מנהלים ב-Uber צרפת נעצרו בחשד לניהול חברת מוניות לא חוקית

מנכ"ל Uber צרפת והמנהל הכללי של אובר אירופה נחקרו גם על הסתרת מסמכים דיגיטליים

הפגנה נגד אובר בצרפת / צילום: רויטרס
הפגנה נגד אובר בצרפת / צילום: רויטרס

מנכ"ל Uber (אובר) צרפת, טיבו סימפהל, והמנהל הכללי של אובר אירופה, פייר דימיטרי גור קוטי, נעצרו אתמול (ב') בפריז. המשטרה החלה לחקור את אובר בחודש נובמבר 2014 ופשטה על משרדי החברה בפריז במארס 2015.

שני המנהלים הבכירים הואשמו בשני אישומים שונים. הראשון הוא כי אובר מנהלת חברת מוניות לא חוקית. אובר נאבקת באישום הזה במדינות רבות, החל מארה"ב. בשנת 2010 החברה נאלצה לשנות את שמה המקורי מ-UberCab ל-Uber, מכיוון שחברות מוניות רצו להימנע מיצירת בלבול.

שנית, המשטרה מסרה כי אובר צרפת מסתירה מסמכים דיגיטליים. לא ברור מה חיפשה המשטרה כאשר פשטה על הסניף הצרפתי במארס, אך נראה כי חלק מהמסמכים חסרים, והדבר מעכב את החקירה.

המנהלים הבכירים של חברת הנסיעות לא נעצרו בשל המחאות האלימות שהתרחשו ביום חמישי שעבר - נהגי מוניות דרשו שאובר תחדול מלספק את השירות הזול ביותר שלה, UberPOP. אך קשה להוציא מכלל אפשרות קשר בין שני האירועים. ייתכן כי המשטה האיצה את החקירה בעקבות התקריות של השבוע שעבר. נהגי מוניות גרמו נזק ל-70 מכוניות - הם אף הפכו חלק מהן ושרפו אותן.

תזכורת: UberPOP הושקה בחודש פברואר 2014, כשירות מקביל ל-UberX בצרפת (UberX הוא המקבילה של אובר בארה"ב). ב-UberPOP כל אחד יכול להפוך לנהג ללא רישיון מקצועי מיוחד.

נהגי מוניות רבים רואים בשירות החדש תחרות לא הוגנת. השירות נאסר בבריסל, בהולנד וכן בצרפת.

משטרת צרפת מוציאה קנסות זה מספר חודשים נגד נהגים של UberPOP, אך כאשר מוטל קנס כזה, אובר היא שמשלמת אותו. לאחרונה השיקה אובר את UberPOP בכמה ערים קטנות יותר בצרפת, ובכך הפכה אותו לזמין ללקוחות פוטנציאליים רבים נוספים.

משום כך הפגינו נהגי המוניות נגד UberPOP בשבוע שעבר, בדרישה לאיסור אמיתי וחד-משמעי על הפעלת השירות. שר הפנים, ברנאר קזנב, שוחח עם איגודי נהגי המוניות והורה למשטרה לעצור את הנהגים של UberPOP ולקנוס אותם - 200 שוטרים נוספים מופקדים כעת על משימה זו. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, הזכיר גם הוא כי על המשטרה להחרים את המכוניות המשמשות את השירות, אך אין זה ברור האם הדבר יהפוך לפרקטיקה נפוצה.

אולם כל עוד אין צו של בית המשפט, הממשלה אינה יכולה לעשות הרבה יותר מזה. ביום חמישי מנכ"ל אובר צרפת, טיבו סימפהל, אמר לרשת הטלוויזיה BFM כי כל עוד בית המשפט אינו מוציא צו האוסר על אובר לספק את שירות UberPOP, השירות יימשך - נכון להיום עדיין ניתן היה למצוא מכוניות של UberPOP כאשר פותחים את האפליקציה.

מאובר נמסר בתגובה: "המנכ"ל שלנו בצרפת והמנהל הכללי של מערב אירופה הוזמנו לשימוע במשטרה היום אחר-הצהריים. בעקבות הריאיון הזה הם נעצרו. אנחנו תמיד זמינים לענות על כל שאלה בנוגע לשירות וזמינים לרשויות כדי לפתור כל בעיה העשויה לצוץ. מתנהלות שיחות. בינתיים אנחנו ממשיכים לעבוד, כדי להבטיח שהן הלקוחות שלנו והן הנהגים בטוחים בעקבות מאורעות השבוע שעבר".