רייטינג בחציון הראשון: הצופים נאמנים לטלוויזיה

קשת פותחת פער על רשת ■ נתוני הצפייה בתוכניות הריאליטי נחלשים ■ ערוץ 10 משנה אסטרטגיה ושומר על יציבות ■ הישראלים עדיין לא מפספסים את האירועים החדשותיים בטלוויזיה ■ סיכום מיוחד של מגמות הצפייה בחצי השנה הראשונה של 2015

הצפייה בברודקאסט הישראלי - הערוצים 1, 2, ו-10 - לא נפגעה כלל בשנה שחלפה. בחציון הראשון של שנת 2014 54.7% מכלל צופי הטלוויזיה בשעות 21:00-23:00 צפו באחד משלושת הערוצים הללו, וברבעון הראשון של 2015 הנתון היה דומה - 54.6%.

אך בעוד הישראלים נאחזים במסך המרכזי שלהם, בניגוד לכל המגמות העולמיות, עוגת הפרסום לא מיישרת קו. על פי נתוני הזכייניות, למרות מגמת היציבות ברייטינג, הביקושים יורדים. הם אמנם לא מצויים בשפל שבו היו בחציון השני של 2014, בשל המלחמה, אך הם עדיין נמוכים בכ-10% מהתקופה המקבילה בראשית השנה שעברה.

במילים אחרות, למרות שבאירועים יוצאים דופן, כמו גמר של תוכנית ריאליטי, מצליחות הזכייניות למלא מקבצי פרסום, ביומיום שלהן המשימה הזו עדיין קשה מבעבר. הטלוויזיה המסחרית ככלל - ובעיקר ערוץ 2 - עדיין מצויה במשבר עמוק, וגם את החציון הנוכחי היא ככל הנראה מסיימת ללא רווחים.

ערוץ 2

קשת ממשיכה להיות הזכיינית המובילה בחציון הראשון של השנה, והיא אף מגדילה שוב את הפער, לאחר שרשת צמצמה אותו משמעותית בשנה שעברה. בכל ערב, בין השעה 21:00-23:00, משכה בממוצע קשת 733 אלף צופים ישראלים - הנתון השני הגבוה מאז תחילת מדידת הרייטינג - בעוד רשת משכה 638 אלף צופים.

פערי הצפייה בפריים-טיים במשקי בית יהודיים חדים אף יותר - בקשת עמדה הצפייה במחצית הראשונה של השנה על 26.3% צפייה, בעוד ממוצע הצפייה של רשת עמד על 21%. בעוד בעבור הזכיינית רשת מדובר על ירידה ב-1% לעומת החציון המקביל אשתקד, בעבור קשת זו צמיחה של 7%.

הרבעון הראשון של 2015 היה בסימן התאוששות. חודש מארס, שקדם לנסיגה הגדולה בנתונים עם פגרת חג הפסח, היה מוצלח בהכנסות וסימן התאוששות של השוק. רשת שיבצה בראשית השנה את "המירוץ למיליון", שסיפקה לה נחת עם נתונים מוצלחים, אך יתר הלוח של הזכיינית לא הצליח לתמוך בריאליטי האהוד.

"בוס בהסוואה" ו"אבודים", שהיו שתיים מהתוכניות המצליחות של הזכיינית בעונתן הקודמת, לא הצליחו לשחזר את הנתונים וירדו משמעותית בעונתן השנייה. "בוס בהסוואה", שעונתה הקודמת עמדה על נתון של 34.1% צפייה, ירדה ב-22% לממוצע צפייה של 26.5%. "אבודים" ירדה ב-17%, "שש אמהות" איבדה 30% מסך הצפייה שלה, והקומדיה "שנות ה-80" נפרדה מ-22% ממשקי הבית שצפו בה בעונה הקודמת. גם פורמטים חדשים, כמו "הכל הולך", ו"מלחמת המינים", לא מספקים את הסחורה ומורידים את ממוצע הפריים של הזכיינית.

גם לקשת יש פורמטים חדשים, שלא תורמים רבות לממוצע הצפייה. כך, השעשועון "אוטוטו" חלף במהירות על המסך, ו"מאסטר שף VIP" סיימה עונה עם ממוצע של 27.4% בלבד. מה שעוזר לזכיינית קשת לשמור בכל זאת על ההובלה, הם דווקא נכסים ותיקים ואיתנים כמו "ארץ נהדרת" (906 אלף צופים בממוצע), שבעונתה ה-12 התחזקה ב-12% מהעונה הקודמת, ותוכנית התחקירים "עובדה" בעונה ה-21 שלה, שהתחזקה ב-3% מאז השנה שעברה ומחזיקה ב-701 אלף צופים בממוצע לתוכנית.

