החברה, כבר חסכה ללקוחותיה 2.3 מיליון שקל. החברה עצמה רושמת הכנסות של כמה מאות אלפי שקלים מהשתתפות בחיסכון.

"באזורים כמו ירושלים, תל אביב ונתניה, האופטימיזציה שלנו מצוינת והאוטובוסים לא עומדים ריקים כמעט אף פעם". הנהגים אמנם עובדים הרבה יותר קשה, מודה כהן, "אבל גם מרוויחים הרבה יותר, והם יותר חופשיים - איש אינו מחייב אותם להשתתף במכרז מסוים, והם למעשה קובעים את הלו"ז לעצמם. אבל הם חייבים להציע תמחור תחרותי".

- מה יקרה אם גט טקסי או אובר ירצו לחקות אתכם?

"אף שהמוצר נראה דומה מבחוץ, זו מערכת טכנולוגית שונה לגמרי. אצלם האופטימיזציה היא להביא לך את המונית שכרגע היא הכי קרובה. אנחנו צריכים לארגן מערך אופטימלי של הסעות זמן רב מראש".

גיוסי הון: החברה גייסה סכום קטן וכעת היא על סף גיוס גדול.

השלב הבא: היום החברה מעסיקה שבעה עובדים. כהן מנהל את החברה, אולם הוא צפוי להתגייס לצה"ל ב-2016, והחברה תגייס מנכ"ל חדש. במקביל החברה תנסה להתרחב לחו"ל.