תערוכה ומכירה: האמנות נכנסת מהרחוב

תערוכה קבוצתית של אמני רחוב בגלריה תירוש ומכירה מאוסף אמנות קלאסית ישראלית למען בית איזי שפירא

ביום חמישי תיפתח בגלריה תירוש בהרצליה תערוכת אמנות קבוצתית - "לכידת רחוב". את התערוכה אוצרת שולמית נוס, והיא הופקה בשיתוף עם גלריה "פחות מאלף", המקדמת יצירות של אמני רחוב. בזמן האחרון מתרבים המקרים של כניסת יצירותיהם של אמני רחוב מהקירות החיצוניים של אזורי השוליים העירוניים ללב הממסד האמנותי ואל הגלריות המסחריות.

זוהי תערוכה שנייה בסדרה שמקדישה לנושא גלריה תירוש. בתערוכה זו יש עירוב תחומים בין עיצוב מוצר ורהיטים לציורים ואמנות גרפית. שם התערוכה הושאל מעבודתם הייחודית של מעצבי המוצר ערן שמשוביץ ואריאל צוקרמן. השניים יצרו סדרת רהיטים מעוצבים, ממוספרים וחתומים, כפרויקט אמנותי שכינו "לכידת רחוב" (Street capture). השניים פועלים בדרום תל-אביב, באזור צבעוני עתיר גרפיטי ומאוכלס ברובו בבתי עסק קטנים של בעלי מלאכה ההולכים ונעלמים מהנוף - נגרים, רפדים ומעבדי מתכת, שמפנים מקומם לחנויות וחללי סטודיו של אמנים ומעצבים צעירים.

בניסיון לשלב בין מרכיבי העולם הפיזי הזה, ורצון לשמר את המקום והאווירה, ביצירתם, השניים תלו במקומות שונים ברחוב משטחי עץ ריקים, ששימשו כמצע או כפיתיון לאמני רחוב. אחרי שאספו על גביהם ציורים ורישומי גרפיטי, אספו את הלוחות, והם משמשים כחיפוי לשידות ולשולחנות ייחודיים, שאין בהם שניים זהים.

אמן הרחוב הבולט dede, שלאחרונה התפרסמה עבודת הענק שלו על בניין הדולפינריום, מציג בתערוכה עבודות שונות במקצת מאלה שתפגשו ברחובות. Dede הוא בוגר בצלאל, הפועל בסטודיו ככל אמן, ובמקביל שומר על עצמאותו ביצירות ברחוב. לאחרונה השתתף בתערוכות ובפעולות חוצות בארץ ובחו"ל ובימים אלה הוא יוצא לתוכנית שהות אמן בברלין.

Pilpeled הוא שמו המקצועי של ניר פלד, אמן ומעצב מצליח, שהחל את דרכו האמנותית בסצנת הלילה של תל-אביב. הוא מזוהה עם שפה גרפית נועזת בשחור-לבן. הבולטות של עבודותיו במרחב הציבורי משכה הזמנות לשיתוף פעולה מסחרי, בין היתר עם "אבסולוט וודקה", שעבורה עיצב בקבוק במהדורה מוגבלת, שהוקדש לתל-אביב, חברת "פומה" הפיקה קולקציית אספנות של פריטים שבהם שולבו עבודותיו ולאחרונה לקח חלק בקמפיין רחוב של קוקה-קולה.

כוונות טובות

במרכזה של מכירת הקיץ של בית המכירות הפומביות תירוש, שתתקיים בשבת הקרובה, מספר יצירות מופת של אמנים ישראליים "קלאסיים", כמו מרדכי ארדון, אביגדור אריכא, משה קופפרמן ומנשה קדישמן. לצד אלה, מצטיינת המכירה הפעם ביצירות של אמנים צעירים ובולטים בני זמננו, ביניהם עדי נס, גידי רובין, סיגלית לנדאו וזויה צ'רקסקי.

במסגרת המכירה יוקדש חלק מיוחד ל-17 עבודות אמנות מעיזבון בני הזוג פני ואריה ליף.

ההכנסות ממכירת אוסף ליף מיועדות במלואן לתרומה לטובת בית איזי שפירא, לציון 35 שנה לפעילותו. בית איזי שפירא הוא מרכז לטיפול וחינוך לילדים בעלי מוגבלויות קשות, והוא פועל לשילובם המיטבי בחברה ולהבטת איכות חייהם כילדים ובוגרים.

בין היצירות בחלק זה "ילדה עם יונה" של יוסל ברגנר, " התרוממות" של מנשה קדישמן, ציורים של אורי רייזמן, אביבה אורי, מרסל ינקו, יחיאל שמי ועוד.