הריאליטי

משבר ז'אנר תוכניות הריאליטי אינו תופעה הייחודית לישראל. תוכנית כמו "האח הגדול", למשל, סופגות ירידה תלולה בנתונים גם בבריטניה ובארה"ב, ונחשבות לתוכניות נישה, בניגוד לישראל, כאן היא תוכנית פריים-טיים מובילה. גמר העונה הנוכחית של הגרסה של קשת לפורמט, שהייתה עונת VIP, הניב רק 33.6% צפייה - יותר מעונת ה-VIP הקודמת - אך נמוך מהעונה הקודמת. למעשה, מדובר בירידה של 2% מממוצע העונה הקודמת.

הירידה הזו נרשמת כמעט בכל תוכניות הריאליטי, לסוגיהן, ששודרו מאז ראשית השנה: "הכוכב הבא" של קשת ירדה מ-33.7% בעונה הקודמת ל-28.8% (ירידה של 15%); "מאסטר שף" ירדה לפי שעה מ-37.3% ל-29.6%ף "אקס פקטור"' שעדיין משודרת' אף היא רושמת ממוצע נמוך ב-19% מהעונה הקודמת. למעשה, התוכנית היחידה מז'אנר הריאליטי, שרושמת צמיחה מרשימה, היא "המירוץ למיליון" של רשת, שסיימה עונה עם 33.6% צפייה, והפכה לתוכנית הנצפית ביותר בששת החודשים הראשונים של 2015 - צמיחה של 14% לעומת העונה הראשונה.

לאור ההחלטה האסטרטגית של ערוץ 10 לפרוש מהפקת תוכניות ריאליטי, נותר ערוץ 2 מחזיק תיק הז'אנר בישראל. ואכן מדובר ב"תיק" רציני, שכן תוכניות הריאליטי הן מורכבות להפקה, ובעיקר מאוד יקרות. במהלך השנה האחרונה התמודדו הזכיינית עם הירידה במעמדן של התוכניות, ופעלו להתאמת גובה ההוצאות לפוטנציאל ההכנסות החדש. כך, ראינו כיצד קשת וטדי הפקות ביטלו את אחד ממאפייני המפתח של "הכוכב הבא", והוא השידור החי; וכיצד רשת מתחה את "המירוץ למיליון" על פני לא פחות משלושה חודשי שידור, על מנת להצדיק את ההשקעה.

ערוץ 10

עכשיו, אחרי שערוץ 10 קיבל את הרישיון הנכסף שלו, אפשר להגיד שהרפורמה שערך בלוח שידוריו הייתה נכונה. בחציון הראשון של 2014 היה המסך של ערוץ 10 מלא בתוכניות ריאליטי יקרות ומאכזבות בנתוני צפייה והכנסות, שהותירו אותו מדמם ומשברי. החציון הראשון של השנה הנוכחית היה בסימן לוח שידורים זול, אפקטיבי, ומבוסס בעיקר על תוכניות תעודה ותחקיר - אך גם סימן ירידה קלה בנתונים.

ממוצע הצפייה בפריים-טיים (21:00-23:00) במחצית הראשונה של השנה עמד על 8.4% בערוץ 10, לעומת 23.6% לפריים-טיים של ערוץ 2 - עדיין הרחק מאחור. הרבעון השני של השנה היה קשה במיוחד בעבור ערוץ 10, ובחודש מאי 2015 צלל הפריים-טיים של הערוץ ל-7% צפייה בלבד, כשמעטות התוכניות בו שהצליחו להשיג נתוני צפייה דו-ספרתיים. "המקור", שהתחילה עונה חזקה עם תחקיר על מלחמת לבנון השנייה, איבדה גובה; "המטה" ו"גב האומה" קיבלו פרופורציות אחרות, נמוכות יותר, לאחר תקופת הבחירות; וגם "עושות חשבון" לא מאמירה.

עם זאת, בערוץ 10 מוצאים סיפוק בעובדה שנתח הצפייה בפריים-טיים הוא גבוה מאשר בשנה שעברה, ומשביע רצון מבחינת תפיסת העולם השידורית שמנכ"ל הערוץ, יוסי ורשבסקי, קבע - 28.2% מכלל צופי ערוצי הברודקאסט בפריים-טיים.

