ימי הזוהר: הצצה לתצוגות ההוט קוטור של פריז לחורף הקרוב

תצוגות שבוע ההוט קוטור של פריז לסתיו-חורף הקרוב הניבו שורה של מראות בלתי נשכחים, כראוי לענף הגבוה והראוותני ביותר של עולם האופנה ■ אספנו את המיטב

ז'אן פול גוטייה / צילום: רויטרס
ז'אן פול גוטייה / צילום: רויטרס

שאנל

כמו תמיד, התפאורה של בית האופנה הצרפתי הייתה מושקעת לא פחות מהבגדים. קרל לגרפלד הפך את חלל הגראנד פאלה בפריז לקזינו מפואר עם שולחנות בלאק ג'ק, כשסביבם, בתפקיד המהמרות, ישבו השחקניות ג'וליאן מור, ריטה אורה, קריסטן סטיוארט ולילי רוז דפ. הקולקציה, שעוצבה בהשראת איוריו משנות ה-30 של מאייר האופנה הצרפתי פול אייריב (שהופיעה ללגרפלד, לדבריו, "פתאום בחלום"), הייתה בוגרת, לפרקים גותית וכמובן דרמטית. את התצוגה, חתם לגרפלד בהצהרה אופנתית-מגדרית, כשהמוזה שלו, הדוגמנית קנדל ג'נר, עלתה על המסלול בחליפת מכנסיים לבנה, עם שובל טול ארוך.

שאנל / צילום: רויטרס
 שאנל / צילום: רויטרס

ורסצ'ה

פיות הן אמיתיות, אם לשפוט על-פי התצוגה של "אטלייה ורסצ'ה" - קו הקוטור של בית האופנה האיטלקי. בגדי הוט קוטור ידועים במשקלם הכבד שנוצר עקב מלאכת ההרכבה הרב שכבתית שלהם: בסיס, בטנות ומקשיחים. האתגר שלקחה על עצמה המעצבת דונטלה ורסצ'ה הוא להפוך אותם לקלים כנוצה, תרתי משמע. על מסלול הזכוכית, שמתחתיו נשקפו 26 אלף פרחי אורכידאה, צעדו הדוגמניות בשמלות עדינות ויפהפיות שעיצבה ורסצ'ה בהשראת עולם החי והצומח של היער, והדגימו כיצד אפשר להציג מראה אולטרה-נשי ורך ועם זאת סקסי, חושני ופתייני.

ורסצ'ה / צילום: רויטרס
 ורסצ'ה / צילום: רויטרס

ג'יאמבטיסטה וואלי

הקולקציות שמציג בית ג'יאמבטיסטה וואלי הפריזאי הפכו לאחד האירועים המצופים ביותר בשבועות הקוטור האחרונים של פריז, בעיקר בשל היכולת של המעצב האיטלקי לשלב בין הישן והמפואר של מסורת הקוטור לתחושה מודרנית שרלוונטית לאופנה עכשווית. אף שבית האופנה מציע קולקציות דמי-קוטור - נישה מקלה בעולם התפירה העילית הקשוח, שבה הדגם קודם מוכן ללבישה ואז מתוקן למידות הלקוחה - ההנחה הזו לא הפריעה למעצב ליצור גם הפעם כמה מהדגמים המעניינים שנראו על המסלול לאורך השבוע הזה, שהדגימו איך עיצוב קונספטואלי יכול להפוך ליופי טהור ואפילו לביש.

ג'יאמבטיסטה וואלי / צילום: רויטרס
 ג'יאמבטיסטה וואלי / צילום: רויטרס

דיור

הפרשנות המודרנית ביותר לתפירה העילית הוצגה בקולקציה של דיור בניצוחו של ראף סימונס, שהוצגה במוזיאון רודן בפריז. הפעם בחן סימונס את הקשר בין הדקדנס והטהרה, בהשראת "גן התענוגות הארציים", היצירה המפורסמת ביותר של הצייר ההולנדי הירונימוס בוש, מהמאה ה-16, המגלמת את ה"שכר והעונש", בתענוגות של גן העדן לצד דמויות מורבידיות מהגיהנום. את התצוגה פתחה וחתמה הדוגמנית הישראלית הצעירה סופיה מצ'טנר, שנשכרה לאחרונה על-ידי בית האופנה הצרפתי עם סיפור סינדרלה קלאסי שהוסיף יפה גם הוא לבאזז התקשורתי סביב התצוגה.

