בייג'ין הטילה איסור גורף על עישון: 8 ד' קנס לנתפסים

בייג'ין השיקה היום את המגבלות המחמירות ביותר על עישון בסין, שנחשבת לצרכנית הסיגריות הגדולה ביותר בעולם ■ 53% מהגברים בסין מעשנים, לעומת 2.4% בלבד מהנשים

עישון סיגריה / צלם: רויטרס
עישון סיגריה / צלם: רויטרס

העיר בייג'ין השיקה היום (ב') את המגבלות המחמירות ביותר על עישון בסין, צרכנית הסיגריות הגדולה ביותר בעולם. המגבלות כוללות איסור גורף על עישון במסעדות, במשרדים ובתחבורה הציבורית בעיר, במסגרת המאמץ הלאומי להיאבק בנזקים הבריאותיים גבוהי-העלויות של העישון.

עד כה פיגרה סין משמעותית במאבק בעישון בהשוואה למדינות המתפתחות. יותר ממחצית הגברים הסינים המבוגרים נוהגים לעשן, ומדי שנה נפטרים מיליון סינים ממחלות שקשורות בעישון, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי.

ממשלת סין רוצה לצמצם את הנטל על מערכת הבריאות, אך היא תלויה בהכנסות ממסים על סיגריות, וכן ברווחים ממונופול הסיגריות שלה. אשתקד הזרימה תעשיית הסיגריות 911 מיליון יואן (146 מיליון דולר) לקופת הממשלה - 6.5% מהכנסת התקציב השנתית.

פעילי בריאות הציבור קידמו בברכה את התקנות החדשות, אך הן לא הפיגו לחלוטין את החששות מכיוון שבעבר נצפתה אכיפה רופפת למדי של תקנות נגד עישון.

מהיום יהפכו כל המרחבים הציבוריים הסגורים בבייג'ין לאזורים נקיים מעישון. כמו כן ייאסר העישון גם במרחבים ציבוריים פתוחים כמו בתי ספר ואתרים היסטוריים ותרבותיים - וגם בעת העמידה בתור.

בשנים האחרונות החמירו רשויות עירוניות ברחבי סין, כולל הרשות העירונית של שנחאי, את תקנות העישון במקומות ציבוריים. כתוצאה מכך נרשמה ירידה חדה בעישון בעשר השנים האחרונות בכמה ערים גדולות, אך העישון במקומות ציבוריים עדיין רווח מאוד בערים פחות מפותחות ובאזורים הכפריים. כמו כן נפוץ העישון בסין הרבה יותר מאשר במדינות מערביות וכן במדינות מתפתחות אחרות.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי עולה מספר המעשנים בסין על 300 מיליון. יותר מ-25% מהמבוגרים משני המינים מעשנים דרך קבע - אך רק 2.4% מהנשים מעשנות דרך קבע - ו-11% מהנערים בגילי 13-15 כבר הפכו למעשנים. יותר מ-700 מיליון בני אדם נחשפים דרך קבע לעישון פסיבי שניוני, שקוטל מדי שנה כ-100 אלף אנשים.

צ'יינה נשיונל טבקו קורפוריישן, שהיא מונופול ממשלתי, מוכרת 98% מכל הסיגריות בסין. בריטיש אמריקן טבקו מוכרת קרוב ל-1%, על פי נתוני יורומוניטור.

למרות העלאת המס הסיטוני על מכירות הסיגריות לאחרונה, ממשיך מחיר הסיגריות בסין היבשתית להיות נמוך מאוד, ועדיין ניתן לרכוש סוגי סיגריות מסוימים בפחות מ-1 דולר לחפיסה.

קנס של 50 יואן (8 דולרים) יוטל על כל מי שיפר את התקנות החדשות, והוא יתפח ל-200 יואן אם העבריין לא יפסיק את העישון באופן מיידי. שמותיהם של מעשנים שיפרו את החוק שלוש פעמים יפורסמו באתר ממשלתי לצורך הוקעה ציבורית. עסקים ייקנסו בסכום של עד 10,000 יואן אם לא יאכפו את החוק בתחומם.

"בייג'ין הציבה את הרף גבוה מאוד, ואנחנו מקווים שגם ערים אחרות ברחבי סין ובעולם כולו ילכו בעקבות הדוגמה המצוינת שלה", אמר ברנרד שוורטלנדר, נציג ארגון הבריאות העולמי בסין.

הרגלי העישון בסין

300 מיליון - מספר המעשנים במדינה.

2.3 טריליון - כמות הסיגריות שנצרכו ב-2009, יותר מכמות הסיגריות המצרפית בארבע המדינות שמדורגות אחרי סין מבחינת שיעור המעשנים.

1 מיליון - מקרי מוות שקשורים לצריכת טבק בשנה.

53% - שיעור הגברים המעשנים במדינה.

2.4% - שיעור הנשים המעשנות במדינה.