Danaher במו"מ לרכישת ASI הישראלית ב-30 מיליון ד'

ASI העוסקת בפיתוח ומכירה של פתרונות הדמיה ממוחשבים למעבדות בחנה ב-2010 הנפקה בבורסה של תל אביב

Danaher/ צילום:מתוך מצגת החברה
Danaher/ צילום:מתוך מצגת החברה

חברת המכשור הרפואי האמריקאית Danaher חתמה, על פי ההערכות, על מכתב כוונות (LOI) לרכישת החברה הישראלית ASI תמורת 30 מיליון דולר (כ-110 מיליון שקל), כך נודע ל"גלובס".

ASI, בשמה המלא Applied Spectral Imaging, היא חברה ותיקה שהוקמה בשנת 1993, ובשנת 2000 ביצעה שינוי במיקוד העסקי שלה. כיום היא עוסקת בפיתוח ומכירה של פתרונות הדמיה ממוחשבים למעבדות. החברה משווקת מגוון מוצרי תוכנה וחומרה שמתווספים למיקרוסקופים ידניים, כדי לשפר אותם ולאפשר אוטומציה של עבודתם של מי שמבצעים את הבדיקות הגנטיות. למוצריה יש אישור FDA לשיווק בארה"ב. ב-ASI הכחישו את דבר המו"מ למכירת החברה.

ASI מיקנעם הוקמה כספין-אוף של חברת CI שעסקה בציוד צבאי ובמוליכים, והתמקדה בטכנולוגיית ההדמיה הספקטרלית Spectral Imaging. בראיון קודם ל"גלובס" הסבירה לימור שיפוש, מנכ"לית החברה, כי "המוצר הזה שינה את פני המחקר הגנטי, אבל הוא נשאר מוצר מחקרי ולא שימש בסיטואציה של אבחון ממש, כי לא היה מספקי תחרותי מבחינת המחיר ומבחינת כמות העבודה שצריך להשקיע".

על הרקע הזה בוצע השינוי בשנת 2000, כש-ASI החליטה להתמקד בפיתוח ההתמחות שלה בהבנת הצרכים של אנשי המעבדה. עיקר פעילותה כיום היא במוצרים המחליפים בדיקה ידנית של דגימה מתחת למיקרוסקופ, בצילום דיגיטלי של התמונה ועיבוד ממוחשב שלה.

ב-2010 בחנה החברה את האפשרות לבצע הנפקה ראשונית בבורסה של ת"א, אך הדבר לא יצא לפועל. לפי נתוני חברת המחקר IVC, החברה גייסה מאז הקמתה סכום של למעלה מ-26 מיליון דולר. הגיוס האחרון בוצע ב-2000 לפי שווי של 60 מיליון דולר ל-ASI.

הענקית האמריקאית ביצעה שינוי אסטרטגי

הרוכשת, דנהר , נסחרת בבורסת ניו יורק ושווי השוק שלה הוא 62.3 מיליארד דולר. דנהר הודיעה לאחרונה על שינוי אסטרטגי משמעותי, במסגרתו היא מפצלת חלק מפעילותה לחברה אחרת, ומתמקדת בתחומי הטכנולוגיה המדעית בלבד. הפיצול אמור להתבצע עד סוף השנה, כאשר הפעילויות של דנהר בתחומי תעשייה שאינם קשורים לתחום המדעי יוצאו ממנה (לדוגמה, עסקי האוטומציה והחיישנים בהם היא פועלת). החברה תמשיך לעסוק בתחומי הדיאגנוסטיקה, מדעי החיים, התחום הדנטלי ותחום איכות המים.

לאורך השנים ביצעה דנהר רכישות רבות, אך לא בישראל. לפי נתוני החברה, מאז שנת 1984 היא רכשה יותר מ-400 חברות. "מיזוגים ורכישות הם חלק משמעותי מאסטרטגיית הצמיחה של דנהר", נכתב באתר האינטרנט של החברה. רכישה גדולה שביצעה דנהר לאחרונה היא רכישת Pall - המספקת פתרונות סינון וטיהור - בעסקה של 13.8 מיליארד דולר.

בשנת 2014 הסתכמו הכנסותיה של דנהר (פרופורמה), הכוללות את Pall ואת העסקים שלא יפוצלו מתוכה, ב-16.5 מיליארד דולר. מתוך זה כ-28% הגיעו מתחום הדיאגנוסטיקה, 18% מהתחום הדנטלי, 15% מתחום מדעי החיים ו-12% מתחום איכות המים. בתחום הדיאגנוסטיקה, דנהר מציעה מוצרים לבתי חולים ומעבדות, מכשירים לביופסיה, וכן את "Point of care" - מכשירים ידניים שמאפשרים אבחון מהיר של בדיקות דם במרפאות.

Danaher

מיקום: פנסילבניה, ארה"ב

עיסוק: מפתחת ומשווקת פתרונות טכנולוגיים-מדעיים בתחומי הדיאגנוסטיקה, מדעי החיים, איכות המים והשוק הדנטלי

שנת הקמה: 1984

שווי שוק: 62.3 מיליארד דולר

מנכ"ל: תומאס ג'ויס

ASI

מיקום: יקנעם

עיסוק: מפתחת ומשווקת פתרונות הדמיה ממוחשבים למעבדות

שנת הקמה: 1993

מספר עובדים: כ-60

מנכ"לית: לימור שיפוש