משרד הבריאות נערך לאפשרות של התפרצות נגיף המרס

נציגי המשרד קיימו דיון מיוחד בנוגע לנגיף הקטלני, והחליטו על רענון הנהלים ■ היום הם יופצו לצוותים הרפואיים ולציבור ■ הנגיף משתולל בעיקר בקוריאה הדרומית ובחצי האי ערב ומתו ממנו יותר מ-500 בני אדם

משרד הבריאות החל להיערך לאפשרות שנגיף המרס יגיע לישראל. אמש (ג') קיימו נציגי משרד הבריאות דיון טלפוני בהשתתפות אנשי הרשות העליונה לאשפוז, המייעצת למשרד הבריאות במצבים מסוג זה והוחלט על רענון הנהלים. היום יוציא משרד הבריאות לצוותים הרפואיים ולציבור את רשימת הנהלים המלאה המעודכנת בנושא.

עד כה לא התגלה אף מקרה של הנגיף בישראל. מקורות דרכי העברתו טרם הובהרו עד סופם. גם טיפול או חיסון לנגיף אינם בנמצא. מה שידוע הוא כי מדובר בנגיף הפוגע בדרכי הנשימה ומביא לתחלואה נשימתית קשה. הנגיף משתולל בעיקר בקוריאה הדרומית ובחצי האי ערב. בקוריאה יש כרגע 154 חולים, מתוכם 19 מתו מהמחלה. בחצי האי ערב ידוע על יותר מ-1,200 חולים, ו-420 מהם מתו מהמחלה.

"מה שהניע אותנו לפעולה היא ההתפשטות בקוריאה הדרומית של הנגיף, שמתאפיינת בהידבקויות רבות בבתי חולים", אמר פרופ' איתמר גרוטו, ראש מנהל בריאות הציבור במשרד הבריאות. "היה חשוב לעדכן את השטח איך להתנהל במקרה שמגיע חשוד מקוריאה: להיות בעירנות מצד אחד ומצד שני לא להתייחס לכל מקרה של חום כאל חשד, אלא רק במקרה שמדובר באדם שהגיע מבית חולים בקוריאה הדרומית".

"בהזדמנות זו", הוסיף, "חשבנו שיהיה נכון לעדכן את ההנחיות גם לגבי מי שהגיע מחצי האי ערב, בעיקר אנשים שנוסעים למכה במסגרת העלייה לרגל. שם יש הרבה מקרים של המחלה. יותר משנתיים שמשרד הבריאות עוקב אחר הנגיף והיום ראינו לנכון לרענן את הנהלים".

בחוזר קודם שהפיץ משרד הבריאות בנושא, נכתב כי "מדובר בתרחיש אפידמיולוגי דינמי, ועל כן משרד הבריאות עוקב אחר הנתונים המתפרסמים בעולם ונמצא בקשר עם כלל הגורמים הרלוונטיים, לרבות ארגון הבריאות העולמי, המרכזים לבקרת מחלות בארצות הברית ובאירופה".

הגדרת המקרה הזמנית שקבע ארגון הבריאות העולמי מתבססת על שילוב של הקריטריונים הבאים: מחלה נשימתית חדה, הכוללת לרוב חום גוף של 38 מעלות ויותר וכן שיעול; עדות קלינית או רדיולוגית לתהליך של דלקת ריאות; מגורים או ביקור במדינות חשודות שכנותיהן בעשרת הימים לפני הופעת המחלה; והיעדר אטיולוגיה אחרת ברורה.

על פי הנחיות משרד הבריאות לצוותים הרפואיים, יש לחשוד במקרים של תחלואה בנגיף אם הם עונים להגדרות ארגון הבריאות העולמי. במקרה כזה, על הצוות לדווח על החשד לרופא המחוזי באופן מידי, וכן לכל הגורמים הרלוונטיים במוסד הרפואי - ההנהלה, הממונה מניעת זיהומים, היחידה למחלות זיהומיות, המעבדה המיקרוביולוגית וכן הלאה.