סודות הכלכלה היפנית טמונים בתיקי היד שנייה

הנתונים הסטטיסטיים הרגילים על כלכלת יפן לא משקפים שיפור, אבל העלייה במלאים של רשת חנויות תיקי המהודרים המשומשים הגדולה במדינה מעידה, לדברי נשיא החברה, על כך שמצב רוחו של הצרכן היפני הופך בהדרגה לחיובי יותר

נשים במסע קניות באוסקה / צילום: רויטרס
נשים במסע קניות באוסקה / צילום: רויטרס

מארביטראז' במטבעות עד תיאוריית משחקים, מפסיכולוגיה צרכנית עד הטעמים המשתנים במהירות של תיירות מסין, הסודות של כלכלת יפן טמונים כולם בשוק תיקי היד המשומשים - והמדד הזה מצביע על שיפור במצב הרוח.

"המצב המנטלי הכללי של הצרכן היפני הופך בהדרגה לחיובי יותר", אומר טאקוג'י אישיהרה, נשיא קומהיו, רשת חנויות תיקי היד המהודרים המשומשים הגדולה ביפן. "אבל בשוק מוצרי היוקרה מיד שנייה, המגמה הזו עוד יותר ברורה".

אישיהרה מאמין שהעלייה במלאים של קומהיו מצביעה על שיפור בסנטימנט הצרכני שאי אפשר לשקף בנתונים הסטטיסטיים הרגילים. הללו מראים שצריכת משקי הבית ממשיכה לרדת זה 13 חודשים רצופים.

לפני שמדיניות ה"אבנומיקס", הכלכלה מוטת הצמיחה של ראש הממשלה אבה, נכנסה לתוקף ב-2013, הנשים היפניות מכרו את החפצים היקרים ביותר לליבן במצב של לחץ כספי סמוי. הן גייסו כך כסף לרכישת מוצרים חיוניים יותר, או במקרה הטוב תיק יד משומש אחר. כעת הן מוכרות פריטים שלהן כמעט ללא סטיגמה חברתית שלילית, מפני שהן מתכננות לקנות תיק יד יפה יותר, ארוחה מפנקת או חופשה.

"הן מוכרות את התיקים שלהן כדי לגייס כסף לרכישות נועזות יותר", אומר אישיהרה. "וזה מקבל כנראה תמיכה מהתחושה שהשכר שלהן יעלה אולי בשנה הבאה".

הוא מבסס את ההערכה הזו על ניסיונו האישי העשיר בקומת החנות של הסניף המרכזי של קומהיו ברובע שינג'וקו בטוקיו - חנות שממנה לדבריו הלקוחות הולכות ישירות לבתי הכלבו הגדולים ולמסעדות אחרי שהן מכרו את תיקי היד שלהן בבוקר.

לציון מיוחד ראויה התופעה של כמה מהר השתמשו הלקוחות בתיקי היד שלהן כדי לשחק על ירידת המטבע היפני. מעניינות מאוד גם הטקטיקות של כמה נשים שמשתמשות במדיה חברתית כדי לנחש בדיוק מתי החברות שלהן יהפכו לקונות או מוכרות, ואפילו כדי לדעת באילו ערים הכי כדאי למכור בעיתוי מסוים.

אישיהרה מדבר מן המטה שלו בנגויה, שממנו הוא יכול לעקוב אחרי התנודות הסובטיליות בהתנהגות מעמד הביניים היפני באמצעות נתונים שזורמים אליו מרשת החנויות המתרחבת של חברתו. ברמה המקומית הוא יכול לעקוב אחרי מצב השוק בחנות הדגל האלגנטית שלו, במרחק הליכה קצר מן הדסק שלו.

גם אחר הצהריים באמצע השבוע, שש הקומות של החנות גדושות בקונות וקונים - יחידים, בני זוג ולהקות של חברות שבאות כדי לנסות להחליט אם סוף האביב זו עונה טובה לקנות בה מעיל פרוות צ'ינצ'ילה עד קו המותניים ש"נלבש רק פעם אחת" ב-3,000 דולר, או שזה הזמן להשקיע בקניית תיק בירקין דהוי במקצת ב-11,000 דולר.

למרות כל הדיבורים על מחיקת הסטיגמה השלילית, קומהיו לא לוקחת סיכונים במה שנוגע לרגישות של לקוחותיה. המוכרות של פריטיהן מציגות את מרכולתן בבניין נפרד מהחנות הראשית, בתנאים שמזכירים בנק פרטי בשווייץ. חדר המתנה של כורסאות עור ומכונות אספרסו מוביל לשורה של מחיצות פרטיות, שבהן מומחי הפירמה מעריכים כל פריט שמוצע למכירה. בתוך חמש שניות אפשר בדך כלל להבחין בזיופים.

האפקט הגדול ביותר על השוק עד כה, אומר אישיהרה, היה להיחלשות הממושכת של הין מול הדולר והאירו. הפיחות של הין הוביל לעלייה של 10% עד 20% במחירי מוצרי יוקרה ממותגים חדשים.

ההתייקרות הזו גלשה גם לשוק המשומשים: מחירי מוצרים מיד שנייה עלו בכ-15%, וכך גם התשלומים במזומן שקומהיו נותנת לנשים שמוכרות את תיקי היד, השעונים או התכשיטים שלהן.

"הין גורם לנשים רבות למכור את תיקי היד שלהן", אומר אישיהרה, "מפני שהן מבינות שהפיחות מעלה את המחיר שהחנות מוכנה לשלם, והתיקים שווים יותר מכפי שהיו שווים. לקוחות רבות מחליטות להשתמש בהכנסה הזו כדי לקנות תיק יד משומש יפה יותר, אבל הן משתמשות בכסף גם כדי לפנק את עצמן במסעדה או בחופשה".

השינוי הגדול האחר בשוק היה חבורות התיירים הסינים בחנויות של קומהיו בטוקיו, אוסקה וקיוטו - חנויות שבהן מעסיקה החברה לעיתים 20 עובדות סיניות כדי לפתות את התיירים/תיירות לסוג השיחה שצריך לנהל כדי למכור או לקנות שעון בולגרי משומש ב-13,000 דולר או טבעת יהלום ב-250,000 דולר.

אלה הן נשים, אומר אישיהרה, שהגיעו ליפן אחרי שעשו כמות אדירה של חיפושי אינטרנט על מה שהן הולכות לקנות ביפן. הנטייה שלהן לפריטי ערך מושכת אותן למקטע העליון של שוק המשומשים היפני, והן הפכו לאחד ממקורות התמיכה הגדולים של השוק.

במאמץ נוסף לרכוב על השוק הסיני, קומהיו הודיעה בשבוע שעבר על פתיחת חנות ראשונה שלה בהונג קונג.