ר"מ יוון: דרישות הגופים המפקחים על יוון "אבסורדיות"

ציפראס יצא בהאשמות אלה במאמר שפרסם בעיתון "לה מונד" ימים ספורים בלבד לאחר שממשלתו טענה כי בקרוב ייחתם הסכם להארכת הסיוע למדינה

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

אתמול (א') נראה כי פחתו עוד יותר סיכוייה של יוון לגבש עסקה שתזכה אותה בסיוע של 7.2 מיליארד אירו שלו היא זקוקה כאוויר לנשימה, וזאת לאחר שראש הממשלה אלקסיס ציפראס טען כי הגופים המפקחים על עמידתה של יוון בתנאי חבילת ההצלה מציגים דרישות "אבסורדיות" ומנסים להטיל "עונש אכזרי" על אתונה.

ציפראס יצא בהאשמות אלה במאמר שפרסם בעיתון "לה מונד" ימים ספורים בלבד לאחר שממשלתו טענה כי בקרוב ייחתם ההסכם. טענותיו של ציפראס החריפו את תחושת התוהו ובוהו במו"מ, בעוד ההערכה הרווחת היא כי יש צורך בהסכם כדי למנוע את היקלעותה של יוון לחדלות פירעון.

ביום ו' השבוע אמורה יוון להעביר 300 מיליון אירו לקרן המטבע הבינלאומית כתשלום לפירעון הלוואה. נושיה של יוון עוקבים בדריכות אחר התנהלותה לאחר שכמה שרים יוונים רמזו כי ייתכן שיוון לא תוכל לבצע תשלום זה ללא סיוע חירום. בשבועיים שלאחר יום ו' הבא אמורה יוון לבצע תשלומים נוספים בסך 1.2 מיליארד אירו לקרן המטבע.

כמה פקידים בגוש האירו חוששים כי אם לא תיחתם השבוע עסקה לא יהיה לממשלת יוון מספיק זמן לאשר את הצעות החוק וליישם רשימת רפורמות כלכליות מוסכמות חדשות עד סוף החודש הנוכחי, המועד שבו תפקע תוכנית ההצלה. חוסר הוודאות גרם למשיכות כספים אדירות מבנקים יווניים, ובמהלך יומיים בלבד בשבוע שעבר נמשך סך של 800 מיליון אירו. התפתחות זו הציתה מחדש את הפחד מהסתערות במתכונת מלאה על הבנקים היווניים.

שלושת הגופים המפקחים על יישום תנאי חבילת ההצלה - קרן המטבע הבינלאומית, נציבות האיחוד האירופי והבנק האירופי המרכזי (ECB) - חייבים לחתום על הרפורמות החדשות לפני שהכספים ישוחררו, אך במאמר ב"לה מונד" טען ציפראס כי השלושה נוקטים עמדה קשוחה למרות הוויתורים המשמעותיים שעשתה יוון.

"העובדה שעד כה לא הושג הסכם אינה נובעת מעמדה עקשנית, בלתי מתפשרת ולא-מובנת לכאורה מצדה של יוון", כתב ציפראס. "הסיבה היא שכמה שחקנים מוסדיים מתעקשים להציג הצעות אבסורדיות ומפגינים אדישות טוטלית לבחירה הדמוקרטית שעשה לאחרונה העם היווני".

חצי ביקורתו של ציפראס מכוונים ככל הנראה כלפי קרן המטבע הבינלאומית, שנוקטת את העמדה הקשוחה ביותר מבין שלושת המוסדות, בייחוד בכל הנוגע לקיצוצים בפנסיות גמלאי המגזר הציבורי, שלדברי ציפראס כבר נחתכו באופן מופרז. מנהיגי האיחוד האירופי, כולל קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הזהירו את ציפראס במפגיע כי לא תיתכן שום עסקה ללא אישורה של קרן המטבע הבינלאומית.

במאמר, שממנו משתמעת ביקורת חריפה על ברלין, טען ציפראס כי כמה אנשים באיחוד האירופי מנסים לפרק את גוש האירו באמצעות מירכוז הכוח בידיהן של מדינות "הליבה" בגוש, ובאמצעות אילוצן של שאר המדינות לאמץ "ניאו-ליברליזם קיצוני" באמצעות תקנות התקציב של האיחוד האירופי. גרמניה היא המדינה המובילה בקידום תקנות אלה וכן בקידום כינונה של רשות חזקה וממורכזת בבריסל לצורך אכיפת התקנות.

"בכל הנוגע לטיפול במדינות המסרבות להיכנע לסמכות החדשה, הפתרון פשוט: עונש אכזרי, אכיפת מדיניות צנע, וגרוע יותר: מגבלות חדשות על תנועת ההון, סנקציות משמעתיות, קנסות ואפילו מטבע מקביל", כתב ציפראס. הוא הוסיף כי מסלול כזה יוביל ל"ביטול הדמוקרטיה" באירופה. בימים האחרונים טוענים פקידים בגוש האירו כי הצהרות כאלה מצדה של ממשלת ציפראס אינן אלא תכסיס מיקוח, וכי ממשלת יוון מנסה לתקוע טריז בין קרן המטבע הבינלאומית לנציבות האיחוד האירופי, שדוגלת בגיבוש עסקה קבילה יותר מבחינתה של אתונה. כמו כן טוענים הפקידים כי יוון נמנעת מניהול מו"מ תכליתי בבריסל.

עם זאת, זה זמן רב שהנושים מחשיבים את ציפראס לסיכוי הטוב ביותר שלהם להשגת עסקה. בפברואר התערב ציפראס אישית כדי להאריך את פקיעתה של חבילת ההצלה הנוכחית בארבעה חודשים לאחר שהמו"מ עם פקידים ניציים יותר בדרג נמוך נקלע למבוי סתום.

"בכל הנוגע לטיפול במדינות המסרבות להיכנע לסמכות החדשה, הפתרון פשוט: עונש אכזרי, אכיפת צנע, וגרוע יותר: מגבלות חדשות על תנועת ההון, סנקציות משמעתיות, קנסות ואפילו מטבע מקביל", כתב ציפראס. הוא הוסיף כי מסלול כזה יוביל ל"ביטול הדמוקרטיה" באירופה.