טבע השקיעה עשרות מיליוני דולרים בחברת רפואה דיגיטלית

מדובר בהשקעה הראשונה של טבע בחברה עצמאית בתחום הבריאות הדיגיטלית אמריקן וול האמריקאית הוקמה על ידי האחים הישראלים עידו ורועי שיינברג החברה מאפשרת לחולים לנהל שיחות וידיאו עם רופאים

חברת טבע השקיעה עשרות מיליוני דולרים בחברת הטלה-רפואה האמריקאית אמריקן וול (American Well) - כך נודע ל"גלובס". מדובר בהשקעה הראשונה שמסמנת את כניסתה של טבע לפעילות משמעותית יותר בתחום הרפואה הדיגיטלית.

אמריקן וול הוקמה ב-2008 בארה"ב על ידי האחים הישראלים עידו ורועי שיינברג, אשר הקימו בעבר את חברת Carekey שנמכרה לתאגיד האמריקני Trizetto ב-100 מיליון דולר ב-2005. החזון של החברה הוא לתווך בין חולה לבין רופא שזמין לשיחת וידאו מיידית, וכך לתת לחולים מענה מהיר, מבלי שיצטרכו להזמין תור ולצאת מהבית. ניתן להתייחס לחברה כאל "גט טקסי של הרפואה", אלא שהיא פיתחה את הרעיון הזה מספר שנים לפני שהמודלים הללו זכו להצלחה בתעשיות אחרות. אמריקן וול נחשבת לאחת החברות המובילות ברפואה מרחוק בארה"ב.

מדובר כאמור בהשקעה הראשונה של טבע במיזם שירותי בריאות, וחלק מן ההתקרבות שלה לתחום הרפואה הדגיטלית. לדברי ארז ויגודמן, מנכ"ל החברה: "טבע מחויבת להיכנס באופן משמעותי למרחב הרפואה האלקטרונית, הצומח במהירות, כדי שתוכל להרחיב את פתרונותיה מעבר לתרופה. ההשקעה באמריקן וול היא אבן דרך חשובה בדרך זו".

לטבע יש כבר מספר מיזמים שיכולים להיכנס תחת ההגדרה של בריאות דיגיטלית, כמו למשל משאף שמשדר מידע לטלפון הסלולרי - כדי לוודא שהחולה נטל את התרופה שלו בזמן ובמינון הנכון; אפליקציה שמיועדת לרופאים אשר מיועדת לדיווח על אינטראקציות שליליות בין תרופות שונות ומרכז דיגיטלי לתמיכה בחולי טרשת נפוצה. בנוסף הקימה טבע, בשיתוף פעולה עם חברת פיליפס, חממה טכנולוגית שתעסוק בתחום. עם זאת, זוהי השקעתה הראשונה בחברת רפואה דיגיטלית עצמאית.

המהפכה הדיגיטלית בעולם הרפואי דומה למתרחש בעולם הבנקאות, שם כבר לא צריך כמעט לגשת לסניף וכן עולם מוצרי הצריכה, שבו כיום ניתן להזמין כמעט הכל מהבית. בתחום הבריאות המהפכה מעט איטית יותר, הן משום שהרגולציה כבדה יותר והן משום שדרוש מגע עם הגוף, אולם החזון הוא בסופו של דבר היא לאפשר רפואה מכל מקום.

רפואה מכל מקום

בהתחשב בכך שהמפגש בין רופא וחולה הוא לרוב רגע לידתו של המרשם, כלומר הוא נקודת ההחלטה שבה נמכר המוצר שלה, טבע החליטה שאינה יכולה להרשות לעצמה לפספס את הזירה הזו שיצרה אמריקן וול.

טבע זיהתה כי בעולם הבריאות הדיגיטלית החדש, גם האופן שבו התרופות יגיעו לצרכן הולך ומשתנה. רופא מרחוק או אפילו אלגוריתם של קבלת החלטות יוכל לקבל החלטה רפואית ולרשום מרשם אלקטרוני, על בסיס מידע שמגיע מתוך מוצרי ניטור ביתיים ולבישים. בינתיים, מסיבות הקשורות למבנה העסקי של שוק הבריאות, ההכרח למדוד ולעקוב אחר אופן השימוש בתרופות, צובר תאוצה, והחברות המספקות את התרופות מנסות להבין כיצד הן יכולות לשחק במגרש הזה ואף לשלוט בו.

עדיין לא ברור מי יהיו השחקנים העיקריים ומה יהיו היישומים המנצחים, אך חברות תרופות בינלאומיות רבות הביעו רצון לפעול בתחום כדי לא לפספס את טרנדים מובילים, והנה גם טבע עושה מהלך כזה.

עידו שיינברג, מנכ"ל אמריקן וול, מספר בראיון ל"גלובס" כי החברה עברה תקופה לא קלה עד שהגיעה להישגים. "הרעיון שלנו היה מאוד פשוט", הוא אומר, "אבל היו מגבלות רבות - הרגולציה על ביצוע בדיקות רפואיות, שהפכה את השירות שלנו ללא חוקי במדינות רבות בארה"ב, המורכבות שהייתה בתחילת הדרך בחיבור מצלמת רשת ושימוש באתר, חוסר הנכונות של המבטחים לשלם על השירות וגם בעיות של היצע וביקוש - בשעות שבהן הרבה רופאים היו זמינים, מעט חולים הגיעו ולהיפך".

