כיבוש העבודה: כך תתאימו עצמכם למה שהמעסיקים דורשים

רוצים להצליח להתקבל למשרה נחשקת? אתם צריכים להיות יעילים בניהול הזמן, לא לפחד משינויים ובעלי אינטליגנציה חברתית מפותחת ■ נשמע מתיש? לאנשים מסוימים זה עשוי להתאים

קריירה / צילום: שאטרסטוק
קריירה / צילום: שאטרסטוק

שוק חיפושי העבודה השתנה בשנים האחרונות ללא הכר: לא רק שזירת החיפוש עוברת בהדרגה מהחברות עצמן ומחברות ההשמה לרשתות החברתיות; לא רק שעל כל משרה מתמודדים המון עובדים בעלי כישורים זהים; לא רק שתהליכי המיון הפכו לארוכים ומתישים; אלא שגם אחרי הקבלה לעבודה, העובדים החדשים נאלצים להמציא את עצמם מחדש שוב ושוב, לעבור מתפקיד לתפקיד בתוך החברה בגלל שינויים שהתרחשו בתחום שבו עוסקת החברה, וגם לעבור למקומות עבודה או אפילו לעיסוקים חדשים מדי כמה שנים.

באווירה הזו של שינוי מתמיד, דרושים כישורים מגוונים ולעתים שונים מאלה שנדרשו בעבר. ברמה המיידית, התכונה הנדרשת היא גמישות, או כפי שמעסיקים אוהבים לכנות אותה "ורסטיליות". לדברי הילה גבאי, פסיכולוגית תעסוקתית ומנכ"לית במכון פרסונה, "גם אם את מנהלת וגם את קוסמטיקאית, שפעם עבדה בידיים והיום נעזרת במכשור מתקדם, הטכנולוגיה משתנה ונדרשים כישורים חדשים ופיתוח 'סבילות טכנולוגית'. לא לכולם יש את זה".

לפי סקר שערכה מחלקת המחקר של Alljobs, 67% מהמעסיקים דירגו יכולת לניהול זמן ומשימות כיכולת המבוקשת ביותר. "אני שומעת מאנשים בני 50 ומעלה שמדברים בראיונות על היכולת שלהם לעבוד הרבה שעות משום שהילדים גדלו", אומרת יעל פרימק, יועצת קריירה ב-AllJobs.

"אבל את המעסיקים זה דווקא לא מרשים, כי הם מחפשים את העובדים 'המתקתקים', את בעלי התפוקה ופריון העבודה הגבוה ולא את אלה שמסוגלים לעבוד 12 שעות. בראיון עבודה דווקא צריך להצהיר על היכולת הזו, של ניהול זמן ומשימות, כי זה באמת מה שהמעסיקים מעדיפים. זו הסיבה שהרבה מעסיקים משלמים על שעות נוספות גלובליות כסעיף בשכר ולא משלמים עבור תוספת שעות בעבודה".

תחום חשוב נוסף שמבוקש בקרב מעסיקים לפי הסקר הוא מוטיבציה ויכולת הנעה עצמית - 62% מהנשאלים דירגו אותה כיכולת המועדפת. "אם לא תגיעו עם מוטיבציה לראיון עבודה - לא תעברו", מזהירה פרימק. "וזו מיומנות שלא נולדים איתה, אלא אפשר ליצור. מעסיקים מחפשים מוטיבציה גבוהה לפני כישורים מולדים כמו כישורים אנליטיים או יכולת ביטוי בכתב. אם יגיעו כמה מועמדים עם מיומנויות דומות, בעל המוטיבציה הגבוהה ביותר ייבחר לתפקיד.

"כדי ליצור מוטיבציה קודם כול צריך לבחור בעבודה שרוצים. אבל גם אם יש פשרה, העובד צריך לשבת עם עצמו ולחשוב למה עשה דווקא את הפשרה הזו ולבוא עם התובנה הזו לראיון. לדוגמה, אמא צעירה שבוחרת להיות מנהלת חשבונות כי זה לא דורש לימודים ארוכים, זו משרה נדרשת ואפשר לסיים לעבוד ב-14:00 - כל הסיבות האלה הן לכאורה סיבות לא מעצימות. לא צריכים להביא את הסיבות האלה לראיון אלא להבין מדוע במסגרת הפשרה בחרתי דווקא בזה. זו הבנה שאנחנו לא חיים בעולם אידאלי: הרבה מאוד אנשים לא עובדים בחלום שלהם, אבל הם צריכים להתחבר למה שהם עושים ותמיד להסתכל על חצי הכוס המלאה".

תחום חשוב ביותר שכורך בתוכו כמה מיומנויות ויכולות הוא האינטליגנציה החברתית. תחת הכותרת הזו נכללות המוטיבציה, היכולת לעבוד בצוות (64% מהמעסיקים רואים בה לפי הסקר התכונה החשובה ביותר לעובד) וגם ביטחון עצמי (33%) ויכולת מכירה וניהול מו"מ (28%).

