מנכ"ל כיל: "עצירת השקעות כאן אינה איום, אלא חיים או מוות"

בורגס: כיל מבקשת מהממשלה "מדיניות מס הוגנת ותחרותית בהיבט הבינלאומי", שגם תתגמל חברות שמשקיעות יותר, בסגנון מדיניות המס הקנדית, למשל

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

הסביבה הרגולטורית הנוכחית בישראל "היא די גרועה", כך אומר מנכ"ל כיל סטפן בורגס בראיון ל"פייננשל טיימס" על רקע ניסיונות החברה להאריך את הזיכיון הממשלתי למכרה החדש שלה בנגב והחלטת הממשלה הקודמת להעלות את מס רווחי היתר, כפי שהמליצה ועדת ששינסקי 2, עד ל-42% - החלטה שבעקבותיה החליטה כיל לעצור את השקעותיה בישראל.

החכירה של פעילותה הנוכחית של כיל בנגב תפקע ב-2030, ולטענת החברה 15 שנים "אינן זמן רב בתעשיית הכרייה", כדברי בורגס. על עצירת ההשקעות בישראל הוא אומר: "אנחנו חייבים להיות תחרותיים. זה לא איום, זו שאלה של חיים או מוות עסקיים". לדברי בורגס, כיל מבקשת מהממשלה "מדיניות מס הוגנת ותחרותית בהיבט הבינלאומי", שגם תתגמל חברות שמשקיעות יותר, בסגנון מדיניות המס הקנדית, למשל. הוא גם מבקש תנאים ניתנים לחיזוי שבהם אפשר לעשות עסקים.

כזכור, שר האוצר לשעבר יאיר לפיד הטיל וטו על מיזוג עם פוטאש קורפ מקנדה, שלטענת בכירי החברה היה יוצר מעצמה עולמית בתחום המינרלים, והחליט להעלות את גובה התגמולים שכיל משלמת למדינה. הממשלה נפלה לבסוף לפני שהעלאת המס נכנסה לתוקף, וכעת החברה מקווה ליחס אוהד יותר מצדו של שר האוצר הנכנס משה כחלון. שלא כמו קודמו, כחלון מיעט עד כה לדבר על תוכניותיו לגבי מס הכרייה. "הוא צריך לשפוט אותנו לפי מה שנוכל לתרום בעתיד, וליצור סביבה יציבה שתאפשר לנו לתרום", אומר בורגס.

בורגס, כותבים ב"פייננשל טיימס", מנסה לעשות בכיל את מה שעשה קודם לכן בקבוצת הכימיקלים הגרמנית BASF. שם אחד מתפקידיו היה לבנות מחדש את עסקי הוויטמינים של הקבוצה, שהורשעה בתיאום מחירים בשוק. "זו הייתה אחת החוויות המכוננות שלי, לבנות עסק מלמטה כדי שיהיה בר קיימא לטווח הארוך", סיפר לעיתון. כעת הוא מנסה להפוך את כיל לגלובלית יותר, אבל "להשתמש בכל הדברים הטובים בישראל - הגמישות והיצירתיות", לדבריו.