האם חוזי הייצוא של "תמר" ו"לווייתן" למצרים בסכנה?

הכרעת הקבינט בנושא מתווה הגז נדחתה בשבוע ■ בצוות קנדל מעריכים כי ללא אישור המתווה עשוי פיתוח המאגרים, ובראשם מאגר לוויתן, להתעכב במספר שנים

מתווה ההסכם עם חברות הגז יוצג לקבינט המדיני-ביטחוני בסוף השבוע הבא, כך נודע ל"גלובס". ישיבת הקבינט שהייתה אמורה להתכנס היום (ה') נדחתה ברגע האחרון בגלל נסיבות אישיות שמנעו משר הביטחון משה יעלון להשתתף.

בישיבה הקרובה יציגו הרגולטורים לקבינט את המתווה, ויבקשו מחבריו לקבוע האם העיכוב שעלול להיגרם בפיתוח מאגרי הגז מסכן אינטרסים ביטחוניים-מדיניים של ישראל. בצוות, שזכה לכינוי 'צוות קנדל', מעריכים כי ללא אישור המתווה עשוי פיתוח המאגרים, ובראשם מאגר "לוויתן", להתעכב במספר שנים.

כמו כן, בממשלה שורר חשש כבד לגורל הסכמי הגז המתגבשים מול לקוחות במצרים - אם התהליך לא יסתיים עד אמצע יולי.

החלטת הקבינט נחוצה לצורך הפעלת סעיף 52 שמאפשר לשר הכלכלה אריה דרעי להעניק פטור מהסדר כובל לקבוצת דלק ולנובל אנרג'י משיקולים ביטחוניים ומדיניים. קודם לפרסום הצו אמור המתווה המוסכם לצאת לשימוע ציבורי ולהגיע לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, שהשר מחויב לפי החוק להתייעץ עימה.

"לקדם את יצוא הגז במהירות"

"אם ישראל רוצה לייצא גז למצרים, עליה לקחת את המושכות ולקדם את יצוא הגז במהירות האפשרית", כך אומר ל"גלובס" בכיר בחברת הגז הספרדית "יוניון פנוסה". לדבריו, "מחירי הגז הטבעי בעולם יורדים והם ימשיכו לרדת, ועל ישראל לנצל זאת".

נזכיר, כי במאי אשתקד חתמו שותפות "תמר" על מכתב כוונות עם יוניון פנוסה שמחזיקה במתקן להנזלת גז בדמייטה שבמצרים, לספק לו 70 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM) על פני 15 שנה. אלא, שמאז קבע הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה בדצמבר האחרון כי יש להסדיר מחדש את מבנה משק הגז, קפאו המגעים עם החברה הספרדית. וכעת מתברר כי גם אינה מוכנה לשלם על צינור הגז שאמור היה לחבר בין מאגר תמר למתקן במצרים.

בתשובה לשאלה מדוע חזרה בה החברה מכוונתה לבנות את הצינור, ענה אותו בכיר שהוא אינו מוכן "להגיב לשיחות פנימיות עם החברות. בחודשים האחרונים אנחנו ממשיכים לקיים שיחות עם החברות בתמר, ואפילו הגענו לישראל לפני כמה שבועות. אני כן יכול לומר שהמצב בינינו לשותפות תמר הוא מורכב ולא פשוט. המשא ומתן בינינו תקוע".

בתוך כך, מדוח שפרסמה לאחרונה חברת הייעוץ הבינלאומית ארנסט אנד יאנג עולה כי הרצון של מצרים לספק גז טבעי למשק המקומי, בשילוב עם המצב הרעוע של עתודות הגז במדינה, יובילו את חברת של למכור את מתקן ההנזלה של בריטיש גז (BG) באידקו.

"אם של אכן תמכור את עסקיה של BG במצרים, העסקה בין לוויתן ל-BG בסכנה" - טוען אמנון פורטוגלי, חוקר במרכז חזן של מכון ון ליר "כבר מעל לשנה ששותפות לוויתן ו-BG מנהלות משא ומתן. ברגע ששל תמכור את העסקים של BG לצד שלישי, כל העסק יסתבך", אומר פורטוגלי ומוסיף כי "כמובן שגם החברה שתקנה את המתקן יכולה להחליט שהיא קונה גז ישראלי, אבל אף אחד לא חותם על זה, ובכל מקרה יצוא גז ישראלי למצרים יידחה בכמה שנים".

נזכיר כי, ביוני האחרון נחתם בין שותפות לוויתן ל-BG מכתב כוונות שלפיו מאגר לוויתן יספק 105 BCM של גז למתקן ההנזלה של בריטיש גז באידקו שבמצרים במשך 15 שנה. שווי העסקה נאמד בכ-30 מיליארד דולר. מדובר בעסקת ענק, שבמסגרתה אמור לוויתן לייצא כשישית מעתודות הגז במאגר, ולמעשה היא זו שגם אמורה לאפשר את פיתוחו.

ואולם, עד כה לא נחתם הסכם סופי בין BG לשותפות לוויתן בשל בעיות רגולטוריות. כעת, עם כניסה של "של" לתמונה מעלה את השאלה אם עסקה כזאת בכלל יכולה להתקיים בעתיד.

שותפות תמר ולוויתן סירבו להגיב לידיעה.