צה"ל הכריז על שטח צבאי בצפון הגולן - וביטל כעבור שעתיים

ההכרזה הגיעה בעקבות חשש מכך שצעירים מהגליל ומהכרמל יגיעו לגדר הגבול עם סוריה ויפגינו נגד הסכנה שבה נתונים אחיהם מעבר לגבול ■ עם זאת, תוך זמן קצר יחסית יצאה הודעה על חזרה לשגרה

רמת הגולן / צילום: רויטרס
רמת הגולן / צילום: רויטרס

צה"ל הכריז הערב (ג') על שטח צבאי סגור בצפון-מזרח רמת הגולן. אחרי כשעתיים הוסר הצו, שהוצא על ידי אלוף פיקוד הצפון אביב כוכבי, והוכרזה חזרה לשגרה. כל הכבישים שנחסמו נפתחו לתנועה. זאת, על רקע החשש מכך שמאות צעירים דרוזים מהגליל ומהכרמל יעלו לרמה כדי למחות בסמוך לגדר הגבול עם סוריה נגד הסכנה שבה נתונים אחיהם הדרוזים בסוריה על ידי המורדים, בעיקר מקרב הארגונים "המדינה האיסלאמית" (דאעש) וג'בהת א-נוסרה.

החל משעות הלילה מתנהלים קרבות עזים באזור הכפר הדרוזי חאדר שבשטח סוריה, כשני ק"מ מגדר הגבול באזור מג'דל שמס, בין נאמניו של הנשיא בשאר אסד לבין ארגוני המורדים. בקרבות אלו נהרגו קצין דרוזי בצבא אסד וחמישה תושבים מקומיים. כלי תקשורת ערביים מדווחים על כיבוש חלק מהכפר על ידי המורדים, אך טרם נמצא לכך סימוכין מגורמים רשמיים.

הקרבות בחאדר ביממה האחרונה, לצד הקרבות שמנהלים המורדים מול צבא אסד בהר הדרוזים שבדרום המדינה ובעיר הצפונית אידליב, מגבירים את החשש בקרב הקהילה הדרוזית בישראל מפני טבח אפשרי באחיהם מעבר לגבול. בשבוע החולף קיימו כמה הפגנות במחאה על המצב, האחרונות שבהן אתמול - בכמה מוקדים. בעוספיה יצאו לרחובות אתמול בערב כ-4,000 בני אדם, ובמקביל הפגינו כ-600 דרוזים במג'דל שמס, וכ-200 בני אדם בכפר כנא שבגליל התחתון.

במקביל להפגנות המחאה, נודע היום כי ההנהגה בישראל יוזמת את הקמתו של בית חולים שדה באזור מג'דל שמס, למקרה שפליטים דרוזים מהקרבות בסוריה יבקשו לקבל טיפול רפואי בארץ. גם במרכז הרפואי של מג'דל שמס החלו להתארגן למצב חירום, שבמסגרתו יהיה צורך לקלוט פצועים דרוזים מאזורי הקרבות.

התכנית של ההנהגה הדרוזית מצטרפת ליוזמה בינלאומית להקים בית חולים שדה בצד הסורי, במסגרת היערכות לגל של פליטים שעשוי לברוח מאזורי הלחימה לגבול הישראלי. גורמים המצויים בפרטי הדיונים מסרו לוואלה!NEWS כי ישראל לא אמורה לקחת חלק בהקמת בית החולים, אך כפי הנראה גם לא תתנגד לו. מדובר בבית חולים שיופעל על ידי גורמים דוגמת הסהר אדום, שפועל בסוריה ומקבל תמיכה לוגיסטית דרך ירדן.

מוקדם יותר התייחס הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, למצב בסוריה. בסקירה שערך בפני חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, הודה כי הוא מוטרד מהמציאות ברמת הגולן, ובפרט מהאפשרות שצה"ל ייאלץ להתמודד עם פליטים שיגיעו מסוריה לגבול עם ישראל. איזנקוט התחייב כי בכל מקרה, צה"ל יפעל למנוע מצב שבו יהיה טבח של פליטים.

הרמטכ"ל ציין כי ארגון חיזבאללה מעורב באופן אינטנסיבי בלחימה בסוריה, וכי אלפי לוחמים של הארגון משתתפים בלחימה במדינה. לדבריו, רק החודש נהרגו כמאה מלוחמי הארגון במסגרת הקרבות בתוך המדינה השכנה, ומאות נהרגו מתחילת הלחימה. איזנקוט הוסיף כי ללא מעורבות של איראן וחיזבאללה בסוריה, שלטונו של בשאר אסד כנראה לא היה מחזיק מעמד. הרמטכ"ל אמר עוד כי חיזבאללה נמצא במצוקה אסטרטגית. עם זאת, הוא הדגיש כי הארגון שכלל את יכולותיו בתחום האווירי, בפרט בכל הנוגע לכלי טיס בלתי-מאוישים, לטילים ולרקטות.