אם בזק תפתח הטלפוניה למתחרים - תבוטל ההפרדה המבנית

לפי המסתמן, משרד התקשורת מוכן לביטול ההפרדה המבנית בבזק בתוך פחות מתשעה חודשים אם היא תאפשר שימוש ברשת הטלפוניה ■ סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת הרן לבאות לאנליסטים: ללא הטלפוניה הרפורמה לא תהיה שלמה

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, הרן לבאות, אמר בשיחה שקיים עם אנליסטים ומשקיעים מחו"ל, כי הוא מוכן לאפשר לבזק ביטול ההפרדה המבנית אפילו בתוך פחות מתשעה חודשים, וזאת אם החברה תאפשר למתחרים שימוש ברשת הטלפוניה שלה. לבאות אמר לאנליסטים שהטלפוניה היא חלק חשוב ברפורמה, ובלעדיה היא לא תהיה שלמה.

דבריו של לבאות מעידים על ריכוך מסוים בעמדת משרד התקשורת כלפי בזק, שכן עד עתה המשרד לא היה מוכן לדון עם בזק על התנאים לביטול ההפרדה המבנית או על התנאים לרכישת חלקה של יורוקום ב-yes ע"י בזק.

ככל הנראה הדבר נובע מהעובדה שהמשרד רואה שהרפורמה באינטרנט מתפקדת ולקוחות יכולים לקבל מחירים טובים יותר דרך ספקיות האינטרנט. מצד שני, ייתכן ודבריו של לבאות מבטאים את ההבנה שהמשך המלחמה מול בזק סביב הטלפוניה מחייבים שינוי אסטרטגיה, ושיש לאפשר לבזק לדעת מה היא תקבל בעתיד הקרוב, אם תאפשר טלפוניה ברשת שלה.

בנוסף, לבאות לא הכחיש גם שאמר שהמשרד מוכן לאפשר את ביטול ההפרדה המבנית בחברה גם תוך פחות מתשעה חודשים מרגע מיסודה של הרפורמה, כך שלמי שמבקש לראות את הכוס המלאה, ייתכן ויש כאן ניסיון לשנות גישה ביחסים עם בזק מתוך הבנה שהמשך מאבק "ראש בראש" לא יקרב את פתרון סוגיית הטלפוניה ברפורמת השוק הסיטונאי.

מבחינת משרד התקשורת, בזק נמצאת כרגע בהפרת רישיון היות והיא לא ממלאת אחר החובה שהוטלה עליה לאפשר שימוש ברשת הטלפוניה שלה לטובת מתחרותיה. החברה ומשרד התקשורת ממתינים במקביל להחלטת בג"ץ בעניין, אבל מבחינת המשרד, העובדה שבג"ץ לא הוציא צו ביניים לעיכוב הרפורמה בטלפוניה, כפי שביקשה בזק, אומרת מבחינתו שבזק נמצאת בהפרת רישיון.

נציין, שלדברי בזק היא איננה מסוגלת לספק טלפוניה ברשת שלה במתכונת שדורש ממנה המשרד, ועל מנת לספק את השירות היא חייבת להחליף את רשת המיתוג שלה - מה שעשוי לעלות לה לדבריה עשרות מיליוני שקלים וייקח לה חודשים ארוכים.

לכן, בזק נמצאת כאן בבעיה, מפני שאם היא באמת מתכוונת למה שהיא אומרת, הרי שהיא לא יכולה פתאום לקום ולאפשר את הטלפוניה למתחרותיה, מפני שאז יתגלה שהיא בעצם מכרה סיפור שאין מאחוריו אמת וזה יפגע באמינותה.

זו נקודה שבזק לא יכולה להתעלם ממנה, ולמעשה מחייבת אותה להמשיך באותו קו שלה של התנגדות גורפת לטלפוניה, מה שקרוב לוודאי ימנע ממנה את ביטול ההפרדה המבנית ועשוי גם להקשות על משרד התקשורת לאשר לה רכישת מניות יורוקום ב-yes.

יחד עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא היום שר התקשורת ואי אפשר לדעת כיצד יחליט. נזכיר שעמדת משרד התקשורת עד כה הייתה שלא לאשר לבזק את העסקה לרכישת מניות יורוקום ב-yes, כל עוד הרפורמה לא עובדת באופן מלא ותקין.