בית המשפט עצר מכרז לבניית גני ילדים בעיר אלעד

התאחדות בוני הארץ טענה כי תנאי הסף במכרז שדרשה העירייה מהקבלנים אינם תואמים את היקף העבודה בפועל, וכי הדבר פוגע ביכולת של קבלנים קטנים להתמודד במכרז

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בית המשפט המחוזי מרכז עצר מכרז להקמת אשכול גני ילדים בעיר אלעד, וזאת בעקבות עתירה שהוגשה על-ידי התאחדות בוני הארץ. ההתאחדות טענה בעתירה כי תנאי הסף להשתתפות במכרז שדרשה עיריית אלעד מהקבלנים אינם תואמים את היקף העבודה בפועל, וכי הדבר פוגע ביכולת של קבלנים קטנים להתמודד במכרז.

המכרז שפרסמה עיריית אלעד הוא מכרז לבניית גני ילדים ועבודות פיתוח הקשורות בגנים בהיקף כולל של 2.2 מיליון שקל. תנאי סף להשתתפות במכרז היה סיווג קבלני מסוג ג' 3.

בהתאחדות טוענים כי הפרויקט שמבקשת העירייה להקים אינו מצריך סיווג קבלני כה גבוה, וניתן לשתף בו קבלנים מכל הסיווגים, זאת, היות והסיווג הקבלני הראשוני - ג' 1 - מאפשר לבצע בנייה של עד 4 מיליון שקל.

נזכיר כי סיווג קבלני ניתן לקבלנים על-ידי אגף רשם הקבלנים במשרד הבינוי לאחר בחינת יכולותיהם המקצועיות. הסיווג קובע אילו סוגי עבודות בנייה יכול הקבלן ובאיזה היקף, והסיווגים נעים החל מ-ג' 1 ועד לסיווג ג' 5 שהוא הגבוה ביותר.

טרם הפנייה לבית המשפט, פנו אנשי התאחדות בוני הארץ לראש עיריית אלעד, ישראל פורוש, וכתבו לו כי "קיום תנאי סף המצמצמים שלא לצורך את התחרות ואת אפשרות ההתמודדות של עסקים קטנים, אינו משרת את מטרות העירייה, פוגע בתחרות ובחופש העיסוק, וקרוב לוודאי שיביא לייקור עלות ביצוע הפרויקט על חשבון הציבור".

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן-שמעון, מסר בתגובה להחלטת בית המשפט: "התאחדות בוני הארץ פועלת באופן שוטף למיגור התופעה של הכבדה והחמרה בתנאי הסף במכרזים שלא לצורך ושלא בהתאם לעבודות מסוג המכרזים בפועל. העבודה המוצעת באלעד קטנה בכ-50% מהיקף העבודה המותר על-פי דין ושיכולים הקבלנים הקטנים ביותר לבנות על-פי החוק הישראלי.

"הותרת תנאי הסף המוצעים על כנם מהווה פגיעה קשה בתחרות, גורמת לכך שקבלנים ראויים ומתאימים לא יוכלו להשתתף במכרזים ואף עומדת בניגוד להחלטת ומדיניות הממשלה לעידוד עסקים קטנים ובינוניים".

מעיריית אלעד נמסר בתגובה כי "העירייה, הנמצאת בעיצומה של מהפכת בינוי של מוסדות חינוך, מבקשת למנוע את העיכובים שאירעו בעבר עם קבלנים שלא עמדו בלוחות הזמנים, פשטו את הרגל ולא יכלו באופן כללי להתמודד עם פרויקטים מורכבים. העירייה נלחמת על כך ועושה הכול כדי לזרז את הבינוי לתועלת הילדים במוסדות.

"במקרה דנן, מורכבות הפרויקט והיקף העבודות האופציונליות מצריכים התקשרות עם קבלן בסיווג קבלני עם רישיון מתאים. קבלן עם סיווג קבלני הנמוך ביותר אינו יכול לבצע את הפרויקט בכללותו".