חסר תקדים: השר אבי גבאי משתתף בדיוני התקציב

השר להגנת הסביבה נוטל חלק בדיונים הפנימיים באוצר ■ מעל דיוני התקציב מרחפים עדיין סימני שאלה גדולים: אי בהירות לגבי מסגרות התקציב והמחלוקת העקרונית בין נתניהו ואנשיו לבין שר האוצר משה כחלון ובכירי משרדו בשאלה האם התקציב יכלול גם את שנת 2017

אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת
אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת

השר להגנת הסביבה אבי גבאי משתתף באופן קבוע בדיוני התקציב הפנימיים הנערכים באוצר, כך נודע ל"גלובס". גורמים באוצר אמרו כי אינם זוכרים תקדים לכך ששר מקצועי שותף לתהליך הכנת התקציב, אך היו שדווקא ברכו על השתתפותו של גבאי בישיבות ואמרו כי הוא מביא עמו "השקפת עולם שאפשר להגדיר אותה כ'הארד קור' אגף תקציבים, בכל הקשור למשל ליעדים כמו התייעלות, גמישות ניהולית ומשמעת תקציבית".

גבאי, הנחשב לאיש אמונו של שר האוצר משה כחלון, שרוחש לו הערכה רבה וחולק עמו תפיסה דומה בנושאי כלכלה וחברה. גבאי (48) לשעבר מנכ"ל בזק, החל את דרכו המקצועית באגף התקציבים באוצר, שם עבד במשך ארבע שנים וחצי וסיים כרכז צוות תקשורת (תפקיד שמילא אחריו הממונה על התקציבים אמיר לוי).

מעל דיוני התקציב מרחפים עדיין סימני שאלה גדולים: אי בהירות לגבי מסגרות התקציב והמחלוקת העקרונית בין נתניהו ואנשיו לבין שר האוצר משה כחלון ובכירי משרדו בשאלה האם התקציב יכלול גם את שנת 2017.

כתוצאה מחוסר הוודאות, לא עמד האוצר בכוונתו המקורית להציג לממשלה היום את מסגרות התקציב ("המצרפים" בעגה המקצועית) הכוללות את תחזית ההכנסות, ההוצאה התקציבית ויעד הגירעון. בפועל יש בידי האוצר רק את תחזית ההכנסות, בעוד שלגבי ההוצאה התקציבית יש עדיין אי בהירות רבה. באוצר טוענים כי לא ניתן לקבוע מה תהיה ההוצאה, עד שלא יפורסמו מסקנות וועדת לוקר לגבי תקציב הביטחון, ולא ימוצה הניסיון לקצץ משמעותית בתקציבים שהובטחו למפלגות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. כחלון שואף לקצץ ב-50% את הסכומים בסך שמונה מיליארד שקלים שהובטחו למפלגות ב-2016. מנכ"ל האוצר שי באב"ד הודה אתמול בתכנית "פגוש את עיתונות", כי "אנחנו עדיין לא סגורים על המספרים".

בתוך כך מתברר כי באב"ד והממונה על התקציבים אמיר לוי נפגשו בשישי עם נתניהו לפגישה נוספת לבקשתו של ראש הממשלה, שביקש להבין מדוע הם מתנגדים להוספת שנת 2017 לתקציב. ככל הידוע הפגישה הסתיימה ללא תוצאות כל צד נותר דבר בעמדתו.

"גלובס" חשף בחודש שעבר כי הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי מתנגד עקרונית לדרישת נתניהו וכי המחלוקת המתפתחת עשויה להפוך למשבר של ממש בין ראש הממשלה לשר האוצר, המעניק גיבוי מוחלט לדרג המקצועי. גם שותפיו הקואליציוניים של נתניהו מתנגדים להוספת שנת 2017 לתקציב.