ההנחה היא, שמרגע שיצאו עוד ועוד הפקות לשוק והערוץ יראה אופק להמשך פעילותו, יש בסיס רחב יותר גם לאישוש לוח השידורים ולו למצב דו-ספרתי. כעת, מצוי הערוץ בחזרה בימים שבהם העוגן המרכזי בשידוריו הוא חברת החדשות שלו.

חדשות

לעומת התקופה המקבילה אשתקד, חדשות 10 נמצאת במצב מצוין. מבנה המהדורה, הכולל את רצועת הסדרות השבועיות המתעמקות בתופעות אקטואליות שונות, הביא לעלייה של 9% במהדורה המרכזית של הערוץ, ולממוצע חציוני של 10.8% צפייה.

חדשות 10 חווה תקופה טובה בכל רצועותיה המרכזיות. "שישי" עם טלי מורנו ואלון בן דוד צומחת ב-14% לכדי 6.4% צפייה בימי שישי, ו"המגזין" עם אושרת קוטלר צומח ב-10% לממוצע יציב של 9.8%.

אך עדיין, בכל ההיבטים חדשות ערוץ 2 ממשיכות להוביל. המהדורה המרכזית של החברה מתחזקת, ועומדת על ממוצע חציוני של 22.9%, ומהדורת שבת עם דנה ויס שומרת על יציבות עם נתון ממוצע של 22.1%. המשבר המהותי של חדשות 2 הוא ב"אולפן שישי" - התוכנית מאבדת גובה ובחציון זה, שבו הזכיינית רשת שידרה בימי שישי, היא עמדה על ממוצע של 15.4% צפייה (לעומת 16.7% בחציון המקביל אשתקד). בחודש יולי, לפי שעה, נראה שנתוני המגזין רק הולכים ומתערערים.

מצבה של "אולפן שישי" הוא המחשה מדויקת לכך שלשידורי הפריים-טיים של הערוץ יש חשיבות מכרעת להצלחת מהדורות החדשות. דוגמה אחרת לכך, היא המצב בערוץ 1. לאור המשבר המתמשך ברשות השידור, גם שידורי החדשות, שהתהדרו השנה ביעקב אילון ובאולפן חדיש ומשוכלל, חווים נסיגה בנתונים. "מבט" נסוגה ב-5% לכדי 5.6% צפייה; ואילו "יומן", שהובילה לאורך זמן רב על ערוץ 10 בזמן שידורה, ירדה לנתון ממוצע של 5.1% צפייה, לעומת 5.9% בחציון המקביל אשתקד.

בחירות

המסגור הכללי של החציון הראשון של השנה בטלוויזיה, הוא מערכת בחירות 2015. ערב הבחירות התרחש ביום שידור של קשת, והשפיע משמעותית על נתוני הצפייה שלה, וכמובן גם על שידורי החדשות באשר הם. האירועים, למרות שהתרחשו במידה מסיבית מאי-פעם ברשתות החברתיות, באתרי האינטרנט ואף במסרונים שקיבלנו, ריתקו את הישראלים אל המסך. ב-17 במארס צפו למעלה מ-2.3 מיליון ישראלים במשדרי הבחירות בערוצי הטלוויזיה, ב-69.4% מכלל משקי-הבית היהודיים. זאת לעומת בחירות 2013, אז עמד נתח הצפייה על 62.5% ממשקי-הבית.

בחדשות 2 צפו במשדר המדגם בין השעות 22:00 ל-22:40 39.6% ממשקי-הבית היהודיים, עם רגע שיא של 41.5% צפייה - הנתון השני בגובהו מאז תחילת המדידה. הנתון הממוצע היה השני בגובהו בתולדות חברת החדשות של ערוץ 2.

במשדר המדגם של חדשות 10, בין 21:50 ל-22:15, צפו 19.1%, עם רגע שיא של 21.9% צפייה. מדובר בהישג לא פחות מהיסטורי, לאחר שכמעט הכפילה את נתוני הצפייה שלה לעומת משדר הבחירות של 2013, וסיפקה תחרות אמיתית בעבור קהל הצופים.

ערוץ 1 התחזק אף הוא לעומת מערכת הבחירות שעברה, עם 8.5% במשקי-בית יהודיים לעומת 7.5% במשדר הבחירות (בין השעות 21:58-22:18), כשבאותו זמן הועברו שידוריו גם לערוץ 9, שם זכו ל-3.2% צפייה.

עשר התכניות הנצפות ביותר במחצית ראשונה 2015
 עשר התכניות הנצפות ביותר במחצית ראשונה 2015