משרד התקשורת יחדש פעילות ועדת שכטר לשוק התקשורת

בימים הקרובים ייפגש מנכ"ל משרד התקשורת עם פרופ' עמית שכטר, ותתקבל החלטה אם לממש את המלצות הוועדה לאחר חודשים של הקפאה, לכדי דוח שימליץ על ביטול משרד התקשורת והקמת רשות תקשורת עצמאית

פרופ' עמית שכטר / צילום: תמר מצפי
פרופ' עמית שכטר / צילום: תמר מצפי

ועדת שכטר, שהמליצה על שינויים מרחיקי לכת בשוק התקשורת וברגולציה עליו, צפויה לחדש את פעילותה לאחר כ-5 חודשים של הקפאה. ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, זימן אליו את פרופ' עמית שכטר, העומד בראש הוועדה, והשניים צפויים להיפגש לראשונה בימים הקרובים.

הוועדה כבר סיימה את עבודתה, אך לא השלימה את גיבוש הדוח הסופי שלה, בשל מערכת הבחירות.

על-פי ההערכות, במהלך פגישתם יבקש פילבר את שכטר להציג לו את פעילות הוועדה ואת מסקנות הביניים שלה עד כה, לטובת קבלת החלטה באשר להמשך מתווה פעילותה והכנתה לקראת גיבוש דוח סופי.

לפני כשנה, באוגוסט 2014, הוגשו מסקנות הביניים של ועדת שכטר, במסגרתן המליצה הוועדה, שמונתה על-ידי השר גלעד ארדן, על שיטת רגולציה חדשנית, אשר לפיה על השחקנים החדשים בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית - כמו מיזם הטלוויזיה של סלקום ואלה המתוכננים של גולן טלקום ופרטנר - לא תחול רגולציה כלל.

על-פי המסקנות, ככל שנתח השוק של השחקנים ילך ויגדל, כן יחולו על השחקנים כללי רגולציה שילכו ויחמירו. במקביל, הרגולציה של הוט ו-yes תלך ותפחת ככל שהחברות יאבדו נתח שוק.

כמו כן, הוועדה צפויה להמליץ על ביטולו המוחלט של משרד התקשורת, והקמה של רשות תקשורת עצמאית, כפי שכבר הומלץ בעבר.

בתוך כך הולך ומתברר, כי כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", חוק ההסדרים יכלול סעיף המתייחס למיזוג הרגולטורי של מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה - כך מאשרים היום (ג') גורמים במשרד התקשורת.

בשנה החולפת המשיכו במשרד התקשורת לעסוק במתווה של חיבור הפיקוח על השידורים הפרטיים בישראל תחת מטריה רגולטורית אחת, וקיימו שורה של התייעצויות בנושא. בין היתר השתתפו בדיונים יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, ויו"ר מועצת הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז' - שתיהן נחשבות למועמדות מובילות להיות מי שיובילו את הגוף המאוחד.

על-פי ההערכה, המתווה של המיזוג הרגולטורי יהיה בדומה לזה שניסה לקדם שר התקשורת הקודם, גלעד ארדן; לפיו, הגוף הממוזג יהיה יחידת סמך בתוך משרד התקשורת, בדומה למועצת הכבלים והלוויין היום, ולא גוף סטטוטורי נפרד כמו הרשות השנייה. הגוף ינוהל על-ידי פקיד של משרד התקשורת, ולא על-ידי נציג ציבור.

מועצת הכבלים והלוויין מפקחת על שידורי הוט, yes, על שלל הערוצים המשודרים בהם, ובכלל זה הערוצים הייעודיים 24, הלא ט.וי, 20 ו-9. הרשות השנייה אמונה על פיקוח השידורים של ערוץ 2, ערוץ 10 ותחנות הרדיו האזורי. לרשות השידור יש מנגנון פיקוח פנימי נפרד, על-פי החוק החדש.