בפעם ה-1 מחוץ לארה"ב: אפל השיקה שירות התשלומים באנגליה

הערכות: כ-45% מהבריטים משתמשים בטלפונים של אפל ■ שירות Apple Pay יהיה זמין ב-250 אלף בתי עסק

שירות התשלומים של Apple Pay / צילום: רויטרס
שירות התשלומים של Apple Pay / צילום: רויטרס

שירות התשלומים ללא מגע של אפל, Apple Pay יוצא היום לדרך בבריטניה. השירות צפוי לפתוח שוק גדול לחברה האמריקאית על ידי שינוי הדרך שבה צרכנים עורכים את קניותיהם.

מותגים גדולים רבים - לרבות רשת בתי המרקחת Boots, רשת תחנות הדלק BP, מרקס אנד ספנסר ורשת בתי הקפה Pret A Manger ורוב הבנקים הגדולים - הצטרפו לשירות, שיהיה זמין ביותר מ-250 אלף בתי עסק.

זוהי הפעם הראשונה שמערכת ה"לחץ ושלם" - המאפשרת למשתמשים לשלם תמורת סחורות ושירותים על ידי לחיצה על הטלפונים החכמים בנקודות מכירה, ללא מגע - תהיה זמינה מחוץ לגבולות ארצות הברית.

מבין כל השינויים שטלפונים ניידים הביאו לחברה, אחד מאלה שציפו לו יותר מכל אך היה מאכזב עד כה, הוא תחום התשלומים.

היו אינספור ניסיונות להשיק שירותי תשלומים ניידים על ידי בנקים, מפעילי תקשורת, חברות טכנולוגיה וקמעונאים. עד כה, הציבור הרחב לא שוכנע לבחור באחת החלופות המוצעות לארנק או לכרטיס האשראי.

מחקר של דלויט גילה ש-5% מהבריטים משתמשים בתשלומים ניידים מדי שבוע, נתון שכולל חלק מאפשרויות התשלום הניידות "הרכות" יותר, למשל שימוש באפליקציות של סטארבקס או PizzaExpress כדי לשלם תמורת משקה או מזון.

"השוק עבר מכלום לנישות בשנים האחרונות", כך אומר פול לי, אנליסט מדלויט, "השימוש בתשלומים במכשירים ניידים נמוך מאוד - רוב הניסיונות להשתמש במכשיר הנייד בחנויות נכשלו".

מייק קואן, מנהל יחידת מוצרי התשלומים בבריטניה ואירלנד בחברת מאסטרקארד, המספקת מערכות תשלומים שמתווכות בין אפל לבין קמעונאים ובנקים, מתאר את אפל פיי כשירות מהפכני, שמשנה את כללי המשחק.

"ההרגשה היא שמדובר בנקודת מפנה. ב-72 השעות הראשונות לאחר שאפל פיי הושק בארה"ב, היה שימוש ביותר ממיליון כרטיסים", הוא אומר, "לשם יש משקל רב מבחינת אמון הצרכנים וההיכרות עם המותג. אני צופה שתהיה לזה השפעה משמעותית על השוק".

הפלטפורמה של אפל פשוטה למדי, ודורשת רק מגע של אצבע כדי לאמת העברה של תשלומים בסכומים קטנים.

שירות התשלומים הנייד יהיה זמין בבריטניה בדגמים האחרונים של אפל - האייפון 6 והאייפון 6 פלוס. כמו כן, ניתן יהיה לבצע תשלומים גם עם השעון של אפל, שתואם מכשירי אייפון מדגמים ישנים יותר.

בנק ברקליס הוא הבנק הגדול היחיד בבריטניה שלא יאפשר שימוש באפל פיי, מכיוון שהשירות מתחרה באפליקציית תשלומים משלו.

כ-45% מהבריטים משתמשים במכשירי טלפון מתוצרת אפל, כך אומר בכיר מתעשיית המובייל, דבר המגדיל את השוק הפוטנציאלי של החברה בעתיד.

"השוק יגדל בהדרגה בשנים הבאות", אומר לי, "ייתכן שהשנה הוא סוף סוף יתרומם. הגיע הזמן. המספרים לא גדולים כרגע אבל אנשים ייכנסו לזה בזכות מבצעים של מועדוני לקוחות והיכולת לקנות משהו בזמן שאתה יושב באוטובוס שימתין לך כשאתה חוזר הביתה".

רוב החברות בתחום התשלומים במובייל מקוות להשקה מוצלחת של אפל פיי, ואפילו מתחרים מודים שהדבר יעזור להם אם החברה האמריקאית תצליח סוף סוף למצב את הטלפון כאלטרנטיבה לביצוע תשלומים אל מול הארנק.