ועדת הכספים: 180 מיליון שקל יועברו למשרד התיירות

ח"כ גפני: "זו חלמאות לא לעשות זאת. הרי ברור שהכסף הזה מביא כסף" ■ שר התיירות לוין: "על כל שקל שמשקיעים בתיירות - מקבלים 73 שקל בחזרה. זו תשואה מדהימה"

יריב לוין / צילום: רוני שיצר
יריב לוין / צילום: רוני שיצר

ועדת הכספים של הכנסת החליטה על העברת 180 מיליון שקל יועברו למשרד התיירות, לצורך טיפול במשבר המתמשך בענף התיירות.

בדיון מיוחד שקיימה היום (ב') ועדת הכספים, בעקבות הצעה לסדר יום של ח"כ אראל מרגלית, מרכז האופוזיציה בוועדה וראש השדולה לעסקים קטנים ובינוניים, הוחלט על הקצאת תקציב מיידי שיועבר על-ידי משרד האוצר לענף התיירות. עוד נקבע כי בעוד חודש מהיום יתקיים דיון מעקב בנושא.

"זו חלמאות לא לעשות זאת. הרי ברור לכולם, לחלוטין, שהכסף הזה מביא כסף", אמר יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, שקרא בסיום הדיון לאוצר להעביר את הסכום למשרד התיירות בחודש הקרוב לטובת שיווק התיירות.

"נושא עזוב"

"כאשר רוצים להרים ענף לאחר תקופה קשה, אי-אפשר רק לשחק בהגנה. חייבים לעלות להתקפה, והתקפה זה אומר לתת כלים חדשים של פיתוח ושיווק. תיירות זה עשרות אלפי עסקים קטנים, בינוניים וגדולים בכל רחבי הארץ. אנשים שלוקחים סיכון על עצמם ומעסיקים אנשים. כשהם לא מסוגלים לגמור את החודש, הם אלה שעומדים בשער", אמר ח"כ מרגלית.

"השקעה של 180 מיליון שקל עד סוף השנה תביא לעלייה משמעותית ומיידית בהיקף התיירות ובהכנסות למשק", אמר שר התיירות, יריב לוין. לדבריו, "התיירות הייתה נושא עזוב עד כה, ואני בהחלט שמח ומברך על כך שהנושא חוזר לכנסת לדיון חשוב ומשמעותי, כך שאי-אפשר יהיה להתעלם ממנו יותר".

לדברי לוין, "ענף התיירות הוא מנוע צמיחה אמיתי שיכול להביא למדינה את השילוב החשוב של הכנסות ותעסוקה. בנקודת זמן זו אנחנו צריכים לקבל החלטה חשובה אם אנחנו מתייחסים אל התיירות כמנוע כזה - או מעדיפים להמשיך להתייחס אל הענף כמשהו שנמצא בשוליים".

עוד אמר שר התיירות כי "רוב מדינות העולם כבר הכירו בתיירות כמקור שמשקיעים בו ועושים הכול כדי להפוך אותו למרכיב דומיננטי בהכנסות למשק, ובמובן הזה מדינת ישראל נמצאת בפיגור עצום".

"תשואה מדהימה"

עוד לדבריו, "אם מודדים את הוצאות התייר פה בישראל ואת ההכנסות שמגיעות לקופת המדינה, אנחנו לומדים שעל כל שקל אחד שאנחנו משקיעים בתיירות - אנחנו מקבלים 73 שקל בחזרה. זו תשואה מדהימה שאני לא חושב שיש כזאת, לא בהיקפים ולא במידיות, בשום תחום.

"40,000 תיירים כבר מכסים את תקציב השיווק השנתי של משרד התיירות. כל תייר נוסף מעבר לכך יוצר הכנסות למשק. אלה יעדים ברי-ביצוע ולא מונחים תיאורטיים חסרי משמעות, זה כסף שיושב לנו מתחת ליד, ואנחנו חייבים לקחת אותו.

"לצערי, לתיירות אין לובי כמו שיש לענפים אחרים - אנחנו לא יודעים להתחרות לא בתחומי הרווחה ולא בתחומים חשובים אחרים", אמר לוין. "אבל הדרך לתת פתרון לבעיות התקציביות ברווחה ובתחומים אחרים היא הכנסת כסף למדינה - וענף התיירות יכול להביא את זה. זה ענף עתיר תעסוקה, גם בפיזור גיאוגרפי ובפריפריה וגם נותן פתרון לאוכלוסיות מוחלשות יותר שאנחנו מנסים לשלב בעבודה".