אזעקה נשמעה בצפון רמת הגולן - לא דווח על נפילות

בצל המתיחות הרבה בגזרה והקרבות העזים באזור הגבול עם סוריה הופעלה האזעקה בשורה של יישובים ובהם: אורטל, אלוני הבשן, מרום גולן ועין זיוון ■ טרם דווח על נפילות, בצה"ל בודקים האם מדובר בזליגה של הלחימה בסוריה או בירי מכוון

רמת הגולן / צילום: איל יצהר
רמת הגולן / צילום: איל יצהר

הזירה הצפונית מתחממת שוב: אזעקה נשמעה הבוקר (שלישי) סמוך לשעה 11:45 בצפון רמת הגולן במספר יישובים - אורטל, אלוני הבשן, מרום גולן, עין זיוון וקשת. תושבים רבים במועצה האזורית גולן נתקפו בהלה רגעית, אך בשלב זה לא ידוע על נפילות בשטח ישראל. מצדו הסורי של הגבול נשמעים חילופי אש עזים.

באחד האזורים ברמה דווח על זליגה של פצמ"רים מהלחימה בסוריה, אך טרם התקבל לכך אישור רשמי. לאחר מספר דקות שבו התושבים באזור לשגרת יומם, לאחר שלא אותרו נפילות.

אתמול צה"ל ומשטרת ישראל הכריזו למשך מספר שעות על שטח צבאי סגור בצפון-מזרח רמת הגולן כדי להגביל תנועת אזרחים: הצעד החריג הגיע בעקבות הקרבות העזים בחלקה הסורי של צפון רמת הגולן והחשש בישראל מהפגנות של הדרוזים סמוך לגדר הגבול.

בימים האחרונים נערכים קרבות עזים ברמת הגולן הסורית, סמוך לכפר הדרוזי חאדר, בין כוחות המורדים שמגיעים מהכפרים הסובבים לבין צבא אסד. אתמול נפוצו שמועות בכפרים הדרוזים בישראל על טבח או סכנה של נפילת הכפר חאדר בידי המורדים. בעקבות כך התחילו להגיע לרמת הגולן לא מעט צעירים וחלק מהם אמרו שייחלצו לסיוע בני עדתם בסוריה.

הפעילות של צה"ל נועדה, בין היתר, למנוע מעבר של הגדר. צה"ל הכין שורת תכניות בהתאם לתרחישים שונים של ההתפתחויות בסוריה. מי שיגיע משטח סוריה אל קרבת הגבול ייענה באופן מיידי בהגנה וגם בסיוע הומניטרי. זה מכוון לתושבים הסורים בכלל, אבל בעיקר לתושבי הכפרים הדרוזים הקרובים לישראל.

באזורים הסמוכים לגבול התקבצו אתמול עשרות דרוזים ישראלים, תושבי רמת הגולן, הצופים באמצעות משקפות על הלחימה המתמשכת בצד הסורי. בכל אותה עת נשמעו קולות נפץ רמים, כתוצאה מהירי של שני הצדדים הנאבקים. המשקיפים סיפרו כי הם חוששים לגורלם של בני משפחותיהם.

הקרבות הסמוכים לאוכלוסיה הדרוזית מדאיגים את התושבים הדרוזים בישראל, בגליל ובגולן. הם חוששים מפגיעה באחיהם, דבר שהופך למחושי ככל שהקרבות מתרחבים לגזרתם. בשבועות האחרונים הרבו נציגי העדה להפגין בנושא, תוך שהם קוראים לישראל להציל את בני משפחותיהם שנמצאים בלב הקרבות.

דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז כתב אתמול בפייסבוק כי "הבוקר קיימנו הערכת מצב מיוחדת בראשות הרמטכ״ל, רב-אלוף גדי איזנקוט בנושא האירועים בצפון רמת הגולן. עסקנו בהשפעתם של האירועים על הדרוזים בכפרים הסמוכים לגבול ברמת הגולן מתוך שותפות וברית דמים בינינו לבין אחינו הדרוזים במדינת ישראל".