אירועי "לילה לבן": הבורסה בת"א תציג עבודות וידיאו-ארט

אירועי "לילה לבן" מגיעים גם למקומות בלתי צפויים כמו הבורסה לניירות ערך, שתתרום ביום חמישי הקרוב את מסכי המסחר לטובת עבודות וידיאו-ארט

בשולי הימים העכורים של מלחמת התרבות, כנראה שבכל זאת קורה משהו טוב לתרבות הישראלית, כאשר אפילו הבורסה לניירות ערך החליטה להירתם ולתרום את מסכי המסחר לטובת עבודות וידיאו-ארט.

ביום חמישי הקרוב, במסגרת אירועי "לילה לבן", זירת המסחר של הבורסה תהפוך לגלריה וירטואלית "Digit Art", ועל מסכי הענק שבדרך-כלל נצבעים בטורים של ירוק ואדום יוקרנו יצירות של סטודנטים ממכללת מנשר לאמנות. בערב זה הבורסה תפתח את שעריה לציבור, ולצד עבודות הווידיאו יתארחו גם הרכבים מוזיקליים.

אך הבורסה מבטיחה שלא מדובר במופע חד-פעמי. בהמשך תוקרן התערוכה על גבי מסכי הלובי של הבורסה במהלך כל חודש יולי. משתתפות בתערוכה כ-30 עבודות שיצרו הסטודנטים במחלקות תקשורת חזותית, צילום, קולנוע ואנימציה. העבודות חוברו יחד לסרטון באורך כולל של כ-20 דקות, והוא יוקרן אחת לשעה.

מטרת המהלך - "לקרב את הציבור הרחב לעולמות הפיננסיים", נמסר. ניתן לראות בכך גם ניסיון לשמור על רלוונטיות ותחרותיות, מול ערוצי ההשקעה האלטרנטיביים, שמושכים אליהם משקיעים. אנשי הבורסה מודעים לכך שהפלטפורמות למימון-המון מציעות בעיקר פרויקטים יצירתיים, ואילו המסחר במניות, למרות אופיו הספקולטיבי, נתפס כמעוז של שמרנות.

כדי לשבור את הסטיגמה, נכתב בקטלוג התערוכה: "הבורסה היא לא רק מספרים ונתונים הנעים בעקביות על גבי צג דיגיטלי אלא גם עולם שלם של יצירתיות וחדשנות, יזמויות פורצות דרך של חברות צעירות ומבטיחות, המבקשות להציג לעולם את 'היצירה העסקית' החדשה שלהם".

להשקת המיזם האמנותי הוזמנו הסטודנטים לפתוח את יום המסחר ב"לחיצת הכפתור" המסורתית. החל מהשעה 20:00 בערב יפתח הבניין ברחוב אחד העם לציבור הרחב.

מאז הכרזת אונסק"ו על העיר הלבנה של תל-אביב כאתר מורשת עולמי, לפני 12 שנה, הפכו אירועי הלילה הלבן למסורת. "לילה לבן אירופה", שיתקיים בכל רחבי העיר, מחדד השנה את שיתוף הפעולה עם האיחוד האירופי - אירוע יוצא דופן באווירה כללית של חרם תרבות על ישראל המנשב באירופה ובארה"ב. למרות מאמצי ה-BDS ותומכיו, תתקיים כאן חגיגת תרבות, אמנות ויצירה בעשרות אירועים עם הרבה אורחים אירופאים, משעות הערב המוקדמות אל תוך הלילה.

ארוחה מוקדמת

בשבוע שעבר השתתפו אלפים ב"ארוחה בלבן" ברחבת מוזיאון הלובר בפריז. בתל-אביב תתקיים "ארוחה בלבן" במתכונת של אירוע סודי, ערב לפני הלילה הלבן, ביום רביעי (מחר). רק מי שיירשם מראש ויתחייב לעמוד בכללי האירוע (בין היתר לבוש לבן ונימוסי שולחן פריזאים) יקבל מידע על המיקום הסודי. פרטים באתר http://telaviv.dinerenblanc.info/about

תערוכת וידיאו-ארט נוספת תתקיים בנמל יפו, בהשתתפות המחלקה לאמנויות המסך בבצלאל והאמנית חן צרפתי, וכן יצירות של סטודנטים מצ'כיה, בריטניה, הולנד. בתערוכה Touch Me Baby! יוקרנו עבודות וידיאו גדולות ממדים על הרחבה ועל הבניינים בנמל יפו.