"אנשים שהם נעדרי מיומנויות חברתיות מתקבלים פחות למקומות עבודה ומחזיקים מעמד פחות זמן. אנשים שלא יודעים להתנהל מול אנשי הצוות ומול הממונה הם בעייתיים מאוד. נהוג לקרוא לזה 'פוליטיקה ארגונית', אבל מי שקורא לזה ככה מאוד מקטין את הבעיה ולא לוקח אחריות. פוליטיקה נחשבת לדבר לא חיובי ואנשים שלא מצליחים אומרים: 'מצפים ממני להיות פוליטיקאי ואני לא'. אבל ארגון זה מקום חברתי".

- זה חשוב היום יותר מפעם?

"בוודאי. בעבר עניין הנאמנות ההדדית של העובד למקום העבודה ושל מקום העבודה לעובד היה פקטור חשוב. וזה נעלם. היום הגופים העסקיים רוצים עובד טוב, אין פרוטקציה, ומי שלא עומד בכללים לא יישאר בארגון. אתה צריך לדעת גם לפרגן למנהל שלך וגם לעצור כשהוא אומר לך לא. יש שקוראים לזה התחנפות ופוליטיקה, אבל עובד טוב צריך להתאים את עצמו לקוד החברתי של הארגון".

- באילו עוד מובנים זה בא לידי ביטוי?

"בארגונים מסוימים נדרש ממך להראות את ההצלחות שלך. יש אנשים שלא מסוגלים; הם אומרים אני מצליח ואני מצפה שיראו את זה לבד. אבל בארגונים לא מחפשים דווקא יסמנים, אלא עובדים שיציגו את הישגיהם, מחפשים ביטחון עצמי, אבל גישה אסרטיבית, ולא תוקפנית.

"אי אפשר לצוף"

בנושא האסרטיביות, פרופ' יונתן סמילנסקי, המנהל האקדמי של המרכז לפיתוח קריירה בפקולטה למנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב, הולך צעד קדימה וסבור שהעובד, גם בתוך ארגון, צריך להתנהג כיזם של ממש.

"חשוב להבין מה קרה בשוק: ארגונים משתנים כל הזמן והשוק מאוד תחרותי. כתוצאה מכך יש שתי מגמות: אחת היא שארגונים נעלמים והשנייה היא שטכנולוגיות משנות את הארגונים לגמרי. השינוי הזה גורם לארגונים גם לשנות מיקוד ולעבור לתחומים אחרים, כפי שסלקום פנתה לתחום הטלוויזיה.כעובד, ייתכן מאוד שתמצא את עצמך על כיסא שאיננו יותר: או שיביאו אנשים במקומך או שהתפקיד שלך ייהפך למיותר. אם אתה איש שיווק, ואתה אמביציוזי. עליך להבין שהשיווק המסורתי הולך ונעלם ועובד למובייל. מי שלומד את התחום יכול להפוך תוך כמה חודשים למומחה ולהרוויח יפה מאוד".

- אז גם סוגי ההכשרה משתנים.

"פעם היית צריך לעבוד 15 שנה בתחום מסוים כדי להיות מומחה. היום אתה יכול להתמחות בללמד את עצמך, בדברים שלא מלמדים בשום מקום. ראית שתחום השיווק במובייל מתפתח? גש אל המנהל שלך ותציע לו לעשות פרויקט ביחד. צריך להסתכל לכל הצדדים בעיניים פקוחות ו'לצוד' הזדמנויות".

- ולימודים?

"הלימודים הופכים לפחות ופחות חשובים. אתה יכול להיות עורך דין או רואה חשבון, אבל תלוי מה אתה עושה. עובד צריך לחשוב כמו יזם, וכל הזמן לחפש. אחד הדברים שתמיד אנשים אומרים: 'אה, יש לי עבודה אני לא צריך לחפש', אבל לא ברור שבעוד שנתיים תהיה לך, ומצד שני כל הזמן נפתחות הזדמנויות. רוב האנשים לא חושבים כך ולכן מזמן לזמן הם עוברים גלי הדף ונזרקים החוצה או נשארים תקועים במקצועות שהופכים להיות פחות ופחות משמעותיים".

- נשמע מתיש.

"אבל גם מאתגר ומתאים לאנשים תחרותיים. פעם היית צריך לשחות בזרם ולהיות מספיק חיובי כדי שלא לעשות גלים ואז להתקדם. היום, אם תצוף, אנשים יתקדמו מעליך. הצד החיובי הוא שפעם הארגון היה בית סוהר, אפילו את הפנסיה לא היית יכול להעביר לארגון אחר. אם היה לך בוס אנטיפת היית תקוע איתו. אמנם היה ביטחון תעסוקתי, אבל היום הכול פתוח, יש המון הזדמנויות והרבה פחות משעמם".

אם היית יכול לממן
 אם היית יכול לממן

אילו תחומי ידע
 אילו תחומי ידע