כישלון לטבע: ביהמ"ש בארה"ב אישר תחרות על קופקסון גנרי

התקבל הערעור של החברות מומנטה וסנדוז שפיתחו גרסה גנרית לקופקסון - פטנט טבע על הקופקסון במינון 20 מ"ג - אינו תקף ■ טבע ציפתה למכירות של 3.5-3.7 מיליארד דולר לקופקסון ב-2015 - והעריכה כי כל הקדמה של תחרות גנרית תפחית 30-50 מיליון דולר מהרווח התפעולי

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

כישלון משפטי לטבע על הפטנט של תרופת הדגל שלה, הקופקסון. בית המשפט הפדרלי לערעורים בארה"ב פסק היום (ה') כי הפטנט שהיה לטבע על הקופקסון במינון 20 מ"ג אינו תקף - ובכך אישר שוב את פתיחת התחרות לייצור גרסה גנרית לקופקסון של טבע.

בכך ביהמ"ש בעצם קיבל את ערעורן של החברות מומנטה וסנדוז שפיתחו גרסה גנרית לקופקסון.

מנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) אישר לשיווק כבר בחודש אפריל את התרופה, Glatopa, שפותחה בשיתוף-פעולה של Sandoz ו-Momenta Pharmaceuticals והמהווה תחליף לקופקסון במינון 20 מ"ג.

תרופת הקופקסון הכניסה לטבע כ-4.2 מיליארד דולר בארבעת הרבעונים האחרונים, כ-21% מסך הכנסות החברה. תחזית טבע ל-2015 הייתה למכירות שנתיות של 3.5-3.7 מיליארד דולר לקופקסון, עם רווח גולמי של 89%-90%. טבע העריכה שיושקו שתי גרסאות גנריות לקופקסון בספטמבר, וכל הקדמה של תחרות גנרית תפחית 30-50 מיליון דולר מהרווח התפעולי שלה.

מנכ"לית חברת מיילן, שטבע פועלת להשתלטות עוינת עליה, הגיבה להחלטת ביהמ"ש ואמרה כי גרסה גנרית שהיא עצמה מפתחת לקופקסון תגיע לשוק בכפוף לאישור ה-FDA. "אנחנו מאמינים בנוסף, כי החלטת ביהמ"ש היא מהלומה פיננסית לטבע", אמרה הת'ר ברש, שבירכה על ההזדמנות להשמיץ את טבע פעם נוספת ובכך לקרוא בעצם לבעלי מניות מיילן שלא להיענות להצעות הרכש של טבע.

מטבע נמסר בתגובה: "טבע מאשרת כי בית המשפט הפדרלי לערעורים, בתיק של טבע ואח' נגד סנדוז ואח', אישר את החלטתו הקודמת כי פטנט 5,800,808 לקופקסון (גלטירמר אצטט בהזרקה) איננו תקף. פטנט 808' היה מתוכנן לפוג ב-1 בספטמבר, 2015. החלטה זו באה לאחר החלטת בית המשפט העליון מינואר, 2015 להפוך את ההחלטה המקורית ולהחזירה לדיון מחודש תחת סטנדרט חדש לבחינת תביעות פטנט. טבע מחויבת לבחון כל כיוון משפטי כולל אפשרות ערעור נוסף".

החברה הוסיפה, כי כ-68% מהחולים המטופלים בקופקסון במינון 20 מ"ג כבר עברו ל-קופקסון 40 מ"ג הניתן 3 פעמים בשבוע בלבד.