החקירה ביהוד: חשד לזיוף מסמכים כדי לקבל פיצויי יתר בפינוי בינוי

מסמכי חכירה ותשריטים מקוריים הושמדו והוחלפו במסמכים עם תוספות בנייה לא חוקיות

יעלה מקלס/ צילום: תמר מצפי
יעלה מקלס/ צילום: תמר מצפי

"הסיפור הזה עומד להתפוצץ עוד מעט" - כך אומר מקור המכיר את פרשת המסמכים הנעלמים והמסמכים המפוברקים בעיר יהוד. בתחקיר "גלובס" על פרויקט הפינוי בינוי הגדול במרכז יהוד התגלה כי נעלמו מסמכים מקוריים של נכסים מושכרים ביהוד המנוהלים על ידי עמידר. מדובר בעיקר בנכסים במרכז העיר, בפרויקטים המצויים בתהליכי פינוי בינוי במכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שבהם זכו חברת אאורה בשליטת יעקב אטרקצ'י וחברת "פרויקט לוגאנו יהוד", שהשותפים בה הם אלי ויואב פפושדו (מבעלי קבוצת ים סוף) וקבלן התשתיות גבי מגנזי. יודגש כי מעשי הזיוף המתוארים בהמשך בוצעו עוד לפני פרסום המכרזים בהם זכו שתי החברות.

היעלמות המסמכים הפתיעה את ראשת העיר יעלה מקלס, בין השאר כי בכירים בעירייה מחזיקים כמה נכסים בפרויקטים אלה: שני ראשי עיר לשעבר, יוסי בן דוד ועוזי מאיר, וכן סמנכ"ל העירייה משה ויזן ושניים מאחיו. מקלס הודיעה על "הקמת צוות בדיקה מקצועי שבראשו יעמוד היועמ"ש של העירייה", לבדיקת מסתורי היעלמות המסמכים.

במקביל, עמידר הפעילה את משרד החקירות של החוקר הפרטי ציון יפרח, איש היחידה המרכזית מחוז ת"א בעבר, על מנת לבדוק מה התרחש בניהול הרישומים בעמידר, שחלקם נעלמו ובחלקם התגלו אי סדרים.

הרישומים המקוריים בשני הארכיונים הם בעלי חשיבות מיוחדת, כי הם שיקפו את הסטטוס המקורי של הנכסים לפני שבוצעו מאות תוספות בנייה חריגות ללא היתרים. מדובר בעיקר בתשריט המכונה "מפה מצבית", המתאר את הבנייה שהייתה בפועל בנכסים של ערבים שברחו מהעיר ב-1948 והוחכרו ליהודים. הרישומים המקוריים היו אמורים להיות הבסיס לחישוב הפיצוי שהחוכרים היו זכאים לו בהליך הפינוי בינוי.

ל"גלובס" נודע כי מהמידע שהגיע לעירייה ולחוקר הפרטי עולה התמונה הבאה: במשרדי ו עמידר ועיריית יהוד התבצע מהלך מסיבי של השמדה והעלמה של מסמכים ותשריטים מקוריים, וזאת, לפי החשד, בשיתוף פעולה של בכיר בעמידר ובכיר בעירייה. פעולות אלה בוצעו לפני שהתחילו הפרויקטים הגדולים של פינוי בינוי ביהוד.

בעלי נכסים המיועדים לפינוי בינוי שילמו סכומים גבוהים כדי "לייצר" מסמכים ותשריטים חדשים, הנחזים להיות מסמכים מקוריים, שבהם תוספות הבנייה הבלתי חוקיות הפכו לכאורה לבנייה שהייתה קיימת במקור. במקרים אחרים, של חוכרים קשישים, נוספו למסמכים שמות של קרובי ובני משפחה כאילו הם בעלי זכויות בחוזי החכירה הראשוניים, וזאת על מנת "לשמר" את הזכויות לפיצוי.

הזיופים נעשו ע"י הכנסת המסמכים לתנור על מנת להעניק להם גוון צהבהב של נייר ישן. זיופים אלה שימשו לדרישה וקבלה של פיצויים מוגדלים מיזמי הפרויקטים של פינוי בינוי.

מעמידר נמסר: "אנו מבצעים בדיקה יסודית של הטענות".