איך סין משפיעה על שוקי הסחורות בעולם - ומי נפגע מזה?

ההשפעה של שינוי מודל הצמיחה בסין על סביבת הצמיחה עולמית, ועל מחירי הסחורות המדוכאים, היא עצומה - בשל גודלה, ובשל העובדה שהיא שותפת הסחר המרכזית של יצואניות הסחורות הגדולות בעולם

אלומיניום / צילום: בלומברג
אלומיניום / צילום: בלומברג

כבר לא מעט זמן אנו חיים בסביבה של צמיחה עולמית מתונה וסביבה אינפלציונית נמוכה. בעוד המשקיעים מתמקדים מאוד במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים, בעיקר בארה"ב ואירופה, יש גורם מרכזי נוסף, שמשפיע על הסחר והאינפלציה העולמית, דרך אפיק הסחורות - סין.

ההשפעה של שינוי מודל הצמיחה בסין (אשר עליו כתבנו בעבר) על סביבת הצמיחה עולמית, ועל מחירי הסחורות המדוכאים, היא עצומה - בשל גודלה, ובשל העובדה שהיא שותפת הסחר המרכזית של יצואניות הסחורות הגדולות בעולם (ראו גרף).

ההאטה בסין גורמת להאטה חריפה בתעשייה בכלל, ובשוק הנדל"ן בפרט, ולראיה - התחלות הבנייה בסין ירדו בשנה האחרונה ב-16%. התוצאה המיידית של התקררות דרמטית זו של שוק הנדל"ן, היא ירידה חדה בביקוש לסחורות תעשייתיות מכיוון סין.

אין זה מפתיע, אם כן, כי מחיר עפרת ברזל ירד ביותר מ-40% בשנה האחרונה, מחיר הנחושת ירד ב-7.5%, וסך מחירי הסחורות התעשייתיות ירדו ב-13% בקירוב.

לירידת הביקוש לסחורות מכיוון סין ישנה השפעה דרמטית על שאר העולם, דרך שני אפיקים מרכזיים: יצוא הסחורות לסין פוחת ומשפיע על הכלכלה המייצאת; ירידת מחירי הסחורות גוררת ירידה במדד מחירי היצרן, ומשם לסביבה אינפלציונית מתונה.

מיהן המדינות שעליהן ההאטה בסין משפיעה? קל להגיד שעל כולן, אך מספר מדינות תלויות בסחר עם סין יותר מאחרות. לכן, כל סימן להאטה בסין משפיע באופן משמעותי על הכנסות המשק מיצוא הסחורה, כמו גם על שוק המט"ח.

אל תצפו לצמיחה עולמית מהירה

ברזיל, לדוגמה, נחשבת לאחת מיצואניות המתכות הגדולות בעולם - היא מייצאת נחושת, ברזל, עפרת ברזל, וגם לא מעט סחורות חקלאיות. סין מהווה יעד ל-18% מהיצוא הברזילאי, והיא נחשבת לשותפת הסחר המרכזית שלה. על כן, לא די בכך שברזיל סובלת מבעיות פנימיות רבות, העובדה שהיצוא הברזילאי לסין ירד ב27% בשנה האחרונה לצד הפיחות החד בריאל, אינה מקלה על הכלכלה הכושלת, אשר צפויה להציג השנה שיעור צמיחה שלילי.

אוסטרליה היא דוגמה נוספת למדינה שסין מהווה יעד לכשליש מהיצוא שלה, וגם היא מייצאת בעיקר עפרת ברזל ופחם. אם נוסיף את העובדה שאוסטרליה הגדילה משמעותית את תפוקת המכרות שלה, אין זה מפתיע שמחיר עפרת הברזל ירד בחדות - ככה זה כשיש פחות ביקוש ויותר היצע.

דוגמאות נוספות הן ארה"ב, יפן וקוריאה הדרומית, אשר הן אמנם לא יצואניות סחורות גדולות, אך הן יצואניות גדולות של מוצרי הון לתעשייה. סין היא שותפת הסחר המרכזית של יפן וקוריאה הדרומית, ומהווה יעד לחמישית מהיצוא היפני וכרבע מהיצוא הקוריאני, בעוד עבור ארה"ב היא שותפת הסחר השלישית בגודלה, אחרי מקסיקו וקנדה.

