היקף הסחר בין ישראל ליוון ב-2014: כ-677 מיליון דולר

צחי מלאך, מנכ"ל החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ, אשרא: "לממשלת ישראל אין חשיפת אשראי ליוון והיא לא צפויה לספוג נזקים ישירים בעקבות ההידרדרות ועצירת הסיוע של הבנק האירופי לבנקים שבמדינה" ■ היצוא הישראלי ליוון - כ-448 מיליון דולר

יוון, תור לבנק / צילום: רויטרס
יוון, תור לבנק / צילום: רויטרס

"לממשלת ישראל אין חשיפת אשראי ליוון והיא לא צפויה לספוג נזקים ישירים בעקבות ההידרדרות ועצירת הסיוע של הבנק האירופי לבנקים שבמדינה", הבהיר היום (א') בצהריים צחי מלאך, מנכ"ל החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ, אשרא.

עם זאת, מלאך הזהיר כי "פשיטת רגל של יוון תשליך על הכלכלה העולמית ובאופן עקיף גם עלולה לפגוע ביצוא הישראלי תוך העלאת רמת הסיכון בשווקים הגלובליים".

לדברי מלאך, "יוון מדורגת בידי אשרא זה כמה שנים בדירוג סיכון האשראי הגבוה ביותר - 7, אך בעקבות ההידרדרות הנוספת במדינה בשלב זה אנחנו מסווגים את יוון כמדינה לא מדורגת, ונמליץ לא לבטח עסקות יצוא אליה עד שיתקבל מידע חדש שיאפשר לנו להעלות את הדירוג שלה. במקרה שיוון תגיע לחדלות פירעון, אשרא תמשיך לתמוך ביצוא הישראלי ותבחן אפשרות לביטוח של סיכוני אשראי בעסקאות יצוא גם במדינות שעלולות להיפגע מהמשבר ביוון וזאת תוך נקיטת הזהירות המתבקשת".

אשרא מבטחת עסקאות יצוא לטווחים בינוניים וארוכים, ומכסה סיכונים פוליטיים במדינות היעד וסיכונים מסחריים. למרות הודעת ההרגעה של אשרא מהיום, שלפיה אין לישראל חשיפת אשראי ליוון, לא ברור אם יש חברות ישראליות שחשופות לשוק היווני במסגרת של עסקאות קצרות טווח, כלומר למשך פחות משנה.

על פי נתוני מכון היצוא, היקף הסחר (יבוא-ייצוא) בין ישראל ליוון הסתכם ב-2014 בכ-677 מיליון דולר, נתון שמשקף עלייה של כמעט 50% ביחס לשנת 2013 שבה הסתכם הסחר בכ-455 מיליון דולר. בחודשים ינואר עד מאי 2015 הסתכם הסחר בין המדינות בכ-257 מיליון דולר, ירידה של 4% בהשוואה להיקפי הסחר ביניהן בתקופה המקבילה אשתקד. יוון נחשבת לשותפת הסחר ה-28 של ישראל ב-2014.

ב-2014 הסתכם היצוא הישראלי ליוון בכ-448 מיליון דולר - עלייה של 77% ביחס לשנת 2013, שבה הסתכם היצוא הישראלי ליוון בכ-253 מיליון דולר. בחמשת החודשים הראשונים של השנה נרשמה ירידה של 4% ביצוא מישראל ליוון ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והוא הסתכם בכ-170 מיליון דולר. מנתוני מכון היצוא עולה כי ישראל מייצאת ליוון בעיקר כימיקלים ותזקיקי נפט שהם 65% מכלל היצוא אליה.

המסחר בין ישראל ליוון
 המסחר בין ישראל ליוון