דיור / צילום: רויטרס
 דיור / צילום: רויטרס

אלי סאאב

כמיטב המסורת, המעצב הלבנוני אלי סאאב הציג קולקציית ערב עשירה בבדי תחרה יוקרתיים. בית העיצוב, המתמחה בשמלות שמצריכות שטיח אדום, חביב בעיקר על כוכבות קולנוע שפונות אליו בטרם יגיעו לטקסי פרסים, אך גם על הלקוחות העשירות ברוסיה ובמדינות המפרץ. בקולקציה הנוכחית, הוצגו שלל הצעות לערבים האלה, בין היתר עם שמלות עשויות בדי תחרה זהובים, שיצרו עושר מרשים וגם כמה וריאציות מעודכנות יותר המחברות בין הפנטזיה למציאות. את התצוגה חתמה שמלת ברוקאד תחרה, זהובה, דרמטית וסנסציונית, שהותירה את הקהל בפה פעור.

אלי סאאב / צילום: רויטרס
 אלי סאאב / צילום: רויטרס

ז'אן פול גוטייה

גוטייה הוא אחד מהאמנים הוותיקים של עולם הקוטור, אלה שמייצגים את הגישה המסורתית של התחום. ההשראה לאביב הנוכחי עבורו הייתה קוד הלבוש של הבריטונים - קבוצה אתנית הממוקמת באזור של בריטני בצרפת, שהיגרו אליה מדרום-מערב בריטניה במאה ה-9. האזור של בריטני בצרפת היה מזמן טוב לז'אן פול גוטייה. אחרי הכל, סוודר פסי המלחים המסורתי שלו הפך לסימן ההיכר של המותג, ועד היום מעטר את כל בקבוקי הבושם שלו. היה זה רק עניין של זמן עד שהמעצב יבחר להקדיש תצוגה שלמה כמחווה לז'אנר. הקבקבים, המדים הימיים, ציפויי התחרה, כיסויי ראש תחרה גבוהים באופן מרשים ותלבושות הפסטיבל המסורתיות - כל אלה נלקחו מתרבות הבריטונים וקיבלו על-ידי גוטייה את טיפולו המסור בגרסת ההוט קוטור, בדמות 50 מראות שונים, תיאטרליים משהו, אך יפים וסקסיים, שנצפו על המסלול.

ז'אן פול גוטייה / צילום: רויטרס
 ז'אן פול גוטייה / צילום: רויטרס

גאווה מקומית: שי שלום

הקוטורסיט המקומי, שי שלום, הציג ביום שישי האחרון בשבוע האופנה של ברלין, את קולקציית אביב קיץ 2016 לנשים ולגברים. כמיטב המסורת של שלום, הקולקציה האלגנטית, הרכה והמרשימה, הציגה שלל הצעות לבוש נינוחות ורלוונטיות, כשעוצבה על המנעד שבין הנשי לגברי: ציטוטים מתוך המלתחה הגברית אומצו אל זו הנשית ולהיפך. באוסף שלטו בדים טבעיים, רכים, קלילים ורפויים, כמו פשתן, כותנה, משי ועור, בדמות פריטי לבוש של אריגים וסריגים, שמלות, חצאיות, מכנסיים וקרדיגנים, שנתפרו כולם בעבודת יד קפדנית ומהוקצעת. הסילואט נושק לקווי המתאר של הגוף, עם התרחבות מעודנת ונינוחה בצבעוניות פסטלית, מלאה בשיק וביופי.

שי שלום / צילום: רויטרס
 שי שלום / צילום: רויטרס