התערוכה עוסקת במציאות של ריבוי מסכים סביבנו או בכף-ידנו, הגורם לשינויים בתפיסת המציאות הפיזית שלנו. מה מושך אותנו למסך ואיפה עובר הגבול בין הטכנולוגיה לבין המשתמש? עד כמה הטכנולוגיה מעצבת אותנו, כפי שאנחנו מעצבים אותה? (נמל יפו, 20:30 - 23:00).

מטפסים על הקירות

מופע סנפלינג בשיתוף רקדנים וקהל יתקיים לאורך כל הערב על קירות התחנה המרכזית בתל-אביב, במסגרת "פופ-אפ פארק" פארק עירוני דמיוני - שצומח בשכונת נווה-שאנן ללילה אחד בלבד. למרגלות התחנה המרכזית יתקיימו מופעי מוזיקה חיה, מיצגי אמנות, סדנאות בילוי ומתחמי צ'יל אאוט.

DeliShow הוא שילוב אופנתי בין תצוגת אופנה וקולינריה ראוותנית, בסגנון המטבח הפתוח של מאסטר שף. ברחבת רוטשילד 1 תוצב בימה גדולה עם מטבח פתוח ומסלול תצוגות. על מסכי ענק יוכל הקהל לראות את המתרחש במטבח ועל המסלול, במקביל לטעימות אוכל רחוב בדוכנים שמסביב. לדוגמה: שף יאיר יוספי ("ברוט") ישתף פעולה עם השף הצרפתי גיום דלאז', בעל כוכב מישלן ממסעדת JADIS בפריז. יחד איתם עבדו צמד אחיות, המעצבות הישראליות זוהר וורד בלנק, שפועלות תחת המותג "סטלה ולורי".

שפית רימה אולברה ("אואזיס") תשתף פעולה עם השפית הסלובנית אנה רוס ממסעדת Hisa Franko ולצידן תעבוד מעצבת האופנה הערבייה-ישראלית נדיה איברהים עזיזי, שפועלת תחת המותג AZIZI. שף תומר ניב (המטבח של רמה) ישתף פעולה עם השף האוסטרי פיליפ אינרטייר, שעבד בין היתר במסעדת "Noma" בקופנהגן, שזכתה כמה פעמים בתואר המסעדה הטובה בעולם. לצידם תציג המעצבת הישראלית נתלי אליאן שפועלת תחת המותג "Naftul". רחבת רוטשילד 1, 21:00 - 24:00

בתערוכה "רחוב לובש אמנות" - 38 חנויות לאורך רחוב דיזנגוף, בין הרחובות גורדון לבזל, מארחות עבודות אמנות בנושא ה"בגד כיצירת אמנות", שיצרו 40 אמנים ומעצבים מתחומים שונים. התערוכה תיפתח בלילה הלבן ותוצג עד 10 ביולי.

במתחם "התחנה" יתקיים ערב שירה בציבור נוסטלגי הומוריסטי ולא רחוק משם, בגן הפסגה ביפו יתקיימו הופעות אינדי-רוק של להקות שונות ברצף.

מכללת סמינר הקיבוצים מנצלת את הלילה לפתיחת תערוכות ותצוגות הבוגרים לקהל. באולם התיאטרון במחסן 2 בנמל יפו יוצג "פריש 2015" - מופע סיום של בית הספר לאמנויות המחול של הסמינר. במרכז עמיעד בשוק הפשפשים תוצג תערוכת הבוגרים של המחלקה לעיצוב: תצוגה רבגונית של עבודות בתחום עיצוב מוצר, תקשורת חזותית ועיצוב לבוש ואביזרים. פרויקטים הנעים בין מציאות מדומה למניפולציות בחומר, בין האסתטיקה של המחשבה לשאלות חיים, בין טכנולוגיות מסורתיות לעכשוויות.