באיזה בנק תשלמו הכי פחות על עמלות עו"ש?

בנק ישראל: ירידה של 17% ב-4 שנים בתשלום משקי-הבית בעמלות עו"ש ■ 200 אלף לקוחות הצטרפו למסלולי העמלות ■ מבין חמשת הבנקים הגדולים - בדיסקונט התשלום היה הנמוך ביותר, ובבינלאומי הגבוה ביותר

דודו זקן  מפקח על הבנקים / צלם איל יצהר
דודו זקן מפקח על הבנקים / צלם איל יצהר

נמשכת השחיקה בתשלומי משקי-הבית בעמלות העו"ש. מהדוח החצי-שנתי שפרסם היום (ה') בנק ישראל בנושא עולה כי במחצית השנייה של 2014 עמדה העלות החודשית הממוצעת של תשלום העמלות על 12.8 שקל (העלות חושבה לפי פרופיל שימוש אחיד).

מדובר בירידה של כ-2% לעומת המחצית הראשונה באותה שנה. מגמת השחיקה האיטית נמשכת מזה כמה שנים. כך, למשל, מאז שנת 2010 נשחק הנתון הזה בכ-17%.

הירידה בעמלות העו"ש נבעה מהעלייה במודעות הציבור לנושא ובכושר התמקחות שלו מול הבנק. מה שעוד סייע הוא כניסת מסלולי העו"ש. בנק ישראל הורה לבנקים להשיק שני מסלולי עו"ש, כאשר על המסלול הבסיסי הוא הטיל פיקוח מחירים של 10 שקלים, הנמוך באופן משמעותי לעומת המחיר של תמהיל העמלות הנכללות במסלול.

מנתוני בנק ישראל עולה כי מאז הושקו המסלולים באפריל אשתקד, הצטרפו 202 אלף לקוחות אל המסלולים. מדובר בנתון נמוך, ביחס לעובדה שהמעבר למסלולים משתלם לחלק גדול מהלקוחות. בכדי להגדיל את כמות המצטרפים, יצטרכו הבנקים לפנות אל כל הלקוחות ולהציע את השירות עד לשנה הבאה.

הדוח החצי-שנתי מציג גם את היקף התשלום הממוצע לכל בנק. מהנתונים עולה כי ההוצאה החודשית הממוצעת בפועל הנמוכה ביותר מבין חמשת הבנקים הגדולים ממשיכה להיות בבנק דיסקונט עם 11 שקל, כאשר ההוצאה הגבוהה ביותר היא בבינלאומי עם 14.3 שקל בחודש.

תשלום חודשי ממוצע של משקי בית
 תשלום חודשי ממוצע של משקי בית

בכלל המערכת הבנקאית, ההוצאה בפועל הנמוכה ביותר הייתה בבנק ירושלים עם 0.7 שקלים בחודש בלבד, ואת לאחר שהבנק העניק פטור גורף מרוב עמלות העו"ש; ואילו היקרה ביותר היא בבנק פאג"י מקבוצת הבינלאומי עם 22.5 שקל.

עוד נציין כי ממוצע התשלום בפועל צנח במחצית השנייה אשתקד בכ-10% לעומת המחצית הראשונה של 2014 ל-11.2 שקל. הירידה החדה נבעה מהפחתת עמלת המינימום בחצי, עליה הורה בנק ישראל.

בנק ישראל בודק את הנתונים גם לפי פרופיל פעילות אחיד, ובקבוצה זו נמצא כי הבנק הזול ביותר מבין חמשת הבנקים הגדולים הוא בנק הפועלים עם 12 שקל, וגם כאן הבנק היקר ביותר הוא הבינלאומי עם 16.2 שקל בחודש.

דוח העמלות של בנק ישראל מתייחס גם לעמלות כרטיסי האשראי. לאחר שבמחצית הראשונה של 2014, ראינו עלייה בהיקף התשלום בגין החזקת כרטיס אשראי, במחצית השנייה העלייה נבלמה, והיקף התשלום הממוצע בגין החזקת כרטיס נותר 7.4 שקלים.

ההוצאה בגין כרטיס הזולה ביותר נמצאה בישראכרט, השחקנית הגדולה בתחום, עם 5.9 שקלים בחודש; ואילו היקרה ביותר היא של כאל שבשליטת דיסקונט והבינלאומי, שם ההוצאה החודשית עומדת בממוצע על 9.5 שקלים, גבוהה ב-60% לעומת ישראכרט.