מסחר רובוטי, ייעוץ אוטומטי: הפינטק - עתיד שוק ההון

איתי בן-זאב, ראש חטיבת שוקי הון בלאומי, ואור קליר, ראש אגף אסטרטגיה בלאומי, בטור משותף על הטרנד שכולם מדברים עליו עכשיו בשוק ההון: הפינטק

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

מה זה פינטק?

בשנים האחרונות הפכה המילה "פינטק" (FinTech) לאחד הטרנדים החמים בעולם ההייטק. אז מה זה בעצם פינטק? החיבור שבין העולם הפיננסי לטכנולוגי, כלומר "חדשנות טכנולוגית בתחומי השירותים הפיננסיים" ושינוי התעשייה המסורתית, בין אם ע"י הטמעת מוצרים ושירותים חדשים שמיוצרים על ידי חברות סטארט-אפ לתוך המערכות הפיננסיות, ובין אם על ידי אימוץ גישות טכנולוגיות חדשניות.

על סטטיסטיקה ומגמות

קצת מספרים, כדי שנבין במה מדובר: ב-2014, נספרו כ-12,000 חברות פינטק ברחבי העולם, וההשקעה בפינטק שילשה את עצמה ביחס לשנה הקודמת לכדי 12.2 מיליארד דולר, כשהתחום הופך לוורטיקל השקעות דומיננטי וצפוי להכפיל את עצמו ב-3 השנים הקרובות. בישראל פועלות מעל 400 חברות פינטק, כאשר למעלה מ- 10% מסך ההשקעה בהייטק ב-2014 הופנה לתחום זה.

החדשנות שמציע הפינטק מיושמת בכלל תחומי הפעילות של עולמות הבנקאות והפיננסים: הבנקאות ה"יומיומית" נהנית מפיתוחים חדשניים במגוון אזורי פעילות: כלי ניהול תקציב חכמים וממוקדי צרכי לקוח, מודלי ניהול מידע והצעות ערךמתקדמים, מוצרי חיסכון חליפיים, וממשקי לקוח חדישים. בתחום התשלומים וההעברות הכספים מפותחים כלים ופלטפורמות טכנולוגיות מתקדמים שמשפרים את המהירות, הנוחות והפשטות בהעברת הכספים ואף מסייעים בהפחתת העלויות הכרוכות בפעולה ללקוח.

בתחום זה ניתן למצוא ענקיות טכנולוגיה כמו אפל וגוגל, לצידן של חברות כמו Ripple, Transferwise ואחרות. ניכרת גם תנופת פיתוח מרשימה בתחום האשראי, כאשר מודלי הלוואות ה-P2P וה-Crowdfunding, ממשיכים לצמוח בקצבים מהירים. זאת לצד מגמת התפתחות מרשימה שנרשמת בייצור כלים טכנולוגיים ומודלי ניהול סיכונים מתקדמים לתחום ההלוואות לעסקים קטנים. ולאחרונה הופך הפינטק לטרנד חם גם בעולם שוק ההון.

פינטק בשוק ההון: מה קורה היום ולאן זה מתפתח?

בשוק ההון ניתן להבחין בשתי מגמות מרכזיות מנוגדות לכאורה, המבוססות על טכנולוגיות חדשות: התעצמות המסחר הרובוטי (אלגו-טריידינג וכו') המעניק יתרון משמעותי של מהירות ויכולת חישוב בזמן אמת של פונקציות מתמטיות מורכבות.

חכמת ההמונים המעצימה דווקא את המשקיע הקטן, מסייעת לו בקבלת החלטות השקעה באמצעות הנגשת המידע, ומאפשרת לו לשתף בידע ולעקוב אחר תיקים של משקיעים מצליחים. בתחום זה ראוי לציין את הקמתן של מספר חברות פינטק מוצלחות ע"י יזמים ישראלים. דוגמא לחברה כזו היא eToro, המשלבת בין עולם הרשתות החברתיות לעולם ההשקעות. דוגמא נוספת היא TipRanks, שבנוסף לריכוז המלצות אנליסטים על מניות שונות, מספקת למשקיע גם מידע על איכות ההמלצות של כל אחד מהאנליסטים בעבר על אותה מניה. TipRanks הוטמעה בהצלחה בשנה האחרונה בלאומי לשימוש לקוחותינו.

במקביל, מתרחבת מגמת הייזום האקטיבי של יועצי ההשקעות כלפי הלקוחות, באמצעות שימוש בכלי ייעוץ אוטומטיים. החידושים הטכנולוגיים מבוססי הביג דאטה משמעותיים ביותר, ומאפשרים לא רק זיהוי שלבים ונקודות חשובות במהלך חייו האישיים של הלקוח, אלא גם יוצרים סדר במידע הנרחב הקיים בשוק ההון, ובסופו של דבר, יכולים להתאים את ההשקעות המוצעות ללקוח ולהעדפותיו האישיות.

לצד אותם כלים חדשניים לשיפור עבודת יועצי ההשקעות עצמם, ישנם גם כלי ייעוץ אוטומטיים, המוצעים ישירות ללקוחות ובאים למעשה לספק תחליף בסיסי ופשוט לשירותי יועץ ההשקעות. כלים דוגמת אלו של חברות Betterment ו-Wealthfront נוטים לייעד את שירותיהם בעיקר ללקוחות בעלי היקף חסכונות לא גבוה. אותם כלים מספקים ללקוח פתרון דיגיטלי-אוטומטי פשוט, מהיר וקל להבנה, המתאים לו תיק מומלץ על פי העדפותיו האישיות תוך ליווי צמוד של יועץ השקעות דיגיטלי.

בשנה האחרונה אנו עוקבים אחר הפעילות יוצאת הדופן בפינטק של ענקית הפיננסים האמריקאית Fidelity. מתוך אסטרטגיה דיגיטלית ברורה המתמקדת בצרכי הלקוח והבנת השוק, Fidelity, שנהגה לפתח טכנולוגיה בעיקר באופן עצמאי, הקימה מעבדת וגופי חדשנות אשר בוחנים ומתנסים בשרותים ומוצרים חדשניים מתעשיית הפינטק. החברה הטמיעה ואף רכשה סטארט-אפי פינטק העוסקים בייעוץ ומסחר דיגיטלי- אוטומטי, פיתחה שירותי מסחר חדשניים לאפליקציות מובייל, שעונים לבישים ומשקפי מציאות רבודה (מי שלא שמע על המינוח זה בסדר. אל תרגישו רע. הכוונה למשקפיים שמדמים מציאות), השיקה מיזמי חינוך פיננסי ועוד. כמו Fidelity וגישתה הפתוחה והחדשנית, בתי השקעות ובנקים אמריקאיים ואירופאים נוספים מרחיבים את פעילותם האקטיבית בכל הקשור לבחינה, הטמעה והתקשרות עם תעשיית הפינטק הצומחת.

שוק ההון מטבעו הוא שוק דינאמי ומשתנה, והחדשנות הטכנולוגית הבלתי פוסקת, מעמידה בפניו את ההזדמנות להתגמש ולהתפתח אף יותר בשנים הקרובות. ההזדמנויות גלומות, בין היתר, בכיווני ניתוח התנהגויות משקיעים, הפקת תובנות מחכמת ההמונים, ייזום מוטה נתונים ואף שימוש באלמנטים של משחקיות (Gamification), מה שעשוי בסופו של דבר להשפיע גם על התנהגות השווקים הפיננסיים עצמם.