על כן, קשה לצפות לצמיחה מהירה בעולם, כאשר קטר הצמיחה המרכזי של העולם, סין, נמצא בתהליך דרמטי של האטה. בשל העובדה שתהליך זה צפוי להימשך מספר שנים - המדינות שישכילו לייצר מנועי צמיחה פנימיים, הן אלו שיובילו את העולם בשנים הקרובות, שכן קשה יהיה להסתמך על היצוא כמנוע הצמיחה המרכזי. לכן, עיני העולם ממשיכות להיות נשואות לארה"ב - שם מנוע הצמיחה המרכזי תמיד היה ועודנו הצריכה הפרטית.

ברור, כי לתמורות במחירי הסחורות בשנים האחרונות הייתה השפעה משמעותית על סביבת האינפלציה העולמית. בהתאם, מדינות רבות הפחיתו את הריבית, על מנת לעודד את הפעילות הכלכלית ולתמוך ביצואניות תוך פיחות המטבע.

למרות שנראה, כי מחירי הסחורות התייצבו בשבועות האחרונים (ביחד עם היחלשות הדולר), ירידת הביקוש הסיני לסחורות תמשיך להכביד על שוק הסחורות גם בשנים הקרובות (אלא אם תעלה מעצמה אחרת, ותתפוס את מקומה - הודו אולי?).

בסביבה כזאת נראה, כי גם כאשר האינפלציה תעלה, היא תוגבל על ידי התהליכים בשוקי הסחורות העולמיים. מגמה זו, ביחד עם צמיחה עולמית מתונה יותר והזדקנות אוכלוסייה מואצת, תאלץ את הבנקים המרכזיים להשאיר את הריביות נמוכות יותר מהרמה אשר אליה התרגלנו בשנים שקדמו למשבר הפיננסי העולמי.

המניה המומלצת / אלקואה תיהנה מעליית מחירי האלומיניום הצפויה

אלומיניום הוא היסוד המתכתי השכיח ביותר בקרום כדור הארץ. תכונותיו הופכות אותו לשימושי במגוון רחב של תעשיות, כגון רכב, תעופה, משקאות, אריזות מזון ובניין.

חברת אלקואה היא יצרנית האלומיניום הגדולה בארה"ב, הפועלת בפריסה גלובלית. החברה מוכרת את מוצריה ב-30 מדינות ומעסיקה כ-61 אלף עובדים. כיום מייצרת החברה כ-8% מתפוקת האלומיניום הגלובלית, וכן כ-17% מהתפוקה העולמית של אלומינה, שהיא תרכובת של אלומיניום וחמצן, המהווה חומר הגלם אשר ממנו מפיקים לבסוף אלומיניום טהור.

מחיר האלומיניום מצוי כיום בשפל, בעיקר בשל חולשת ביקושים מסין, אולם למרות קשיים אלו קיימים גורמים שצפויים להוביל לעלייה במחיר האלומיניום. ראשית, במחירי האלומיניום הנוכחיים (1,800 דולר לטון) 73% מסך התפוקה העולמית של האלומיניום נמצאים במצב של הפסד כסף, ולפיכך צפוי קיטון ברמות ההיצע.

בנוסף, תעשיות התעופה, הרכב והבניין נמצאות במגמת התאוששות וצפויות לתרום לגידול בביקושי הקצה לאלומיניום. בהקשר של תעשיית הרכב, הביקוש לאלומיניום צפוי ליהנות ממגמת התחזקות ביקושים ארוכת טווח, מאחר שכיום כמות האלומיניום (בקילוגרמים) פר רכב צפויה לעלות, בשל הרצון של יצרניות הרכב להקטין את משקל הרכב על מנת להשיג שיפור בצריכת הדלק.

התחזקות המעמד הבינוני בשווקים המתעוררים תתמוך בהיקף הביקושים לאלומיניום, בעיקר עקב גידול בהיקף צריכת פחיות משקה. בשנת 2011 יוצרו בעולם כ-280 מיליארד פחיות משקה, והצפי הוא שבשנת 2020 יגדל היקף הייצור לרמה של 400 מיליארד פחיות - גידול שנתי של 6% בקירוב.

תוצאותיה של הכספיות של חברת אלקואה מושפעות מאוד ממחירי האלומיניום. עלייה במחירי האלומיניום, בשל הגורמים שהזכרנו, תוביל לשיפור מהותי בתוצאות הכספיות של החברה ולעלייה במחיר המניה כפועל יוצא מכך.

*** הכותבים הם כלכלן שווקים גלובליים במחלקת המאקרו של פסגות ומנהל תחום מניות חו"ל בפסגות גמל ופנסיה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

חלקה של סין
 חלקה של סין