"קשר דרך הילדים"

בשנים האחרונות הצליחה החברה לשנות את החוק לטובתה ב-46 מדינות בארה"ב, ולשכנע חברות ביטוח שהשירות יכול לחסוך להן כסף, וכן להראות שהחולים אוהבים את המערכת, במידה שמשפיעה על היכולת של חברת הביטוח שמציעה אותה, לגייס ולשמר מבוטחים.

כיום כמה מחברות הביטוח הגדולות בארה"ב כבר הודיעו על כוונתן לשפות את המוצר עבור המבוטחים שלהן, והן מציעות אותו למשתמש ללא עלות או בעלות מופחתת של עד 20 דולר לפגישת וידאו, לעומת 49 דולר אם הצרכן משלם מכיסו. כ-20 מיליון מבוטחים זכאים כבר היום לשיפוי על השימוש בשירות וחברות ביטוח שמייצגות 100 מיליון מבוטחים כבר הבטיחו לסבסד את השירות בשנים הבאות. חברת הביטוח anthem אף הגדילה לעשות והשקיעה באמריקן וול, והיום היא מחזיקה בה 6%.

בשנים האחרונות הוסיפה אמריקן וול תשתית של רופאים שמשויכת אליה. "הם זמינים יותר וכתוצאה מכך זמן ההמתנה לרופא ירד ל-2.2 דקות, בעוד זמן ההמתנה הממוצע לתור לרופא בארה"ב, הוא היום 19 יום". שיינברג מוסיף כי המודל העסקי של החברה היום הוא בעיקר לחבר את הלקוחות עם הרופאים הרגילים שלהם, ולא עם רופא רנדומלי ברשת. במצב כזה זמן ההמתנה ארוך יותר, אך הרופאים עדיין נגישים יותר בווידאו מאשר בתור פנים אל פנים.

התפתחויות בתחום הווידאו דרך המובייל הקלו גם על ההיבט הטכני של ביצוע השיחה. אמריקן וול יצרה שת"פ עם החברה הישראלית Vidyo אשר מספקת את הצד הטכני של השירות. "הם אמנם חברה ישראלית, אך זכו בשת"פ הזה בצורה הוגנת לגמרי", אומר שינברג. "אנחנו ביחד שנה וזו הייתה שנה נפלאה שבה כל הדברים הסתדרו".

שיינברג אינו חושף את היקף המכירות של החברה אבל טוען כי ב-2014 צמחו ההכנסות מעל 120% לעומת 2013, וב-2013 צמחו ב-75% לעומת 2012.

- רפואה עדיין דורשת מגע עם הגוף או בדיקות פיזיות. אתם חושבים כיצד לאפשר בדיקות יותר פיזיות בשירות שלכם?

"בוודאי, אנחנו שקועים עד מעל הצוואר במחשבות על כך. המטרה שלנו היא לטפל בחולה הכרוני בבית, והיישום יהיה באמצעות מכשירי ניטור ביתיים או לבישים. הרופא יוכל לגשת אל המידע הזה, להחליט האם לשנות את התרופה, ובעתיד התרופה אף תגיע זמן קצר לאחר מכן עם שליח אל הבית (כאן אפשר לראות את החיבור עם חברה כמו טבע -ג.ו). החזון הוא לאפשר לנו להזדקן בבית, ולא בתוך מערכת בריאות שהיא מאוד שבורה.

"בנוסף, אנחנו חושבים שתיתכן הפרדה בין מי שמבצע את הבדיקה הפיזית, לבין מי שמפענח אותה. ניתן להציב 'קיוסק בדיקות' בקניון ובמקום העבודה, שם הלקוחות ייבדקו פיזית על ידי צוות שהוא לאו דווקא המיומן או היקר ביותר, ואת התוצאות של הבדיקה נשלח לרופאים המומחים, שהם יבצעו את שיחת הווידאו".

- איך נוצר הקשר עם טבע?

שיינברג: "אני מכיר בכירים בטבע כבר הרבה שנים, אבל למעשה הקשר נוצר דרך הילדים. הבן שלי למד בתוכנית ה-MBA הגלובלית של המרכז הבינתחומי בהרצליה ופגש שם בן של אחד מבכירי טבע. הקורס שלהם יצא במשלחת לארה"ב, בין היתר לסיור באמריקן וול, ואחרי כן הבנים הסבירו לנו מדוע לדעתם החברות צריכות לשתף פעולה.

"טבע היא כידוע חברת הגנריקה הכי גדולה בעולם, והיא אחראית על 14% מהתרופות המונפקות בארה"ב, ואם מיילן תירכש זה יהיה הרבה יותר. הנפקת תרופות היא חלק חשוב בחזון שלנו. כמו כן, טבע מבינה היטב לא רק תרופות שונות אלא גם מחלות רבות ושונות".

אמריקן וול היא היום חברה פרטית, אך ניתן להעריך בזהירות שבעתיד היא עשויה להנפיק. בחברה מסרבים להתייחס לתחזית הזו, אך ניתן לציין כי אחת המתחרות שלה - טלהדוק - הגישה לאחרונה תשקיף להנפקה בנאסד"ק, והיא צפויה לגייס כ-100 מיליון דולר. ייתכן שהנפקה כזו, אם תצליח, תפתח את השער ל "גל הנפקות טלהרפואה".