לעלות על הגל: 100 הנפקות ראשוניות בארה"ב מתחילת השנה

פעילות ה-IPO's צוברת תאוצה בארה"ב ■ קרן הסל IPO מאפשרת חשיפה למנפיקות הצעירות, בתחומי טק, בריאות וצריכה

הילטון/ צילום:בלומברג
הילטון/ צילום:בלומברג

העליות בשווקים בשנים האחרונות הובילו לשיפור בסנטימנט המשקיעים, ובין השאר פתחו בפני חברות צעירות חלון להנפקות ראשוניות. פעילות ה-IPO's צוברת תאוצה מהירה גם השנה, כאשר בארה"ב בלבד הונפקו מתחילת 2015 למעלה מ-100 חברות חדשות. רשימת ההנפקות הראשוניות בארה"ב אינה מוגבלת רק לחברות אמריקאיות, כאשר יותר ויותר חברות זרות מעדיפות להנפיק בבורסות בארה"ב, משיקולי סחירות גבוהה, בסיס גדול יותר של משקיעים מתוחכמים והיקף כיסוי מחקרי ניכר. גורמים אלו משפיעים בסופו של דבר גם על פרמיה נאה בתמחור, אותה ניתן לקבל בבורסה אמריקאית על פני שאר השווקים בעולם.

יחד עם זאת, היתרונות הללו באים לצד דרישות גבוהות בנוגע לשקיפות החברות המונפקות בארה"ב, כאשר החיתום נעשה מתוך בחינה מעמיקה של סיכונים ומחייב גילוי נאות לפי הרגולציות המחמירות של רשות ני"ע האמריקאית (SEC), בתהליך שנועד להגן על המשקיע מפני הונאות.

ההנפקות החדשות נהנות לעתים קרובות מהתלהבות המשקיעים ומזינוק במניה בשיעורים חדים, לפעמים של עשרות אחוזים, לאחר ההנפקה. בעוד שהשתתפות בהנפקה לא תמיד נגישה לכל משקיע, ניתוח מגמות העבר מלמד כי גם רכישת המניה בבורסה לאחר שהונפקה עשויה להניב תשואה עודפת על פני מדדי השוק הכלליים. הדבר נובע מאופי החברות המונפקות, שהן ברובן חברות צמיחה, ולכן נוהגות להציג ביצועים חזקים מהממוצע גם תקופה ממושכת לאחר ההנפקה.

בשנה וחצי האחרונות קיים לרשות המשקיעים כלי שמאפשר חשיפה לחברות הצעירות בבורסה שהונפקו לאחרונה. מדובר בקרן סל Renaissance IPO ETF (סימול: IPO), המנוהלת על ידי חברת Renaissance Capital, גוף שמתמחה במחקר תחום ההנפקות הראשוניות. הקרן הושקה באוקטובר 2013 ומונה למעלה מ-50 מניות, שנבחרות להרכב הרשימה בתוך חמישה ימים מההנפקה ונשארות לתקופה של עד שנתיים, עד שהחברה הופכת למבוססת ובשלה יותר.

חשיפה לשוק עם מומנטום חזק

מתחילת שנת 2015 הציגה קרן IPO תשואה חיובית של כ-7%, ביצועי יתר לעומת מדד ה-S&P500 שעלה בתקופה זו בכ-2% בלבד, וזאת כבר לאחר המימוש בימים האחרונים. מבחינת הרכב הקרן, שלושת הסקטורים הבולטים הם טכנולוגיה (כ-33% מהקרן), בריאות (כ-25%) וצריכה (כ-24% מהקרן) - המגזרים שריכזו את מרבית ההנפקות בשנה האחרונה, בעיקר בקרב חברות הצמיחה החדשניות.

הנציגות הגדולות של קרן IPO הן מובילות הקמעונאות הסינית עליבבא (BABA, כ-10% מהקרן) ו-JD.com (כ-5% מהקרן), פלטפורמת טוויטר (TWTR, כ-8% מהקרן), חברת מובילאיי הישראלית (MBLY, כ-5%), ואף חברות "העולם הישן" שהונפקו לאחרונה על ידי קרנות השקעה פרטיו, כגון רשת מלונות הילטון (HLT, כ-7% מהקרן) וחברת השירותים הפיננסיים Ally Financial (ALLY, כ-6% מהקרן). לכ-80% מנציגות הקרן שווי שוק של למעלה מ-5 מיליארד דולר.

כקרן סל צעירה יחסית, IPO מנהלת היקף נכסים לא גדול של כ-28 מיליון דולר. היא גובה דמי ניהול גבוהים יחסית של 0.6% בשנה, אך מדובר באחד מכלי החשיפה המועטים לשוק ההנפקות הראשוניות, שנהנה ממומנטום חזק. מעבר לקרן זאת, קיימת קרן חדשה עוד יותר, Renaissance International IPO ETF (סימול: IPOS), המנוהלת על ידי אותו הגוף, אשר מתמחה בהנפקות מחוץ לארה"ב, אך היא בעלת סחירות נמוכה יותר.

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם