לא בחרתם יעד לחופשה? כך מטיילים בלי לצאת מהבית

חברות התיירות נעזרות בטכנולוגיה של ארבעה ממדים כדי להעניק לתיירים חוויה ריאליסטית שכוללת אוויר חם, "ריחוף" בשחקים ואפילו ריח של ים

הטכנולוגיה של Visualise / צילום :רויטרס
הטכנולוגיה של Visualise / צילום :רויטרס

אלוהים שישמור. הרגליים שלי מקובעות היטב באדמה, אבל איכשהו אני "דורך" על הקיר וזרם של אוויר חם פורע את חולצתי. עכשיו אני נמצא על חוף חולי בהוואי. מתז של אוויר ים נקי מרטיב את פני. אבל לפני שאני יכול להושיט את ידי ולגעת בענפיו של הדקל, מופז, אני נשאב לתוך מחילה. מקץ שניות אחדות, אני מוצא את עצמי בבר שבלובי המעוצב של מלון מריוט.

במריוט קוראים לזה חוויית 4D, וזוהי אחת ההמצאות החדשניות בעולם המציאות הווירטואלית. החוויה הזאת, שאותה חוויתי באמצעות משקפי Oculus Rift , היא חלק מקמפיין הפרסום של הרשת הנושא את השם Travel Brilliantly . התחושה היא שאתם נמצאים בסרט שמקיף אתכם ב-360 מעלות, מסביבכם, מעליכם ותחת רגליכם. אתם לא מנהלים אותו כמו משחק מחשב, אלא פשוט מחזיקים חזק במשך ה"נסיעה". ייתכן שזהו העתיד של עולם הטיולים.

היום יום ראשון, וטוני ברגר, מייסד ומנכ"ל Relevant לבוש בנעלי ספורט בצבעי הסוואה ולועס מסטיק במהלך נסיעה למשרדו שבשכונת טרייבקה במנהטן. כשבידו פחית רד בול, הוא מתלהב מעולם המציאות המדומה הבא עלינו לטובה. מריוט שכרה את שירותיה של חברת ה"שיווק החוויתי" שלו כדי לסייע ליצור את הקמפיין.

לדבריו, "הסוד שלנו הוא השימוש 4D. כשאתה בחופשה, זה משפיע לא רק על העיניים והאוזניים שלך. אז כשאתה יורד לחוף אתה מריח את האוויר המלוח (באמצעות שחרור מסונכרן של ריח). כשאתה עובר בתעלה, אתה מרגיש שהאדמה רועדת תחתיך (באמצעות אותות תנועה ופלטפורמה רועדת).

במשך שנים היתה המציאות הווירטואלית בבחינת פנטזיה של גיקים, כיום החומרה בתחום זה זולה וניידת ומותגים יכולים "לתפוס טרמפ" עליה. בפרויקט הבא שלו עבור רשת מריוט, ברגר ישתמש במשקפת Gear VR מתוצרת סמסונג שניתן לקנות בחנות, לצורך שימוש בטלפונים חכמים מדגמי גלקסי 6 או גלקסי נוט 4, על תוכנה של אוקיולוס.

"אתה נלהב יותר"

חברות נסיעות כמו תומס קוק, Qantas Airways ו-Destination BC מקנדה יוצרות תוכן שיווקי משלהן בסרטוני מציאות וירטואלית. ולדבריהן, מדובר רק בהתחלה.

"אנחנו רואים את המציאות הווירטואלית כהמצאה שתשנה את עולם הנסיעות", אומר מרקו ריאן, המנהל הדיגיטלי הראשי בקבוצת תומס קוק, חברת נסיעות שהחלה בשנה שעברה לבחון תוכן של מציאות וירטואלית כדי לקדם את מכירותיה. "ככל שאתה מתקרב יותר למטרה, כך אתה נלהב יותר מהחוויה - כלומר, מרכישת החוויה".

בשלב הזה, אפשר להיכנס ל-10 חנויות של תומס קוק בבריטניה, גרמניה ובלגיה, להתחבר למשקפת של מציאות וירטואלית ולצאת לטיול לפני שרוכשים נסיעה: אפשר לפסוע על מרפסת באי סנטוריני, כשווילונות כחולים מתנופפים ברוח או לטוס במסוק מעל לגורדי השחקים של מנהטן. השנה, חל גידול של 190% בהכנסות של תומס קוק מנסיעות לניו יורק.

הצעד הבא, לדברי ריאן, הוא מעבר לחנויות בעולם האמיתי - לשלוח עלוני מציאות וירטואלית ללקוחות הביתה.

באמצעות חברת מציאות וירטואלית בשם Visualise, תומס קוק החלה לאסוף סרטוני נסיעות. הם צילמו עם מצלמה ב-360 מעלות, עם אביזר מיוחד שהוצמד למצלמות GoPro שהחברה בנתה בעצמה לפני שגוגל חשפה גרסה דומה משלה, בשם Jump בכנס I/O בחודש שעבר.

בשבוע שעבר, תומס קוק הגיעה למצרים כדי לצלם את הפירמידות, שישה בתי מלון שונים, ונסיעות אופניים על גבי דיונות חול. בשבוע הבא, הסרטונים הללו יהיו מוכנים לשיווק נסיעות בתלת ממד. עד לחודש אוגוסט, תומס קוק תשלח 5,000 עלונים, המצוידים במשקפות Cardboard לא יקרות (כ-24 דולר לחתיכה) - שכשמן כן הן, מקרטון. היחידות הללו מתוצרת גוגל, שיש להן קוד פתוח, יאפשרו ללקוחות המטרה להשתמש בטלפונים חכמים משלהם כדי לחוות חוויות מציאות וירטואלית ממותגות באמצעות אפליקציה שיורידו.

"מדובר בכלי מכירות עצום שניתן להתאימו לפי צורך, במחיר סביר", אומר ריאן. על פי גוגל, יותר ממיליון חתיכות Cardboard נמצאות כעת בשוק.

חתולים בתלת ממד

בעוד מרוץ התוכן נמשך, גוגל מנסה להנגיש את המציאות המדומה לקהל הרחב. Jump היא פלטפורמה של מציאות וירטואלית שפירושה שאין צורך להשקיע מיליוני דולרים במצלמות סופר משוכללות.

"אנחנו רוצים שזה יהיה נגיש לכולם", אומר מייק ג'זיירי, מנהל מוצר ב-Google Cardboard, "אבל ג'אמפ מספקת, בעיקר לחברות נסיעות, אמצעי טבעי מאוד לצלם יעדי טיולים נחשקים".

כשג'זיירי אומר "טבעי" הוא מתכוון לעובדה שהתוכנה של גוגל - המאפשרת את החוויה הזאת - מעבדת את הסרטון התלת ממדי בקלות ותופרת ביחד את החומר המצולם ממצלמות רבות באופן שמצריך מיומנות מינימלית מצד המשתמש. נגן יוטיוב ייעודי נמצא כעת בפיתוח. חכו חכו: בקרוב תראו את סרטוני החתולים של הדודה פלורה בתלת ממד.