עתירה: מנכ"ל מכון התקנים נבחר בניגוד לכללי מינהל תקין

איגוד לשכות המסחר ביקש מביהמ"ש לבטל את מינויו של אלי שטיין

איגוד לשכות המסחר עתר היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בבקשה להורות על ביטול החלטת הוועד הפועל של מכון התקנים למנות את אלי שטיין לתפקיד מנכ"ל המכון.

לטענת האיגוד, ההליכים שהובילו לבחירת שטיין לתפקיד התאפיינו ב"שיקולים זרים, פגיעה בעיקרון השוויון, היעדר שקיפות, קבלת החלטות שלא מבוססות על תשתית עובדתית והתנהלות שמנוגדת לסדרי מינהל ושלטון תקינים".

העתירה הוגשה בידי היועץ המשפטי של האיגוד, עו"ד שלומי לויה, והמשנה למנכ"ל האיגוד, עו"ד דן כרמלי.

בעתירה נטען כי שטיין, לשעבר מנכ"ל החברה התעשייתית יהודה פלדות, צורף לרשימת המועמדים הסופיים לתפקיד מנכ"ל מכון התקנים ברגע האחרון ובניגוד לכללי המינהל התקין.

לטענת העותרים, ועדת איתור שמינה הוועד הפועל של המכון בחרה ב-3 מועמדים סופיים לתפקיד. שלושת המועמדים עברו את תהליך האבחון וההערכה המתבקשים בחברת ההשמה קינן-שפי. זמן קצר לפני שהובאו השלושה לבחירת חברי הוועד הפועל, ועדת האיתור נדרשה להתכנסות בהולה, במטרה לצרף את שטיין לרשימת המועמדים המומלצים לתפקיד.

לטענת העותרים, מדובר ב"הצנחה" של שטיין לתפקיד זה. באיגוד לשכות המסחר טוענים כי מעל הליך זה מתנוסס "דגל שחור של אי-חוקיות".

ההליך לאיתור ולבחירת מנכ"ל למכון התקנים נפתח בעקבות פרישת המנכ"ל הקודם, דני גולדשטיין, שהתמנה למנכ"ל הדואר.

"השפעה ישירה על יוקר המחיה"

לטענת איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים היא שפעלה לקידום מועמדותו של שטיין לתפקיד זה, תוך ניצול קיומו של רוב למגזר היצרני במוסדות מכון התקנים. "קיומו של רוב למגזר זה יוצר קרקע פורייה להשפעות מניפולטיביות וליצירת חסמי יבוא ופגיעה בעיקרון של תחרות שיוויונית במשק - שלה השפעה ישירה על יוקר המחיה בישראל", נטען בעתירה.

עוד טוענים עורכי הדין כרמלי ולויה בעתירה כי אם לא יבוטל המינוי של שטיין, נציגי המגזר היצרני במכון התקנים יפעלו נגד מגזר אחר, זה של היבואנים, ויובילו לטרפוד של רפורמות להרחבת היבוא בניסיון להוזיל את יוקר המחיה בישראל. זאת, בניגוד להחלטות ממשלה מן העבר ובניגוד למדיניות כלכלה שנקבעה בנושא זה.

בתוך כך, יעקב וכטל, אחד מבין שלושת המועמדים הסופיים לתפקיד מנכ"ל מכון התקנים, פנה אף הוא בימים האחרונים לערכאות משפטיות בדרישה להוציא צו שימנע את מינויו של שטיין לתפקיד - בנימוק שהליך הבחירה בו היה לקוי.

ממכון התקנים נמסר היום בתגובה כי "המכון ממשיך לבצע את תפקידו נאמנה למען שמירה על בטיחות הציבור, ואנו מקווים שהסוגייה תיפתר בקרוב. אנו נמתין להכרעת בית המשפט".