אחרי 13 שנה: חח"י מחליפה את מע' הבקרה שרכשה מסימנס

מדובר במערכת שנרכשה מסימנס בימי השופט דן כהן, שהורשע מאוחר יותר בקבלת שוחד מנציגיה הישראלים של החברה הגרמנית

דן כהן / צילום: תמר מצפי
דן כהן / צילום: תמר מצפי

חברת החשמל מתכננת להחליף את מערכת הבקרה שרכשה מסימנס (מערכת DMS), ותפרסם מכרז למערכת חדשה - כך מספרים היום ל"גלובס" גורמים מקורבים לחברת החשמל. עוד הם טוענים כי החברה כבר הקימה צוות ייעודי לבחינת הנושא, וכי סימנס ככל הנראה לא תורשה לגשת למכרז.

מדובר במערכת שנרכשה מחברת סימנס בימי השופט דן כהן, שהורשע מאוחר יותר בקבלת שוחד מנציגיה הישראלים של החברה הגרמנית, והחלה לפעול באיחור ניכר לאחר תהליך קליטה ארוך. עלות המערכת הוערכה ב-75 מיליון דולר, אך עד כה הוציאה עליה חברת החשמל יותר מחצי מיליארד שקל.

בתחקירי "גלובס" שנערכו ע"י משה ליכטמן, נחשפו טענותיו של עובד החברה מורן גנוסר על התקלות במערכת ועל החשד לאי תקינות בהליכי המכרז.

בהודעה שפרסמה החברה בשנת 2002 נטען כי משך הדקות שבהן לא זורם חשמל לבתי הצרכנים יפחת עם הטמעת המערכת, ואכן רשות החשמל הציבה לחברה יעד של 100 דקות אי אספקה ממוצעת לצרכן בשנה.

אלא שבפועל, מאז הותקנה המערכת התארך משך הזמן של הפסקות החשמל. בעוד שבשנת 2005 נמשכו הפסקות החשמל בממוצע 140 דקות, הרי שבשנת 2012 הם נמשכו 190 דקות וב-2013 234 דקות. מורכבות הטמעת המערכת הובילה בין היתר גם לדחייה בביצועו. בעוד שבדוחותיה של חברת החשמל לשנת 2005 היא טוענת כי הפרויקט צפוי להסתיים בשנת 2010, ב-2009 טענה כי הפרויקט יידחה בשנה, וב-2013 דיווחה כי הפרויקט לא צפוי להסתיים לפני 2016.

מאז כניסת המערכת לשימוש התקבלו תלונות מצד עובדי שטח בחברת החשמל, בעיקר במחוז דרום, שטענו כי המערכת מסכנת את יציבות הרשת וכך גם מהווה סכנה לציבור.

על פי התלונות, המערכת מזהה קווי מתח גבוה באופן שגוי, וכתוצאה מכך חל בלבול במערכת הזיהוי, וקו המתח הגבוה שנפגע מופיע במערכת תחת שם של קו אחר. עובדה זו גורמת להטעיית המפקח שיושב בחדר הבקרה, והוא עלול לחבר קו שגוי ולא תקין.

טענות אלו מעולם לא הוכחו, ולטענת החברה המערכת מהווה "קפיצה מדרגה טכנולוגית". הצוות המקצועי ברשות החשמל בדק גם הוא את התלונות וקבע כי במערכת "אין פגמים מהותיים" והיא "מאפשרת בצורה המיטבית תפעול ובקרה של מערכת חלוקת החשמל".

כך או כך, החליטה החברה להפסיק את ההתקשרות עם סימנס, או כפי שהיא מנסחת זאת "לשדרג אותה כמקובל במערכות מסוג זה".

החברה אף הקימה צוות ייעודי לבחינת הנושא שבראשו עומד מנהל מחלקת תפעול מחוז דרום לשעבר מיכאל וייסמן. עוד הקימה החברה צוות שמורכב ממפקחים של חדרי בקרה שינסחו את הצרכים שתצטרך המערכת למלא. בראש צוות המפקחים עומד בן שפירא, מפקח ותיק ממחוז הדרום.

במקביל, ללא קשר לתלונות, בחודשים האחרונים בוחנת רשות ניירות הערך האם נקנתה המערכת בשוחד. כזכור, בדצמבר האחרון עצרה הרשות 6 מבכירי החברה (ובהם המשנה למנכ"ל) בחשד שקיבלו שוחד בהיקף עשרות מיליוני דולרים מסימנס לטובת העדפתה במכרזים בין השנים 2000-2005.

ברשות לניירות הערך סירבו להגיב על ההתקדמות בפרשה המדוברת, בטענה כי הם אינם מגיבים על שאלות בנושאי חקירות ומודיעין.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "המערכת הנ"ל נרכשה לפני כעשור ונכנסה לפעילות ב-2009. חיי מערכת ממוחשבת מעין זו נע סביב 8-10 שנים, והיא מחייבת מעת לעת שדרוג כמקובל במערכות מסוג זה. זאת בהתאם לחידושים הטכנולוגיים והתפיסה התפעולית המעודכנת בעולם ובהתאם להמלצות יועץ מקצועי בינלאומי שפועל בעניין זה בחודשים האחרונים מטעם חברת החשמל.

"הצוות האמור הוקם במטרה לקדם את הליך הרכש, כמקובל בכל הליך רכש בחברת החשמל. יודגש עוד כי מניסיון עבר במערכות מורכבות מעין אלו, צפי סיום השדרוג מרגע קבלת ההחלטה לשדרג עומד בפועל על 3-4 שנים".

דקות אי אספקת החשמל וצפי לסיום הפרויקט כפי שמדווחת עליהם חברת החשמל בדוחותיה השנתיים
 דקות אי אספקת החשמל וצפי לסיום הפרויקט כפי שמדווחת עליהם חברת החשמל בדוחותיה השנתיים