אלה ההצעות שהוגשו לרכישת התחנה המרכזית הישנה

בין החברות שהגישו הצעות לכל המתחם או לחלק ממנו: קבוצת חג'ג', קנדה ישראל, קבוצת לוינשטיין יחד עם שיכון ובינוי, שותפות של חברת וואי בוקס עם קרן ריאליטי, שותפות של אקרו נדל"ן עם חברת אלעד מגורים, חברת נהור ושיר נכסים

שבע הצעות הוגשו לאחד ממכרזי הקרקע הגדולים בתל אביב בשנים האחרונות. מדובר במכרז למכירת הזכויות במתחם התחנה המרכזית הישנה בעיר שנסגר אמש (ב') בשבע בערב.

בין המציעים ניתן למצוא את קבוצת חג'ג' של האחים צחי ועידו חג'ג', חברת קנדה ישראל שנמצאת בשליטת אסי טוכמאייר וברק רוזן , קבוצת לוינשטיין יחד עם שיכון ובינוי, שותפות של חברת וואי בוקס עם קרן ריאליטי, ושותפות של אקרו נדל"ן של צחי ארבוב, אילן קפון וזיו יעקובי יחד עם חברת אלעד מגורים מקבוצת תשובה. חברות נוספת שהגישו הצעה למכרז הן חברת נהור, חברת בת של חברת דן וחברת שיר נכסים.

החברות הציבוריות שהגישו הצעה במכרז דיווחו על כך לבורסה כאשר כל אחת מהן דיווחה כי הגישו הצעות שמהוות "סכום מהותי" וברגע שתוכרז הזוכה הם ידווחו על כך לבורסה כנדרש. נציין שעל פי הדיווח של החברות לבורסה, לא כולן הגישו הצעות על כל המתחמים כולם.

כך, בעוד קבוצת חג'ג' דיווחה שהגישה הצעה לרכישת כלל המתחם הכולל חמש חלקות, ההצעה שהגישו יחד קרן ריאליטי וחברת וואי בוקס של האחים גורסד , מתייחסת רק לחלק מהמתחם - לחלקות 45, 72 ו-38/44, הממוקמות בחלק המערבי של המתחם. במקביל, ל"גלובס" נודע כי גם ההצעה של אקרו נדל"ן ואלעד מגורים מתייחסת למתחם כולו בעוד ההצעה של נהור, חברת הבת של דן, מתייחסת רק לחלקה אחת מתוך החמש.

אומנם המכרז למכירת התחנה המרכזית הישנה נסגר אתמול (ב') בערב אולם תוצאות טרם פורסמו. חשוב להדגיש כי לאחר סגירת המכרז אמש, צפוי כונס הנכסים של התחנה המרכזית הישנה, עו"ד מרדכי גלוסקה, לקיים התמחרות בין המגישים השונים. מטרת ההתמחרות היא להגיע למחיר גבוה יותר, ולאחריה יצטרכו הזוכים לקבל את אישור בית המשפט.

נזכיר כי הערכה שמאית שנעשתה למתחם קבעה כי מחיר הבסיס של כל החלקות כולן יעמוד על 400 מיליון שקל. בתחילה ביקש כונס הנכסים של המתחם, לפרסם מכרז על השטח כמקשה אחת, אולם בסופו של דבר הוחלט כי ניתן יהיה להגיש הצעות על כל אחת מחמש החלקות בנפרד. עוד נזכיר כי הזוכים במכרז יצטרכו גם לשאת בעלות לא מבוטלת של פינויים על כל אחת מהחלקות. בסך הכל, עלות הפינויים בכל מתחם התחנה המרכזית הישנה נאמד בכ-61.2 מיליון שקל.

גורמים המעורים בהצעות השונות ובמכרז עצמו סיפרו ל"גלובס" כי חלק ניכר מההצעות שהוגשו נמוך מהערכת הבסיס שפורסמה טרם המכרז וזאת בשל העובדה שמדובר בקרקע שאיננה זמינה לבנייה, עלות הפינויים הכבדה וגם הליך אישור התוכנית שנמצא בתחילת דרכו בועדה המחוזית ומהווה מוטיב של אי וודאות לרוכשי הקרקע. כעת ההצעות יהוו למעשה את מחיר המינימום שיהיה הבסיס להתמחרות.

סך השטחים המוצע למכירה במסגרת המכרז עומד על כ-40 דונם כאשר תמהיל הבניה כולל עד 40% שטחים למגורים ו-60% שטחי תעסוקה ומסחר. היקף יחידות הדיור המוצע מוערך בכ-1,000 יחידות דיור בתמהיל שיאפשר עד 20% דירות קטנות, 20% דירות גדולות ו-60% דירות בגודל ממוצע של 80 מ"ר עיקרי.

חשוב לציין שהזוכים יוכלו להתחיל ולפעול בסוגיית הפינויים אולם בכל הנוגע להתחלת הבנייה עליהם להמתין עד אישור התוכנית למתחם. תוכנית זו אושרה בועדה המקומית רק בפברואר השנה, ונמצאת היום בהליכי הפקדה בועדה המחוזית, כך שיום אישורה עוד רחוק יחסית. הקרקעות המוצעות במסגרת המכרז, בהליך של פירוק שיתוף במקרקעין, מצויות במתחם הרחובות מנחם בגין, שביל עכו הגליל, הגדוד העברי והר ציון. כיום משמש המתחם לחניונים, לדוכני פירות וירקות, רוכלות ולעסקים קטנים.