קרי: לא נשב בווינה לנצח; החלטות צריכות להתקבל בקרוב

השורה התחתונה – הדד-ליין לאיראן הוארך שוב ■ "ההסכם צריך לעמוד במבחן הזמן – לא ימים ושבועות אלא עשרות שנים"

שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס
שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס

ארה"ב דחתה שוב את מועד היעד להשגת הסכם עם איראן. המו"מ בין שש המעצמות, בהובלת ארה"ב, לבין איראן נמשך בווינה, ובשלב זה טרם נקבע מועד יעד חדש. זו השורה התחתונה של הצהרה קצרה שהשמיע הערב (ה') שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, בווינה.

אור ליום אתמול אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי הסיכוי להשגת הסכם גרעיני הוא פחות מ-50%.

כשהוא נשען על קביים, לאחר תאונת רכיבה על אופניים בחודש שעבר, אמר קרי, כי הושגה "התקדמות אמיתית" לקראת הסכם עם איראן, אך כמה סוגיות קשות "נותרו ללא פיתרון". הוא לא פירט מהן, אך, כפי שפורסם בעבר חילוקי הדעות מתמקדים במועדי הסרת הסנקציות ונגישות אתרים גרעיניים לפקחים בינלאומיים.

"כפי שאמרתי פעמים רבות, וכפי שאמר הנשיא, לא נשב ליד שולחן המו"מ לנצח; יחד עם זאת לא ננטוש את המו"מ רק מפני שמחוגי השעון מצביעים על חצות", אמר שר-החוץ. "... אנו לא ניחפז ולא נניח לאחרים לגרום לנו להיחפז, אך, יחד עם זאת, ... ההחלטות הקשות צריכות להתקבל בקרוב, במהירות רבה".

"אנו מתמקדים באיכות ההסכם", הוסיף קרי. "אם נגיע להסכמה, ההסכם צריך לעמוד במבחן הזמן. לא מדובר בימים ושבועות אלא בעשרות שנים".

קרי החליט לדבר עם עיתונאים כ-10 שעות לפני פקיעת הדד-ליין ה"רך", השלישי במספר, שהציב הממשל לסיום המו"מ - חצות יום ה', שעון החוף המזרחי (7 בבוקר ביום ו', שעון ישראל). לפי חוק, שהושג כפשרה בין הקונגרס לבית הלבן, אם יושג הסכם לפני יום ו', 10 ביולי (מחר), יוכלו המחוקקים לבחון את ההסכם במשך 30 יום; אם ההסכם יאושר במועד כלשהו בין יום ו' ל-7 בספטמבר, יוכל הקונגרס לדון בהסכם במשך חודשיים. ככל שהדיון על גבעת הקפיטול יימשך זמן רב יותר, כן יגדל הסיכוי שהמחוקקים ילמדו את פרטי ההסכם לעומק, יגבשו ביניהם בריתות דו-מפלגתיות ויחליטו לדחות את ההסכם.

אך פקידי ממשל אמרו כי הם אינם מודאגים מהאפשרות שלקונגרס יינתן זמן רב יותר לבחינת ההסכם. הם ציינו, שבחודשיים שיעמדו לרשות המחוקקים כלולה גם פגרת הקונגרס.

הערכות ראשוניות של אנליסטים הן שהממשל אינו מוכן לסגת מההצעות שהוגשו לאיראן בסוגיות הסנקציות והגישה לאתרים גרעיניים. הדברים שאמר קרי נועדו לאותת לאיראנים, כי ארה"ב טרם הגיעה לשלב שבו תאמר לחברי המשלחת האיראנית 'קחו את ההצעות או הסתלקו', אך השלב הזה אינו רחוק.