פרס ביטחון ישראל יוענק למערכת של אלביט מערכות

מערכת צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) מספקת תמונת מצב בזמן אמת משדה הקרב על הכוחות המעורבים בלחימה ■ יישומים הקשורים לצי"ד, יוצאו לצבאות שונים בעולם

מערכת צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) של אלביט מערכות המשמשת את כוחות צה"ל זיכתה את צוות הפיתוח שלה בפרס ביטחון ישראל היוקרתי, המוענק הערב (ג') בטקס חגיגי בבית הנשיא בירושלים. נוסף על אלביט מערכות , גם צוותים מזרוע היבשה של צה"ל והמנהלת לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) במשרד הביטחון מקבלים הערב פרס על מעורבותם במערכת צי"ד.

המערכת, שפיתוחה החל לפני יותר מעשור משמשת כבר כמה שנים את כוחות היבשה, הים והאוויר של צה"ל ומזמנת להם תמונת מצב בזמן אמיתי על שדה הקרב. בזכות זרימת המידע העדכני ביותר בזמן אמת על הכוחות המעורבים בלחימה בשדה קרב מורכב, היא מאפשרת מניעת מקרים של ירי כוחותינו על כוחותינו ולעבר בלתי מעורבים בלחימה. המערכת מאפשרת סגירת מעגלי תקיפה בתוך זמן קצר, חוסכת בכח אדם במפקדות השונות ובמרכזי שליטה ועוד.

"מאות מהנדסים מאלביט מערכות מעורבים בפיתוח המערכת והושקעו בה אלפים רבים של שעות אדם", אמר היום בשיחה עם "גלובס" נשיא אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס, שבתפקידו הקודם, כמנכ"ל חטיבת היבשה של אלביט מערכות, קידם את פיתוח צי"ד.

"מובילי שוק"

מאז נמסרה הגרסה הראשונה של המערכת לשימוש כוחות צה"ל, היא עברה שורה של עדכונים ושדרוגים שהותאמו לשדה הקרב העדכני והיא שמשה את צה"ל במבצעים שהוביל בשנים האחרונות נגד ארגוני הטרור בעזה. יישומים הקשורים לצי"ד, יוצאו מאז גם לצבאות שונים בעולם - בהם צבא אוסטרליה: "אין ספק שהפעילות שלנו בתחום השליטה והבקרה בזכות שיתוף הפעולה ההדוק עם צה"ל- הפך אותנו למובילי שוק בעולם", אמר מכליס.

זאת הפעם ה-11 שאלביט מערכות מקבלת את פרס ביטחון ישראל על פיתוחים שונים המשמשים את מערכת הביטחון ואת הצבא. מדובר בפרס היוקרתי ביותר שניתן במערכת הביטחון אחת לשנה, מאז שהושק בידי ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, והוא נקרא על שמו של מפקד ההגנה, אליהו גולומב.

עד כה קיבלו את הפרס 1,001 חתנים וכלות, הקשורים ל-174 פרויקטים. בין הפרויקטים שזכו בעבר בפרס: תת מקלע עוזי, רובה הסער גליל, מטוס הכפיר, הטילים גבריאל ופופאי, טנק מרכבה סימן 3, מערכת כיפת ברזל, מערכת טילי החץ, מערכת ההגנה על טנקים ונגמ"שים מעיל רוח ועוד.

רבים מבין המיזמים שקיבלו את הפרס מסווגים ופרטיהם סודיים: מערכת צי"ד היא המערכת הגלויה היחידה שמפתחיה מקבלים את הפרס היוקרתי הערב מהנשיא ראובן (רובי) ריבלין ומשר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ובמעמד בכירי צה"ל ומערכת הביטחון.

עוד שלושה צוותים שמעורבים בפיתוח של מערכות ואמצעים נבחרו לקבל את הפרס בידי ועדה מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, האלוף (במיל') עמוס ירון: צוות של חיל המודיעין המעורב במיזם שכלל מחקרי תשתית מדעיים שהוגדרו "פורצי דרך, מקוריים וייחודיים" ואפשרו הישגים מודיעיניים מערכתיים ואסטרטגיים בעלי תרומה משמעותית ביותר לביטחון המדינה; פרס לצוות של חברת רפאל ומשרד ראש הממשלה על פיתוח של כלים טכנולוגיים ומבצעיים שיושמו במבצע שהוגדר "מרשים ועולה על כל דמיון" ופרס נוסף שהוענק לצוות משולב של אגף המודיעין בצה"ל ומשרד ראש הממשלה על פיתוח טכנולוגי ויישומו במבצע שהוגדר "מבריק".